سایت پراسس آنالیست برای اولین بار قصد دارد به منظور بهبود ارتقای سطح دانش و افزایش بلوغ فرآیندی سازمان‌ها به ارائه 90 جلسه آموزش از سطح پایه تا پیشرفته حوزه فرآیند‌کاوی نماید . این آموزش شامل مقالات،ویدیو و پادکست خواهد بود که در قالب 90 جلسه منتشر خواهد شد.
در خلال این آموزش ها با بررسی پروژه‌های مختلف و ایجاد تجربه‌های واقعی، دانش‌پذیران قادر خواهند بود تکنیک‌های فرآیند‌کاوی را به طور مستقل در سازمان‌های مرتبط اجرا نمایند

جلسه اول – section 1

تاریخچه فرایندکاوی

فرآیند‌کاوی یک رشته علمی نوظهور است که در فاصله میان علم مدیریت فرآیند و داده‌کاوی قرار می‌گیرد. به بیان دیگر فناوری فرآیندکاوی کمک می‌کند تا سازمان‌ها از داده‌های ثبت شده بر روی سیستم‌های اطلاعاتی به منظور کشف ، بررسی و بهبود فرآیند‌های سازمان استفاده کنند.

کلمه فرآیند‌کاوی اولین بار توسط آقای ویل ون در الس در یک پروپوزال پژوهشی مورد استفاده قرار گرفت. اما چه اتفاقاتی باعث ایده شکل گیری حوزه‌ای به نام فرآیند‌کاوی شد ؟ سازمان‌ها قبل از توسعه فرآیند‌کاوی چه مشکلاتی در بررسی و ارزیابی فرآیند‌های خود داشتند ؟اولین نرم افزار‌های فرآیند‌کاوی چه بودند ؟

برای گرفتن پاسخ این سوالات و تاریخچه پیدایش فرآیندکاوی ویدیو زیر را مشاهده نمایید.

جلسه دوم – section 1

جایگاه فرآیند کاوی در چرخه مدیریت فرآیند کسب و کار

محیط کسب و کار فعلی جایی برای ناکارآمدی ندارد، زیرا می تواند سازمان را به از دست دادن اعتماد مشتری و افزایش هزینه ها سوق دهد. بنابراین، سازمان‌ها اکنون بر نظارت مستمر و تنظیم دقیق عملیات کسب و کار خود متمرکز شده‌اند تا از عملکرد آنها در سطح مطلوب اطمینان حاصل کنند. بدین منظور، ثبت داده های فرآیند در زمان واقعی ضروری است. در این زمینه، فرآیند کاوی توانمندی است که با بازسازی و تجسم جریان‌های فرآیند کسب‌وکار و واریانت‌های مختلف آن، علل ریشه‌ای ناکارآمدی فرآیند‌ها را آشکار می‌کند. تکنیک‌های فرآیند کاوی از داده‌های رویداد برای کشف عملیات فرآیند، بررسی انطباق مدل‌های فرآیند از پیش تعریف‌شده، و ارتقای چنین مدل‌هایی با اطلاعات مربوط به گلوگاه‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و استفاده از منابع استفاده می‌کنند.
در این ویدیو مهندس رمضانی (با سابقه 20 ساله در اجرای پروژه‌های مدیریت فرآیند) به تفصیل چالش‌های ایجاد شده در پروژه‌های مدیریت فرآیند را شرح داده و مهندس دلیری نحوه مناسب مواجهه با هریک از این چالش‌ها را با استفاده از ابزار فرآیند‌کاوی شرح می‌دهد. به بیان دیگر با مرور هریک از گام‌های چرخه مدیریت فرآیند مشکلاتی که رویکرد‌های سنتی مدیریت فرآیند در اجرای پروژه‌ها ایجاد کرده‌اند بیان می‌شود و سپس نحوه تعامل فرآیند‌کاوی در حل این چالش ها مشخص می‌گردد. در واقع این ویدیو به طور شفاف بیان می‌کند که چرا کارشناسان مدیریت فرآیند بایستی به ابزار فرآیندکاوی مجهز گردند

جلسه سوم – section 1

مزایای فرآیندکاوی

تصمیم‌ گیری داده‌محور، روشی برای تصمیم‌گیری است که اتکای آن بر جمع‌آوری داده‌، پردازش آنها و استفاده از بینشی است که از نتایج تحلیل داده‌ها حاصل می‌شود. فرایند تصمیم‌گیری داده‌محور با تصمیم‌گیری بر اساس نظرهای شخصی،‌ سلیقه‌ها و اتکا به شیوه‌های سنتی و حتی تصمیم‌گیری بر اساس این یا آن نظریه¬ی خاص، فرق اساسی دارد. تصمیم‌گیری داده‌محور مبتنی بر عینیات و امور واقعی است، اموری که می‌توان اثر آنها را با استفاده از سنجه‌های مختلف ارزیابی کرد.
فرآیند کاوی با استفاده از داده های ذخیره شده از فرایند ها، در سیستم های اطلاعاتی (که به گزارش رخداد معروف هستند) دانش مناسبی از فرآیند در قالب تجسم فرآیند و شاخص های عملکرد کلیدی برای تحلیل جامع فرآیند فراهم می کند. فرآیندکاوی ابزاری برای گزار به مدیریت فرآیندکسب و کار داده محور به شمار می آید.
در این مقاله راجع به مزیت های که فرآیندکاوی برای چرخه مدیریت فرآیندهای کسب و کار سنتی ایجاد می کند صحبت میکنیم.

فرآیندکاویبرای مطالعه کلیک کنید

جلسه چهارم – section 1

فرآیندکاوی از نگاه متخصصین مدیریت فرآیند کسب و کار

فرآیندکاوی، علم جدیدی است که در پنج سال اخیر به یک موضوع کاربردی و جذاب در بین متخصصین بهبود فرآیند تبدیل شده است. توجه محافل دانشگاهی به موضوع کاربرد فرآیندکاوی در حوزه های مختلف، توسعه نرم افزارهای کاربردی فرآیندکاوی با کمک محققین دانشگاهی و برگزاری محافل علمی با موضوع فرآیندکاوی از یکسو و سرمایه گذاری قابل توجه در حوزه تولید و توسعه نرم افزارهای فرآیندکاوی (سرمایه گذاری شرکت های مطرح مانند IBM و مایکروسافت) نشاندهنده میزان اهمیت توجه به موضوع فرآیندکاوی در آینده نزدیک است.یکی از جنبه های فرایندکاوی، حضور متخصصین و اساتید شاخص در مدیریت فرایندکسب و کار در جهت توسعه دانش فرآیندکاوی است.در این مقاله سعی کردیم نظرات برخی از این اساتید با موضوع فرآیندکاوی را مورد کنکاش قرار دهیم.

فرآیندکاویبرای مطالعه کلیک کنید

جلسه پنجم – section 1

فرآیندکاوی در BPMS های نسل جدید

سوالی اساسی که محافل مختلف دانشگاهی، تحقیقاتی و کسب و کاری راجع به آینده فناوری فرایندکاوی از یک سو و فناوری BPMS ها از سوی دیگر مطرح می شود این است که ایا این دو موضوع در رقابت با هم قرار دارند یا می توانند به صورت مشترک بر روی موضوع بهبود فرایندها متمرکز شوند.
در این مقاله به بررسی آینده نرم افزارهای BPMS و فرایندکاوی می پردازیم

برای مطالعه کلیک کنید

جلسه ششم – section 1

تجربه مشتریان فرآیندکاوی

یکی از راه‌های بررسی داستان‌های فرآیندکاوی، دسته‌بندی آن‌ها به ازای صنایع مختلف است. تازه واردان در دنیای فرآیند‌کاوی اغلب می خواهند در مورد تجربیات شرکت های مشابه بشنوند. به عنوان مثال، یک تحلیلگر فرآیند در یک بانک ممکن است بخواهد نمونه هایی از نحوه استفاده سایر بانک ها از فرآیند کاوی را ببیند.
بنابراین، ما فکر کردیم که گردآوری یک نمای کلی از تمام تجربه‌ها و مطالعات موردی برای شما می‌تواند مفید باشد. در قسمت ‌های بعدی هریک از این تجربیات را می‌توانید با جزئیات بیشتر مطالعه کنید اما در این مقاله دستاورد‌های هریک از این پروژه‌ها را به صورت اجمالی و در یک نمای کلی در نظر خواهید داشت.

فرآیندکاویبرای مطالعه کلیک کنید

جلسه هفتم – section 1

اندازه بازار فرآیندکاوی

اندازه بازار نرم‌افزار فرآیند کاوی جهانی در سال 2021 برابر با 627.0 میلیون دلار برآورد شد. پیش‌بینی می‌شود که این بازار از 933.1 میلیون دلار در سال 2022 به 15546.4 میلیون دلار تا سال 2029 رشد کند و رشد نرخ سالانه مرکب 49.5 درصدی را در طول دوره پیش‌بینی نشان دهد. بر اساس تحلیل ها، بازار جهانی در سال 2020 رشد متوسط 48.5 درصدی را نسبت به سال 2019 نشان داده است.
در این مقاله روند رشد بازار ابزار‌های فرآیند‌کاوی را بررسی خواهیم کرد و در نهایت بازیگران کلیدی این صنعت را معرفی می‌کنیم.

فرآیندکاویبرای مطالعه کلیک کنید

جلسه هشتم – section 1

رابطه فرایندکاوی و داده کاوی

داده‌کاوی فرآیندی است که در آن داده‌های خام به اطلاعات ارزشمند تبدیل می‌شوند. همانطور که از نام داده‌کاوی مشخص است در داده‌کاوی اصولا به دنبال پیدا کردن الگوها، ارتباطات و یا ناهنجاری‌هایی هستیم که به طور عادی از نظر ما پنهان می‌ماند.
از طرف دیگر فرآیند کاوی مسیرهای داد‌ها را در سیستم‌های نرم‌افزاری یک شرکت، به‌ویژه سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) آن، تجزیه و تحلیل می‌کند تا متوجه شود برای تکمیل یک فرآیند کسب و کار خاص، چقدر فعالیت ها خوب اجرا می‌شوند و چه انحرافاتی در اجرای آن‌ها وجود دارد.
در این مقاله مفاهیم داده‌کاوی و فرآیندکاوی را با یکدیگر مقایسه نموده و به بیان تفاوت‌های آن‌ها پرداختیم.

برای مطالعه کلیک کنید

جلسه نهم – section 1

رابطه فرآیند کاوی و RPA

امروزه کسب‌وکارها به طور فزایند‌ای در حال انتخاب فناوری‌های اتوماسیون فرآیند‌های رباتیک(RPA) و فرآیند کاوی هستند

• 93 درصد از رهبران کسب و کار ادعا می کنند که می خواهند فرآیند کاوی را در سازمان خود مستقر کنند.
• با توجه به شیوع COVID، 76٪ از سازمان ها اتوماسیون را اتخاذ کرده اند.
RPA امکان اتوماسیون عملیات تکراری را فراهم می کند که باعث آزاد شدن زمان کارکنان می شود. فرآیند کاوی می تواند یک دستگاه اشعه ایکس بالفعل باشد که فرآیندهای فعلی شرکت را به منظور شناسایی مناطق مورد توسعه شفاف می‌کند.
در این مقاله، تفاوت بین RPA و فرآیند کاوی، موارد استفاده خاص هر ابزار را توضیح خواهیم داد و با بررسی نحوه استفاده به صورت مکمل یکدیگر، به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

رابطه فرآیندکاوی و RPAبرای مطالعه کلیک کنید

جلسه اول – section 2

فرآیندکاوی و نقش آن در بهبود عملکرد عملیات تولید

فرآیند کاوی را می توان در چندین حوزه تجاری در صنعت خدمات مالی، مانند خرید به پرداخت، حسابرسی، و حساب های پرداختنی برای افزایش کارایی کسب و کار و به دست آوردن یک دید کلی از فرآیندهای کسب و کار برای پیاده سازی و نظارت بر استراتژی های تحول دیجیتال اعمال کرد.
این مقاله فهرستی از برنامه‌های فرآیند کاوی و توصیه‌هایی را برای مؤسسات مالی و کسب‌وکارهایی که می‌خواهند از فرآیند کاوی استفاده کنند، ارائه می‌کند.

فرآیندکاوی در تولید

برای مطالعه کلیک کنید

جلسه دوم – section 2

فرآیندکاوی و نقش آن در بهبود عملکرد در حوزه خدمات مالی

فرآیندکاوی و نقش آن در بهبود عملکرد در حوزه خدمات مالیفرآیند کاوی را می توان در فرآیندهای مختلف در حوزه خدمات مالی، مانند فرآیند خرید تا پرداخت (Purchase-To-Pay)، حسابرسی (Audit)، و حساب های پرداختنی (accounts payable) برای افزایش کارایی و به دست آوردن یک دید کلی از فرآیندهای کسب و کار برای پیاده سازی و نظارت بر استراتژی های تحول دیجیتال اعمال کرد.
در این مقاله، برخی از موارد استفاده عمومی و خاص فرآیند کاوی در بهبود فرآیندهای حوزه صنعت مالی ارائه خواهیم کرد.

فرآیندکاوی در خدمات مالیبرای مطالعه کلیک کنید

جلسه سوم – section 2

فرآیندکاوی و نقش آن در بهبود عملکرد صنعت بیمه

کاربرد فرآیندکاوی در صنعت بیمه
شرکت های بیمه در سراسر جهان با چالش های مشابهی روبرو هستند. تأثیرات کلاهبرداری بر کاهش سود، کمبود کارکنان و انعطاف ناپذیری سیستم‌های اصلی فناوری اطلاعات از جمله چالش های شرکت های بیمه به شمار می آید. دیجیتالی شدن فرآیندهای بیمه مدت‌هاست که به عنوان راه‌حلی برای رسیدگی به ناکارآمدی‌های این صنعت، بسیار به هم پیوسته، دیده می‌شود. با این حال، صنعت با چالش‌های متعددی در مورد تحول دیجیتال و اتخاذ اتوماسیون هوشمند مواجه است. شرکت‌های بیمه می‌توانند از فرآیند کاوی برای بهینه‌سازی فرآیندهای خود در راستای بهبود تجربه مشتری، انطباق و کنترل درخواست ها استفاده کنند و در عین حال هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهند.

این مقاله مزیت های فرآیندکاوی برای بهبود عملکرد و رفع چالش های شرکت‌های بیمه را توضیح می‌دهد.

کاربرد فرآیندکاوی در صنعت بیمهبرای مطالعه کلیک کنید

جلسه چهارم – section 2

فرآیندکاوی و نقش آن در بهبود عملکرد نرم افزار و خدمات

ساختن سیستم‌های نرم‌افزاری منعطف و سازگار روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا کسب‌وکارها باید بتوانند به سرعت تغییر کنند. رویکرد‌ها و فرآیندهای به خصوص چابک بسیار محبوب می‌شوند، زیرا به طور طبیعی با کاهش طول چرخه‌های عمر، تکرار و دریافت پاسخ‌های سریع‌تر از کاربران نهایی، در مواجهه با تغییرات کسب و کاری سروکار دارند. علاوه بر این، مفاهیمی مانند یکپارچه سازی و تحویل مداوم از عرضه پویای نرم افزار به مشتریان پشتیبانی می کند و حلقه های بازخورد سریع کاربر را فعال می کند.

با استفاده از این رویکردهای چابک، کاربر نهایی بخشی از چرخه عمر توسعه نرم افزار می شود. تجربه و روش کار او با نرم افزار برای تکرارهای بعدی توسعه نرم افزار در دسترس و ضروری می شود. این نقطه ای است که فرآیند کاوی وارد عمل می شود.

برای مطالعه کلیک کنید

جلسه پنجم – section 2

فرآیندکاوی و نقش آن در بهبود عملکرد لجستیک

یکی از کاربرد‌های فرآیند‌کاوی در حوزه حمل و نقل و لجستیک است. شرکت‌های حمل و نقل و فرودگاه‌ها موفق شدند از قابلیت‌های فرآیندکاوی به منظور بهبود فرآیند‌های عملیاتی خود استفاده کنند. در این مقاله ما نمونه‌ای از تجربیات موفق در شرکت‌های حمل و نقل و لجستیک یعنی فرودگاه کپنهاگ را ارائه کرده‌ایم.

برای مطالعه کلیک کنید

جلسه ششم – section 2

فرآیندکاوی و نقش آن در بهبود عملکرد سازمان های دولتی

در این فصل راجع به کاربرد فناوری فرایندکاوی در بهبود فرآیندها در حوزه های مختلف صحبت کردیم. در این بخش راجع به کاربرد فرایندکاوی در بهبود فرایندهای سازمان های دولتی مطالبی ارائه خواهد شد. برای درک بهتر این مساله، از یک مطالعه موردی در همین رابطه استفاده می کنیم.

برای مطالعه کلیک کنید

جلسه هفتم – section 2

فرآیندکاوی و نقش آن در بهبود عملکرد بهداشت و درمان

بیمارستان عمومی Chania در یونان بیمارستان اصلی این استان است که به 67000 شهروند خدمات ارائه می دهد. این بیمارستان 400 تختخوابه‌ای است که انواع خدمات درمانی را ارائه می دهد. کمیته مدیریت بیمارستان از تیم تحقیقاتی خواستند تا روند بخش اورژانس خود را تجزیه و تحلیل کنند. 

برای مطالعه کلیک کنید

جلسه اول – section 3

کشف خودکار فرآیند
فرآیند کاوی شما را قادر می سازد تا به طور خودکار فرآیندهای کسب و کار را بر اساس داده های گزارش رویداد(Event Log)  سیستم های اطلاعاتی  سازمان (مثل ERP، CRM،  سامانه مدیریت خدمات، و نرم افزارهای مرتبط با فرآیند انبارداری، مالی و …) تجزیه و تحلیل کنید تا نقاط بحرانی برای بهبود در فرآیند را شناسایی کنید. این یک رویکرد تحلیلی نوآورانه برای به دست آوردن بینش های عینی و کشف مشکلات پنهان است.

برای مطالعه کلیک کنید

جلسه دوم – section 3

انطباق سنجی
از جمله چالش های اساسی در چرخه مدیریت فرآیند کسب و کار می توان به موارد زیر اشاره کرد: مدل فرآیندی که در مرحله استقرار (در نرم افزار) پیاده سازی شده، چقدر مطابق با مدل تعریف شده است؟ قواعد کسب و کاری هنگام پیاده سازی فرایند، رعایت شده است یا خیر؟ در هنگام اجرای فرآیند، کدام قواعد کسب و کاری نقض شده است؟

برای مطالعه کلیک کنید

جلسه سوم – section 3

بهبود فرآیند
فرآیند کاوی را می توان به عنوان قطعه ای از پازل فاز بهبود فرآیند در چرخه BPM در نظر گرفت. صرف نظر از نوع فرایند، در این فاز به دنبال بهبود هستید و مراحل اجرایی فاز بهبود مسیر مشابهی را دنبال می کند: این مراحل عبارتند از: شناسایی نیاز به تغییر، درک عمیق فرآیندی که به دنبال بهبود آن هستید، طراحی مجدد فرآیند مذکور، اجرای تغییر، دریافت بازخورد.

برای مطالعه کلیک کنید

جلسه اول – section 4

گزارش رویداد
نقطه شروع برای آغاز تحلیل‌های فرآیند‌کاوی داده است . داده‌ها برای شروع فرآیند‌کاوی بایستی ساختار خاصی داشته باشند به این داده‌ها گزارش رویداد می‌گویند. در واقع گزارش رویداد داده‌های ثبت شده در سیستم‌های اطلاعاتی نظیر (ERP، CRM، سیستم‌های مالی انبار موجودی و …) هستند که اطلاعات مربوط به گام‌های فرآیند را در خود جای داده‌اند .

برای مطالعه کلیک کنید

جلسه دوم – section 4

تمیز کردن داده‌ها برای فرآیندکاوی
در دنیای امروزی مبتنی بر داده، کسب‌وکارها در تمام صنایع تلاش می‌کنند تا با استفاده از قدرت داده، مزیت رقابتی به دست آورند. فرآیندکاوی، تکنیکی که از گزارش‌های رویداد برای تجزیه و تحلیل، درک و بهبود فرآیندهای کسب و کار استفاده می‌کند، به دلیل پتانسیل آن برای کشف ناکارآمدی‌های پنهان و ساده‌سازی عملیات، اهمیت قابل توجهی پیدا کرده است. با این حال، کیفیت بینش‌های حاصل از فرآیند کاوی فقط به اندازه داده‌های زیربنایی خوب است.  اینجاست که تمیز کردن داده ها اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند.

تمیز کردن داده‌ها در فرآیندکاویبرای مطالعه کلیک کنید

جلسه سوم – section 4

آماده سازی گزارش رویداد در فرایندکاوی
آماده‌سازی گزارش رویداد فرآیندکاوی اغلب شامل سه نوع تکنیک است: استخراج (Extraction)، همبستگی (Correlation) و انتزاع (Abstraction)  با این حال  احتمالاً این سه تکنیک اغلب از هم گسسته نیستند، شکل زیر رابطه بین این نوع تکنیک ها و مفاهیم اساسی فرآیندکاوی را نشان می دهد.

آماده سازی گزارش رویداد فرآیندکاویبرای مطالعه کلیک کنید

جلسه چهارم – section 4

پیش پردازش گزارش رویداد در فرآیندکاوی
پیش پردازش داده ها بخش اساسی هر پروژه علم داده ( که فرآیندکاوی نیز یک تحلیل داده محور مانند دیگر پروژه‌های علم داده در نظر گرفته می‌شود ) است. در حالی که در مقایسه با تحلیل‌های دیگر این بخش جذاب نیست، مرحله پیش پردازش داده در پروژه‌ها اغلب زمان و انرژی زیادی را صرف می کند. برآوردها نشان می دهد که 80 درصد منابع در پروژه های معمولی علم داده (و نیز فرآیندکاوی) به پیش پردازش داده ها اختصاص پیدا می‌کند. در شکل زیر یک مدل کلی از پیش پردازش داده‌ها نمایش داده شده است.
پیش پردازش داده در فرآِیندکاوی

برای مطالعه کلیک کنید

جلسه اول – section 5

کشف فرآیند ها 1

در محیط کسب و کار پویا و رقابتی امروزی، شرکت ها به طور مداوم در تلاش برای بهبود کارایی عملیاتی و ارتقای عملکرد خود هستند. فرآیندکاوی، فناوری که به سرعت در حال رشد است، با ارائه بینش‌های ارزشمند در مورد فرآیندهای کسب و کار، نقش مهمی در دستیابی به این اهداف ایفا می کند.

برای مطالعه کلیک کنید

جلسه دوم – section 5

کشف فرآیند ها 2

کشف فرآیند احتمالاً جالب‌ترین، و هم‌زمان چالش‌برانگیزترین قابلیت فرآیند‌کاوی است. هدف کشف فرآیند این است که یک گزارش رویداد حاوی رفتارهای نمونه را به یک مدل فرآیندی تبدیل کند که به‌اندازه کافی فرآیند اصلی را توصیف کند. در این مقاله رویکرد پایه مورداستفاده در اکثر ابزارهای تجاری فرآیند کاوی را معرفی می‌کنیم.

برای مطالعه کلیک کنید

جلسه سوم – section 5

کشف فرآیند ها 3

یک  DFG همان‌طور که در جدول 1 نمایش داده شده است می‌تواند در قالب یک ماتریس ارائه شود. این یک نمایش جدولی از یک گراف است. همان طور که مشخص است چون در این گراف هیچ فعالیتی تکرار نشده بنابراین فراوانی کمان‌ها روی قطر اصلی صفر است. اما فراوانی بین دو فعالیت c و e  10 است که بدین معنی است که 10 بار بعد از فعالیت c فعالیت e انجام شده است.

برای مطالعه کلیک کنید

جلسه اول – section 6

انطباق سنجی فرآیند چیست؟

انطباق سنجی یا Conformance Checking   که همچنین به عنوان تجزیه و تحلیل انطباق شناخته می شود، یک عنصر مهم در فرآیند کاوی و مدیریت فرآیند کسب و کار است. در این مقاله از طریق تعاریف، مثال‌ها و بهترین شیوه‌ها به بررسی آن می‌پردازیم.

برای مطالعه کلیک کنید

جلسه دوم – section 6

نگاهی عمیق تر به بررسی انطباق : تکنیک، ابزار و چالش‌ها

بررسی انطباق یک فرآیند حیاتی در زمینه های مختلف از جمله مهندسی نرم افزار، مدیریت فرآیند کسب و کار و تجزیه و تحلیل سیستم است. بررسی انطباق همانطور که در مقالات قبل اشاره شد به مقایسه رفتار مشاهده شده با رفتار مورد انتظار برای اطمینان از انطباق با مدل ها یا مشخصات از پیش تعریف شده است. تکنیک ها و ابزارهای بررسی انطباق نقش حیاتی در تشخیص انحرافات، تشخیص ناکارآمدی فرآیندها و بهبود عملکرد کلی سیستم دارند. در این مقاله، ما اصول بررسی انطباق را بررسی خواهیم کرد، تکنیک‌های رایج را مورد بحث قرار می‌دهیم، ابزارهای کلیدی مورد استفاده در این زمینه را برجسته می‌کنیم، انواع مختلف بررسی انطباق را بررسی می‌کنیم و به چالش‌های مرتبط با بررسی انطباق را اشاره می‌کنیم.

بررسی انطباقبرای مطالعه کلیک کنید

جلسه سوم – section 6

رونمایی از قدرت بررسی انطباق در زمان واقعی: راهنمای جامع

بررسی انطباق یک رویکرد به کار گرفته شده حیاتی برای سازمان ها جهت اطمینان از انطباق فرآیند و بهینه سازی کارایی عملیاتی است. تکنیک های سنتی بررسی انطباق اغلب شامل تجزیه و تحلیل داده های تاریخی و شناسایی انحرافات به صورت گذشته نگر است. با این حال، در محیط پویای کسب و کار امروز، بررسی انطباق در زمان واقعی به عنوان یک رویکرد ارزشمند ظاهر شده است. این مقاله به بررسی مفهوم بررسی انطباق در زمان واقعی (real time)، مزایا، چالش‌ها و ابزارهایی می‌پردازد که سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا از انطباق فرآیند در جریان نظارت و اطمینان حاصل کنند.

بررسی انطباق در زمان واقعیبرای مطالعه کلیک کنید

جلسه اول – section 7

فرآیندکاوی برای بهبود فرآیند (قسمت 1)

در بیش از 30 سال کار در مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) و بهبود فرآیند، عوامل شناسایی شده رایج ناکارآمدی عملیاتی در سازمان‌های بزرگ عبارتنداز عدم توجه به فرآیندهای «وضع موجود» و فقدان ابزار مناسب برای درک کامل آنها اینجاست که فرآیندکاوی وارد می‌شود.
با درک داده‌های گرفته شده از سیستم‌های اطلاعاتی سازمان، نرم‌افزار فرآیندکاوی تصویری کامل و مبتنی برواقعیت از عملکرد فرآیندهای و گلوگاه‌ها، ارائه می‌دهد.
و اقداماتی را که باید برای رفع مشکلات فرآیند قبل از وقوع آنها انجام دهید، پیشنهاد می‌دهد

برای مطالعه کلیک کنید

جلسه دوم – section 7

فرآیندکاوی برای بهبود فرآیند (قسمت 2)

دومین مبحث بهبود فرآیند که به آن خواهیم پرداخت چرخه عمر BPM است. این مدل به خوبی با مدل قبلی PDCA هماهنگ است، اما روشی که می‌توانید از فرآیند کاوی با این مراحل استفاده کنید، شاید ملموس‌تر باشد.

بهبود فرآیند با فرآیندکاوی

برای مطالعه کلیک کنید

جلسه سوم – section 7

فرآیندکاوی برای بهبود فرآیند (قسمت 3)

اکنون که به لطف فرآیند کاوی، بینش های مبتنی بر واقعیت و عمیق در مورد فرآیندهای خود دارید، باید به این فکر کنید که این اطلاعات را در اختیار افراد مناسب قرار دهید تا اقدامات معناداری برای تغییر روش کار سازمان شما انجام دهند.
بر اساس بسیاری از پروژه‌هایی که در سازمان‌های بزرگ در سراسر جهان اجرا شده است، می‌توانیم حداقل شش ذینفع را شناسایی کنم که به‌شدت در فرآیند کاوی مشارکت دارند و از آن بهره‌مند خواهند شد .

برای بهبود فرآیند ذی نفعان را در جریان قرار دهید

برای مطالعه کلیک کنید

جلسه چهارم – section 7

فرآیندکاوی و 6 سیگما

چرا یک متخصص شش سیگما ناب یا هر فرد دیگری که در پروژه‌های بهینه‌سازی فرآیند مشارکت دارد باید حتما با فرآیندکاوی آشنا باشد؟ پاسخ ساده است: زیرا فرآیند کاوی به شما کمک می کند در هر مرحله از چرخه DMAIC کارآمدتر باشید.

برای مطالعه کلیک کنید

جلسه اول – section 8

بررسی متدلوژی های مختلف مدیریت پروژه فرایندکاوی – قسمت اول

چرا یک متخصص شش سیگما ناب یا هر فرد دیگری که در پروژه‌های بهینه‌سازی فرآیند مشارکت دارد باید مدیریت پروژه ضرورت دارد تا پروژه‌ها به‌طور سازمان‌یافته و کارآمد اجرا شوند. این عملیات موجب بهبود برنامه‌ریزی، کنترل هزینه و زمان، مدیریت ریسک، و تضمین کیفیت محصولات می‌شود. مدیریت پروژه باعث افزایش بهره‌وری تیم‌های کاری، کاهش تداخل‌ها، و افزایش رضایت مشتریان می‌شود. این کار در پیشبرد استراتژی‌های سازمانی و دستیابی به اهداف استراتژیک کمک می‌کند. در نتیجه، مدیریت پروژه یک عنصر کلیدی برای موفقیت سازمان‌ها و پروژه‌های مختلف است.در ادامه این مقاله به اهمیت و جایگاه مدیریت پروژه می پردازیم

برای مطالعه کلیک کنید

جلسه دوم – section 8

بررسی متدلوژی های مختلف مدیریت پروژه فرایندکاوی – قسمت دوم

انتخاب متدلوژی مدیریت پروژه از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که تاثیر زیادی بر نتایج و کیفیت پروژه دارد. هر متدلوژی دارای فرآیندها، ابزار، و مفاهیم خاص خود است که به تیم‌ها کمک می‌کند پروژه را به عنوان یک فرآیند منظم انجام دهند. انتخاب متدلوژی مناسب می‌تواند منجر به بهبود کنترل پروژه، برنامه‌ریزی دقیق‌تر زمانی و مالی، مدیریت بهتر تغییرات، و کاهش ریسک‌ها شود. علاوه بر این، متدلوژی مدیریت پروژه می‌تواند نقش مهمی در افزایش کیفیت خروجی پروژه ایفا کند. با اجرای مراحل متدلوژی به دقت و از پیش تعیین‌شده، اشکالات و نقاط ضعف ممکن است به‌سرعت شناسایی و برطرف شوند، که این امر منجر به ارتقاء کیفیت و عملکرد پروژه خواهد شد. در نهایت، انتخاب متدلوژی صحیح تضمین‌کننده‌ی ارائه محصول نهایی با کیفیت بالا و مشتریان راضی‌تری خواهد بود.در ادامه راجع به متدلوژی های رایج مدیریت پروژه فرآیندکاوی صحبت خواهیم کرد

برای مطالعه کلیک کنید

جلسه سوم – section 8

بررسی متدلوژی مدیریت پروژه فرآیند کاوی PM2

PM2 به عنوان “روش پروژه فرآیند کاوی” به منظور مدیریت پروژه‌های فرآیند کاوی و تجزیه و تحلیل فرآیندها با استفاده از تکنیک‌های فرآیندکاوی توسعه داده شده است. این متدلوژی به تعریف مراحل مختلف پروژه و فعالیت‌های مرتبط با هر مرحله می‌پردازد تا به تحقیقات و پروژه‌های موثرتری در حوزه فرآیند کاوی منجر شود.در ادامه این مقاله راجع به متدلوژی PM2 صحبت خواهیم کرد

برای مطالعه کلیک کنید

جلسه اول – section 10

آموزش نصب و دانلود Disco

نرم‌افزار Disco (دیسکو) به‌عنوان یکی از ابزار‌های برجسته در زمینه فرآیند‌کاوی شناخته می‌شود که توسط افراد زیادی از پژوهشگران دانشگاهی و مشاوران کسب‌وکارها جهت انجام پروژه‌های فرآیند‌کاوی به کار گرفته می‌شود.

در این مقاله قصد داریم که قدم به قدم مراحل نصب این نرم افزار کاربردی رو پیش ببریم.

برای مطالعه کلیک کنید