جلسه اول – section 1
تاریخچه فرایندکاوی
فرآیندکاوی یک رشته علمی نوظهور است که در فاصله میان علم مدیریت فرآیند و دادهکاوی قرار میگیرد. به بیان دیگر فناوری فرآیندکاوی کمک میکند تا سازمانها از دادههای ثبت شده بر روی سیستمهای اطلاعاتی به منظور کشف ، بررسی و بهبود فرآیندهای سازمان استفاده کنند.
کلمه فرآیندکاوی اولین بار توسط آقای ویل ون در الس در یک پروپوزال پژوهشی مورد استفاده قرار گرفت. اما چه اتفاقاتی باعث ایده شکل گیری حوزهای به نام فرآیندکاوی شد ؟ سازمانها قبل از توسعه فرآیندکاوی چه مشکلاتی در بررسی و ارزیابی فرآیندهای خود داشتند ؟اولین نرم افزارهای فرآیندکاوی چه بودند ؟
برای گرفتن پاسخ این سوالات و تاریخچه پیدایش فرآیندکاوی ویدیو زیر را مشاهده نمایید.
جلسه دوم – section 1
جایگاه فرآیند کاوی در چرخه مدیریت فرآیند کسب و کار
محیط کسب و کار فعلی جایی برای ناکارآمدی ندارد، زیرا می تواند سازمان را به از دست دادن اعتماد مشتری و افزایش هزینه ها سوق دهد. بنابراین، سازمانها اکنون بر نظارت مستمر و تنظیم دقیق عملیات کسب و کار خود متمرکز شدهاند تا از عملکرد آنها در سطح مطلوب اطمینان حاصل کنند. بدین منظور، ثبت داده های فرآیند در زمان واقعی ضروری است. در این زمینه، فرآیند کاوی توانمندی است که با بازسازی و تجسم جریانهای فرآیند کسبوکار و واریانتهای مختلف آن، علل ریشهای ناکارآمدی فرآیندها را آشکار میکند. تکنیکهای فرآیند کاوی از دادههای رویداد برای کشف عملیات فرآیند، بررسی انطباق مدلهای فرآیند از پیش تعریفشده، و ارتقای چنین مدلهایی با اطلاعات مربوط به گلوگاهها، تصمیمگیریها و استفاده از منابع استفاده میکنند.
در این ویدیو مهندس رمضانی (با سابقه 20 ساله در اجرای پروژههای مدیریت فرآیند) به تفصیل چالشهای ایجاد شده در پروژههای مدیریت فرآیند را شرح داده و مهندس دلیری نحوه مناسب مواجهه با هریک از این چالشها را با استفاده از ابزار فرآیندکاوی شرح میدهد. به بیان دیگر با مرور هریک از گامهای چرخه مدیریت فرآیند مشکلاتی که رویکردهای سنتی مدیریت فرآیند در اجرای پروژهها ایجاد کردهاند بیان میشود و سپس نحوه تعامل فرآیندکاوی در حل این چالش ها مشخص میگردد. در واقع این ویدیو به طور شفاف بیان میکند که چرا کارشناسان مدیریت فرآیند بایستی به ابزار فرآیندکاوی مجهز گردند
جلسه سوم – section 1
مزایای فرآیندکاوی
تصمیم گیری دادهمحور، روشی برای تصمیمگیری است که اتکای آن بر جمعآوری داده، پردازش آنها و استفاده از بینشی است که از نتایج تحلیل دادهها حاصل میشود. فرایند تصمیمگیری دادهمحور با تصمیمگیری بر اساس نظرهای شخصی، سلیقهها و اتکا به شیوههای سنتی و حتی تصمیمگیری بر اساس این یا آن نظریه¬ی خاص، فرق اساسی دارد. تصمیمگیری دادهمحور مبتنی بر عینیات و امور واقعی است، اموری که میتوان اثر آنها را با استفاده از سنجههای مختلف ارزیابی کرد.
فرآیند کاوی با استفاده از داده های ذخیره شده از فرایند ها، در سیستم های اطلاعاتی (که به گزارش رخداد معروف هستند) دانش مناسبی از فرآیند در قالب تجسم فرآیند و شاخص های عملکرد کلیدی برای تحلیل جامع فرآیند فراهم می کند. فرآیندکاوی ابزاری برای گزار به مدیریت فرآیندکسب و کار داده محور به شمار می آید.
در این مقاله راجع به مزیت های که فرآیندکاوی برای چرخه مدیریت فرآیندهای کسب و کار سنتی ایجاد می کند صحبت میکنیم.
جلسه چهارم – section 1
فرآیندکاوی از نگاه متخصصین مدیریت فرآیند کسب و کار
فرآیندکاوی، علم جدیدی است که در پنج سال اخیر به یک موضوع کاربردی و جذاب در بین متخصصین بهبود فرآیند تبدیل شده است. توجه محافل دانشگاهی به موضوع کاربرد فرآیندکاوی در حوزه های مختلف، توسعه نرم افزارهای کاربردی فرآیندکاوی با کمک محققین دانشگاهی و برگزاری محافل علمی با موضوع فرآیندکاوی از یکسو و سرمایه گذاری قابل توجه در حوزه تولید و توسعه نرم افزارهای فرآیندکاوی (سرمایه گذاری شرکت های مطرح مانند IBM و مایکروسافت) نشاندهنده میزان اهمیت توجه به موضوع فرآیندکاوی در آینده نزدیک است.یکی از جنبه های فرایندکاوی، حضور متخصصین و اساتید شاخص در مدیریت فرایندکسب و کار در جهت توسعه دانش فرآیندکاوی است.در این مقاله سعی کردیم نظرات برخی از این اساتید با موضوع فرآیندکاوی را مورد کنکاش قرار دهیم.
جلسه پنجم – section 1
فرآیندکاوی در BPMS های نسل جدید
سوالی اساسی که محافل مختلف دانشگاهی، تحقیقاتی و کسب و کاری راجع به آینده فناوری فرایندکاوی از یک سو و فناوری BPMS ها از سوی دیگر مطرح می شود این است که ایا این دو موضوع در رقابت با هم قرار دارند یا می توانند به صورت مشترک بر روی موضوع بهبود فرایندها متمرکز شوند.
در این مقاله به بررسی آینده نرم افزارهای BPMS و فرایندکاوی می پردازیم
جلسه ششم – section 1
تجربه مشتریان فرآیندکاوی
یکی از راههای بررسی داستانهای فرآیندکاوی، دستهبندی آنها به ازای صنایع مختلف است. تازه واردان در دنیای فرآیندکاوی اغلب می خواهند در مورد تجربیات شرکت های مشابه بشنوند. به عنوان مثال، یک تحلیلگر فرآیند در یک بانک ممکن است بخواهد نمونه هایی از نحوه استفاده سایر بانک ها از فرآیند کاوی را ببیند.
بنابراین، ما فکر کردیم که گردآوری یک نمای کلی از تمام تجربهها و مطالعات موردی برای شما میتواند مفید باشد. در قسمت های بعدی هریک از این تجربیات را میتوانید با جزئیات بیشتر مطالعه کنید اما در این مقاله دستاوردهای هریک از این پروژهها را به صورت اجمالی و در یک نمای کلی در نظر خواهید داشت.
جلسه هفتم – section 1
اندازه بازار فرآیندکاوی
اندازه بازار نرمافزار فرآیند کاوی جهانی در سال 2021 برابر با 627.0 میلیون دلار برآورد شد. پیشبینی میشود که این بازار از 933.1 میلیون دلار در سال 2022 به 15546.4 میلیون دلار تا سال 2029 رشد کند و رشد نرخ سالانه مرکب 49.5 درصدی را در طول دوره پیشبینی نشان دهد. بر اساس تحلیل ها، بازار جهانی در سال 2020 رشد متوسط 48.5 درصدی را نسبت به سال 2019 نشان داده است.
در این مقاله روند رشد بازار ابزارهای فرآیندکاوی را بررسی خواهیم کرد و در نهایت بازیگران کلیدی این صنعت را معرفی میکنیم.
جلسه هشتم – section 1
رابطه فرایندکاوی و داده کاوی
دادهکاوی فرآیندی است که در آن دادههای خام به اطلاعات ارزشمند تبدیل میشوند. همانطور که از نام دادهکاوی مشخص است در دادهکاوی اصولا به دنبال پیدا کردن الگوها، ارتباطات و یا ناهنجاریهایی هستیم که به طور عادی از نظر ما پنهان میماند.
از طرف دیگر فرآیند کاوی مسیرهای دادها را در سیستمهای نرمافزاری یک شرکت، بهویژه سیستم برنامهریزی منابع سازمانی (ERP) آن، تجزیه و تحلیل میکند تا متوجه شود برای تکمیل یک فرآیند کسب و کار خاص، چقدر فعالیت ها خوب اجرا میشوند و چه انحرافاتی در اجرای آنها وجود دارد.
در این مقاله مفاهیم دادهکاوی و فرآیندکاوی را با یکدیگر مقایسه نموده و به بیان تفاوتهای آنها پرداختیم.
جلسه نهم – section 1
رابطه فرآیند کاوی و RPA
امروزه کسبوکارها به طور فزایندای در حال انتخاب فناوریهای اتوماسیون فرآیندهای رباتیک(RPA) و فرآیند کاوی هستند
• 93 درصد از رهبران کسب و کار ادعا می کنند که می خواهند فرآیند کاوی را در سازمان خود مستقر کنند.
• با توجه به شیوع COVID، 76٪ از سازمان ها اتوماسیون را اتخاذ کرده اند.
RPA امکان اتوماسیون عملیات تکراری را فراهم می کند که باعث آزاد شدن زمان کارکنان می شود. فرآیند کاوی می تواند یک دستگاه اشعه ایکس بالفعل باشد که فرآیندهای فعلی شرکت را به منظور شناسایی مناطق مورد توسعه شفاف میکند.
در این مقاله، تفاوت بین RPA و فرآیند کاوی، موارد استفاده خاص هر ابزار را توضیح خواهیم داد و با بررسی نحوه استفاده به صورت مکمل یکدیگر، به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.
جلسه دهم – section 1
فرآیندکاوی و هوش تجاری
بسیاری از افراد ممکن است هوش تجاری و فرآیندکاوی را با یکدیگر اشتباه بگیرند. هردو این ها از دادهها برای بهبود عملکرد کسب و کارها استفاده میکنند. هردو شاخصهای کلیدی عملکرد را مصور سازی میکنند و هردو از نمودارها و داشبوردهای مختلف جهت نمایش عملکرد کسب و کار استفاده میکنند. پس تفاوت اصلی آن ها چیست؟. کدامیک مورد نیاز شما است؟ و چطور میتوان از این دو فناوری به صورت ترکیبی استفاده کرد؟ ما در این مقاله اهداف، کارکرد و تفاوتهای این دو فناوری را توضیح دادهایم.
جلسه یازدهم – section 1
فرآیندکاوی و هوش مصنوعی
امروزه با ظهور هوش مصنوعی بسیاری از فناوریها تحت تاثیر عملکرد آن دچار تحول شدهاند. یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزه مدیریت فرآیند تاثیر هوش مصنوعی بر عملکرد و نحوه انجام گامهایی است که به طور سنتی انجام می گرفته است. برای نمونه فعالیتهایی مانند کشف فرآیند، تحلیل و بهبود و کنترل و پایش فرآیند با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی بسیار کارآمدتر شده است. در این مقاله حوزههای جدید ایجاد شده برای کارشناسان و متخصصان حوزه مدیریت فرآیند و تغییر گامهای چرخه مدیریت فرآیند به واسطه ظهور هوش مصنوعی تشریح شده است.
جلسه اول – section 2
فرآیندکاوی و نقش آن در بهبود عملکرد عملیات تولید
فرآیند کاوی را می توان در چندین حوزه تجاری در صنعت خدمات مالی، مانند خرید به پرداخت، حسابرسی، و حساب های پرداختنی برای افزایش کارایی کسب و کار و به دست آوردن یک دید کلی از فرآیندهای کسب و کار برای پیاده سازی و نظارت بر استراتژی های تحول دیجیتال اعمال کرد.
این مقاله فهرستی از برنامههای فرآیند کاوی و توصیههایی را برای مؤسسات مالی و کسبوکارهایی که میخواهند از فرآیند کاوی استفاده کنند، ارائه میکند.
جلسه دوم – section 2
فرآیندکاوی و نقش آن در بهبود عملکرد در حوزه خدمات مالی
فرآیندکاوی و نقش آن در بهبود عملکرد در حوزه خدمات مالیفرآیند کاوی را می توان در فرآیندهای مختلف در حوزه خدمات مالی، مانند فرآیند خرید تا پرداخت (Purchase-To-Pay)، حسابرسی (Audit)، و حساب های پرداختنی (accounts payable) برای افزایش کارایی و به دست آوردن یک دید کلی از فرآیندهای کسب و کار برای پیاده سازی و نظارت بر استراتژی های تحول دیجیتال اعمال کرد.
در این مقاله، برخی از موارد استفاده عمومی و خاص فرآیند کاوی در بهبود فرآیندهای حوزه صنعت مالی ارائه خواهیم کرد.
جلسه سوم – section 2
فرآیندکاوی و نقش آن در بهبود عملکرد صنعت بیمه
کاربرد فرآیندکاوی در صنعت بیمه
شرکت های بیمه در سراسر جهان با چالش های مشابهی روبرو هستند. تأثیرات کلاهبرداری بر کاهش سود، کمبود کارکنان و انعطاف ناپذیری سیستمهای اصلی فناوری اطلاعات از جمله چالش های شرکت های بیمه به شمار می آید. دیجیتالی شدن فرآیندهای بیمه مدتهاست که به عنوان راهحلی برای رسیدگی به ناکارآمدیهای این صنعت، بسیار به هم پیوسته، دیده میشود. با این حال، صنعت با چالشهای متعددی در مورد تحول دیجیتال و اتخاذ اتوماسیون هوشمند مواجه است. شرکتهای بیمه میتوانند از فرآیند کاوی برای بهینهسازی فرآیندهای خود در راستای بهبود تجربه مشتری، انطباق و کنترل درخواست ها استفاده کنند و در عین حال هزینههای عملیاتی را کاهش دهند.
این مقاله مزیت های فرآیندکاوی برای بهبود عملکرد و رفع چالش های شرکتهای بیمه را توضیح میدهد.
جلسه چهارم – section 2
فرآیندکاوی و نقش آن در بهبود عملکرد نرم افزار و خدمات
ساختن سیستمهای نرمافزاری منعطف و سازگار روز به روز اهمیت بیشتری پیدا میکند، زیرا کسبوکارها باید بتوانند به سرعت تغییر کنند. رویکردها و فرآیندهای به خصوص چابک بسیار محبوب میشوند، زیرا به طور طبیعی با کاهش طول چرخههای عمر، تکرار و دریافت پاسخهای سریعتر از کاربران نهایی، در مواجهه با تغییرات کسب و کاری سروکار دارند. علاوه بر این، مفاهیمی مانند یکپارچه سازی و تحویل مداوم از عرضه پویای نرم افزار به مشتریان پشتیبانی می کند و حلقه های بازخورد سریع کاربر را فعال می کند.
با استفاده از این رویکردهای چابک، کاربر نهایی بخشی از چرخه عمر توسعه نرم افزار می شود. تجربه و روش کار او با نرم افزار برای تکرارهای بعدی توسعه نرم افزار در دسترس و ضروری می شود. این نقطه ای است که فرآیند کاوی وارد عمل می شود.
جلسه پنجم – section 2
فرآیندکاوی و نقش آن در بهبود عملکرد لجستیک
یکی از کاربردهای فرآیندکاوی در حوزه حمل و نقل و لجستیک است. شرکتهای حمل و نقل و فرودگاهها موفق شدند از قابلیتهای فرآیندکاوی به منظور بهبود فرآیندهای عملیاتی خود استفاده کنند. در این مقاله ما نمونهای از تجربیات موفق در شرکتهای حمل و نقل و لجستیک یعنی فرودگاه کپنهاگ را ارائه کردهایم.
جلسه ششم – section 2
فرآیندکاوی و نقش آن در بهبود عملکرد سازمان های دولتی
در این فصل راجع به کاربرد فناوری فرایندکاوی در بهبود فرآیندها در حوزه های مختلف صحبت کردیم. در این بخش راجع به کاربرد فرایندکاوی در بهبود فرایندهای سازمان های دولتی مطالبی ارائه خواهد شد. برای درک بهتر این مساله، از یک مطالعه موردی در همین رابطه استفاده می کنیم.
جلسه هفتم – section 2
فرآیندکاوی و نقش آن در بهبود عملکرد بهداشت و درمان
بیمارستان عمومی Chania در یونان بیمارستان اصلی این استان است که به 67000 شهروند خدمات ارائه می دهد. این بیمارستان 400 تختخوابهای است که انواع خدمات درمانی را ارائه می دهد. کمیته مدیریت بیمارستان از تیم تحقیقاتی خواستند تا روند بخش اورژانس خود را تجزیه و تحلیل کنند.
جلسه اول – section 3
جلسه دوم – section 3
جلسه سوم – section 3
جلسه چهارم – section 3
جلسه اول – section 4
جلسه دوم – section 4
جلسه سوم – section 4
جلسه چهارم – section 4
جلسه اول – section 5
کشف فرآیند ها 1
جلسه دوم – section 5
کشف فرآیند ها 2
جلسه سوم – section 5
کشف فرآیند ها 3
جلسه اول – section 6
انطباق سنجی فرآیند چیست؟
جلسه دوم – section 6
نگاهی عمیق تر به بررسی انطباق : تکنیک، ابزار و چالشها
جلسه سوم – section 6
رونمایی از قدرت بررسی انطباق در زمان واقعی: راهنمای جامع
جلسه اول – section 7
بررسی ابزارهای فرآیندکاوی
جلسه دوم – section 7
9 ابزار رایگان فرآیندکاوی
اگر شما هم به استفاده از فرآیندکاوی و نتایج آن علاقمند هستید. یکی از چالش برانگیزترین گامهای آن یعنی انتخاب ابزار فرآیندکاوی ممکن است باعث سردرگمی شما شده باشد. ابزارهای فرآیندکاوی با قابلیتهای مختلف و بعضا با قیمتهای بسیار بالا عرضه میشوند. اما نگران نباشید ما در این مقاله 9 ابزاررایگان فرآیندکاوی معرفی میکنیم که شما با استفاده از آن ها تا حد زیادی از خرید ابزار فرآیندکاوی بی نیاز خواهید شد.
جلسه سوم- section 7
معرفی نرمافزار فرآیندکاوی Celonis
یکی از برترین نرمافزارهای فرآیندکاوی بر اساس گزارش گارتنر، اورست و فارستر ابزار Celonis است. سلونیس طیف وسیعی از قابلیتها را برای کشف،تحلیل و بهبود فرآیندها پیشنهاد میدهد. در این مقاله ما به بررسی ابزار سلونیس و تشریح ویژگیها و قابلیتهای آن پرداختیم.
فرآیندکاوی برای بهبود فرآیند (قسمت 1)
با درک دادههای گرفته شده از سیستمهای اطلاعاتی سازمان، نرمافزار فرآیندکاوی تصویری کامل و مبتنی برواقعیت از عملکرد فرآیندهای و گلوگاهها، ارائه میدهد.
و اقداماتی را که باید برای رفع مشکلات فرآیند قبل از وقوع آنها انجام دهید، پیشنهاد میدهد
جلسه دوم – section 7
فرآیندکاوی برای بهبود فرآیند (قسمت 2)
جلسه سوم – section 7
فرآیندکاوی برای بهبود فرآیند (قسمت 3)
بر اساس بسیاری از پروژههایی که در سازمانهای بزرگ در سراسر جهان اجرا شده است، میتوانیم حداقل شش ذینفع را شناسایی کنم که بهشدت در فرآیند کاوی مشارکت دارند و از آن بهرهمند خواهند شد .
جلسه چهارم – section 7
فرآیندکاوی و 6 سیگما
جلسه اول – section 8
بررسی متدلوژی های مختلف مدیریت پروژه فرایندکاوی – قسمت اول
جلسه دوم – section 8
بررسی متدلوژی های مختلف مدیریت پروژه فرایندکاوی – قسمت دوم
جلسه سوم – section 8
بررسی متدلوژی مدیریت پروژه فرآیند کاوی PM2
جلسه اول – section 10
آموزش نصب و دانلود Disco
نرمافزار Disco (دیسکو) بهعنوان یکی از ابزارهای برجسته در زمینه فرآیندکاوی شناخته میشود که توسط افراد زیادی از پژوهشگران دانشگاهی و مشاوران کسبوکارها جهت انجام پروژههای فرآیندکاوی به کار گرفته میشود.
در این مقاله قصد داریم که قدم به قدم مراحل نصب این نرم افزار کاربردی رو پیش ببریم.
جلسه دوم – section 10
وارد کردن داده در نرمافزار Disco
وارد کردن دادهها در ابزارهای فرآیندکاوی و پیکربندی آن ها، اساس مراحل بعدی یعنی کشف،تحلیل و بهبود فرآیند را تشکیل میدهد. لذا اینکه شما بتوانید بدون مشکل دادههای فرآیندی یا همان گزارش رویداد را وارد ابزار کنیداز اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله مراحل وارد کردن دادهها در نرمافزار Disco را شرح دادهایم.
جلسه دوم – section 10
کشف فرآیند با نرمافزار Disco
کشف فرآیند، اولین ومهمترین قابلیت فرآیندکاوی است. فرآیندکاوی کمک می کند تا نقشه فرآیند را به طورعینی و کامل کشف کنید. ابزار Disco یک رابط کاربری جذاب و ساده برای کشف فرآیند و دیدن شاخص های کلیدی عملکرد فرآیند پیشنهاد می دهد. در این مقاله کشف فرآیند با این ابزار را به طور کامل فراخواهید گرفت.
جلسه اول – section 10
فرآیندکاوی و اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA)
فرآیندکاوی زمینه و بینش مورد نیاز برای اجرای موثر RPA را فراهم میکند و اطمینان میدهد که تلاشهای اتوماسیون با اهداف سازمانی هماهنگ است و حداکثر سود را به همراه دارد. استفاده همزمان فرآیندکاوی و RPA باعث ایجاد هم افزایی می شود.