فرآیندکاوی در خدمات مالی

فرآیندکاوی را می‌توان در فرآیندهای مختلف در حوزه خدمات مالی، مانند فرآیند خرید تا پرداخت (Purchase-To-Pay)، حسابرسی (Audit)، و حساب های پرداختنی (accounts payable) برای افزایش کارایی و به دست آوردن یک دید کلی از فرآیندهای کسب و کار برای پیاده سازی و نظارت بر استراتژی های تحول دیجیتال اعمال کرد.

 

دراین مقاله، برخی از موارد استفاده عمومی و خاص فرآیندکاوی در بهبود فرآیندهای حوزه صنعت مالی ارائه خواهیم کرد.

1- افزایش کارایی فرآیند با کشف گلوگاه‌ها

از فرآیندکاوی می‌توان برای تجسم نحوه اجرای فرآیند و شناسایی گلوگاه‌های فرآیندهای مختلف مالی مانند فرآیند حساب های پرداختنی (account payables)، فرآیند حساب‌های دریافتنی‌ (account receivables ) و فرآیند تدارکات، استفاده نمود.

فرآیندکاوی می‌تواند استراتژی‌ها و توصیه هایی را برای از بین بردن ناکارآمدی فرآیند ارائه دهد.

به عنوان مثال، با استفاده از فناوری فرآیندکاوی در حساب‌های پرداختنی:

  • هیئت مدیره شرکت متسا تعداد اصلاحات فاکتور را 80 درصد کاهش داد.
  • بانک پیرائوس زمان انجام فرآیند را 86 درصد کاهش داد.
  • شرکتEY با پوشش 100 درصدی فرآیند حساب های پرداختنی خود در بستر سامانه های نرم افزاری، به راحتی توانست خطاهای کشف نشده را تشخیص دهد.

 

2- شناسایی فرصت های اتوماسیون

استفاده از فرآیندکاوی بینشی در مورد فرآیندهایی که می‌توانند از اتوماسیون سود ببرند، ارائه می‌کند. به عنوان مثال:

 

  • راندمان فرآیندهای خرید تا پرداخت که به دلیل اشتباهات و مداخلات دستی، که بیشتر از زمان تعریف شده طول می‌کشد، را می‌توان با اجرای راه حل‌هایی مانند RPA افزایش داد.
  • در فرآیندهای صدور فاکتور با خودکار کردن کارهای تکراری مانند استخراج داده‌ها از فایل‌های PDF، امکان صدور صورت‌حساب با سریع بیشتر و ‌هزینه کمتر را فراهم کند.

برای مثال، یک بانک بزرگ ایتالیایی، با استفاده از فناوری فرآیندکاوی و شناسایی فرصت های انجام  خودکارسازی وظایف تکراری و کم ارزش در طول فرآیندهای خود، باعث کاهش وظایف اپراتورهای خود شد که این مساله منجر به اختصاص زمان بیشتر به فعالیت های با ارزش تر توسط اپراتورها گردید.

در نتیجه این مساله بانک را قادر ساخت تا بیش از 50 نوع فرآیند مختلف خود را تجزیه و تحلیل و بهبود بخشد و فرصت‌های اتوماسیون را در این فرآیندهای مختلف پیاده سازی کند.

 

3- انطباق سنجی 

فرآیندکاوی موسسات مالی را قادر می‌سازد،  بهبود فرآیندهای خود را به صورت پیوسته نظارت کنند.

فرآیندکاوی همچنین قابلیت انطباق سنجی و تجزیه و تحلیل علت اصلی ایجاد عارضه در فرایند را فراهم می‌کند و به مؤسسات مالی اجازه می‌دهد تا فرآیندهای خود را با قوانین و مقررات مقایسه کنند و دلایل ایجاد انحرافات از قوانین کسب و کاری را تجزیه و تحلیل کنند.

 

بعنوان مثال، گروه Deutsche Post DHL در آلمان فرآیندکاوی را در فرآیند حسابرسی خود ادغام کرد تا زمان صرف شده برای حسابرسی خود را کوتاه کند.

این مساله منجر به کاهش 25درصدی در زمان حسابرسی آنها شد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *