نرم‌افزار Disco (دیسکو) به‌عنوان یکی از ابزار‌های برجسته در زمینه فرآیند‌کاوی شناخته می‌شود که توسط افراد زیادی از پژوهشگران دانشگاهی و مشاوران کسب‌وکارها جهت انجام پروژه‌های فرآیند‌کاوی به کار گرفته می‌شود.

در این مقاله قصد داریم که قدم به قدم مراحل نصب این نرم افزار کاربردی رو پیش ببریم.

 

نصب Disco در ویندوز

 

مرحله ۱:

Disco را از آدرس https://fluxicon.com/disco دانلود کنید.

مرحله ۲:

پس از استخراج فایل .zip دانلود شده، شما فایل  Disco-Setup.exe را نصب و یک فایل لاگ نمونه  در اختیار دارید. برای شروع نصب (راهنمای تصویری شکل ۱ را ببینید) بر روی فایل Disco-Setup.exe دابل کلیک کنید.

 

شکل ۱: بر روی فایل Disco-Setup.exe دابل کلیک کنید تا Disco نصب شود.

 

مرحله ۳:

در پنجره بعدی، در عنوان نشان داده شده در شکل ۲ بر روی گزینه Yes کلیک کنید.

 

شکل ۲: برای اجرای نصب Disco، بر روی گزینه Yes کلیک کنید.

 

مرحله ۴:

نصب Disco شروع می‌شود. همانطور که در شکل ۳ نشان داده شده است، بر روی گزینه Next کلیک کنید.

 

شکل ۳: برای ادامه، بر روی گزینه Next کلیک کنید.

 

مرحله ۵:

سپس، همانطور که در شکل ۴ نشان داده شده است، بر روی گزینه Install کلیک کنید.

 

شکل 4: برای شروع نصب روی Install کلیک کنید.

مرحله 6:

در نهایت مطابق شکل 5 روی Finish کلیک کنید.

 

شکل ۵: برای تکمیل نصب، بر روی گزینه Finish کلیک کنید.

Disco نصب شد و شما می‌توانید مراحل مربوط به ثبت نام Disco (برای ویندوز و Mac OS X) را دنبال کنید.

اگر هنوز Java را در کامپیوتر خود نصب نکرده‌اید، به وب‌سایت Java رفته (شکل ۶ را ببینید)،  Java را دانلود و نصب کنید [2]. برای داشتن بهترین عملکرد، اگر سیستم عامل شما ۶۴ بیتی است، نسخه ۶۴ بیتی را نصب کنید.

 

شکل 6: اگر هنوز جاوا را نصب نکرده اید، دانلود و نصب کنید. برای داشتن بهترین عملکرد، نسخه 64 بیتی را نصب کنید.

نصب Disco در Mac OS X

برای نصب Disco در Mac OS X، لطفاً مراحل زیر را دنبال کنید:

 

مرحله 1:

دیسکو را از https://fluxicon.com/disco دانلود کنید.

گام 2:

روی فایل دانلود شده Disco.dmg دوبار کلیک کنید. یک تصویر  به نام “Disco” روی دسکتاپ شما ظاهر می شود. برای باز کردن آن دوبار کلیک کنید (شکل 7 را ببینید).

 

شکل ۷: بر روی تصویر  Disco.dmg دابل کلیک کنید و Disco را به پوشه Applications خود بکشید.

مرحله ۳:

تصویر دیسک شامل برنامه Disco است. آن را به پوشه Applications خود بکشید. تصویر دیسک “Disco” را با کشیدن آن به آیکون سطل زباله / اجرا در نوار داک خود از حالت اجرا خارج کنید. Disco را با دابل کلیک بر روی برنامه Disco در پوشه Applications خود راه‌اندازی کنید.
Disco اکنون شروع می‌شود و شما می‌توانید مراحل مربوط به ثبت نام Disco (برای ویندوز و Mac OS X) را دنبال کنید.

ثبت نام Disco (برای ویندوز و Mac OS X)

وقتی اولین بار دیسکو را راه‌اندازی می‌کنید، از شما خواسته می‌شود تا توافقنامه لایسنس ما را بپذیرید و نسخه Disco خود را ثبت کنید. 

مرحله ۱:

توافقنامه لایسنس نرم‌افزار را بخوانید و گزینه‌ی تیک‌خورده “من این لایسنس را خوانده و درک کرده‌ام” را بزنید. سپس بر روی دکمه “من این شرایط را قبول می‌کنم” کلیک کنید (شکل ۸ را ببینید). اگر در آینده می‌خواهید مجدداً توافقنامه لایسنس نرم‌افزار را مرور کنید، در لایسنس دیسکو شما توضیح داده شده است که چگونه آن را پیدا کنید.

 

شکل ۸: توافقنامه لایسنس نرم‌افزار Disco را قبول کنید.

مرحله ۲:

برای ثبت نام Disco، آدرس ایمیل خود را پر کنید و بر روی گزینه Login کلیک کنید همانطور که در شکل ۹ نشان داده شده است. یک ایمیل خودکار با موضوع “تکمیل ثبت‌نام Fluxicon ID شما” که شامل یک کلید ثبت‌نام شخصی است، دریافت خواهید کرد. اگر ایمیل را در صندوق دریافت خود نیابید، لطفاً پوشه اسپم خود را بررسی کنید.

 

توجه

اگر صفحه نمایشی مانند شکل ۹ را ندیدید، احتمالاً Disco قادر به اتصال به اینترنت نیست. با این حال، برای استفاده از Disco اتصال اینترنت لازم نیست و می‌توانید به جای آن دستورالعمل ثبت‌نام آفلاین (برای ویندوز و Mac OS X) را دنبال کنید.

 

شکل ۹: درخواست کلید ثبت‌نام خود را بدهید.

مرحله ۳:

برای فعال‌سازی دیسکو، لایسنسی که از طریق ایمیل دریافت کرده‌اید را در فیلد متنی وارد کنید و همانطور که در شکل ۱۰ نشان داده شده است بر روی گزینه Complete registration کلیک کنید.

 

شکل ۱۰: ثبت‌نام خود را کامل کنید.

مرحله ۴:

اگر کد لایسنسی ندارید (برای نسخه ی دمو لازم نیست) بر روی گزینه Use in demo mode کلیک کنید همانطور که در شکل ۱۱ نشان داده شده است.

 

شکل ۱۱: از حالت دمو برای شروع استفاده از Disco استفاده کنید.

 

برای استفاده از لایسنس دمو به گزینه “Using the Demo License” مراجعه کنید.

 

ثبت‌نام آفلاین (برای ویندوز و Mac OS X)

Disco به صورت مستقل اجرا می‌شود و می‌توانید به صورت کاملاً آفلاین از آن استفاده کنید. می‌توانید به راحتی یک اتصال به اینترنت راه‌اندازی کنید، زیرا این امکان را فراهم می‌کند که نسخه‌های جدید نرم‌افزار به صورت خودکار دانلود و نصب شود و همچنین به شما این امکان را می‌دهد که گزارشات باگ و بازخوردها را مستقیماً از داخل برنامه ارسال کنید – اما این کار اختیاری است.

توجه داشته باشید که حتی اگر Disco با اتصال به اینترنت استفاده شود، داده‌های شما همیشه بر روی دستگاه شما باقی می‌ماند. یکی از مزایای Disco این است که نرم‌افزار به صورت مستقل اجرا می‌شود و داده‌هایی که با آن تجزیه و تحلیل می‌کنید تضمین می‌شود که در داخل سازمان شما باقی می‌ماند.

اگر امکان اتصال Disco به اینترنت را ندارید ، یا اگر هنوز نمی‌خواهید اطلاعات پروکسی خود را دریافت کنید، می‌توانید این مراحل را برای نصب Disco به صورت آفلاین دنبال کنید:

مرحله ۱:

هنگامی که صفحه نمی‌تواند به اینترنت متصل شود که در شکل ۱۲ نشان داده شده است:
یک بار روی دکمه “Try again…” کلیک کنید. این باعث می‌شود گزینه “Use offline” فعال شود.
حالا روی دکمه “Use offline” کلیک کنید.

 

شکل ۱۲: یک بار بر روی دکمه “Try again…” کلیک کنید تا گزینه “Use offline” فعال شود.

مرحله ۲:

این کار شما را به صفحه ثبت‌نام آفلاین (شکل ۱۳) می‌برد. دیسکو را باز نگه دارید، زیرا به زودی به این صفحه باز خواهید گشت . حالا مرورگر وب خود را باز کنید و به صفحه  https://fluxicon.com/disco/offline/ بروید.

 

 

شکل ۱۳: Disco را باز نگه دارید و صفحه وب https://fluxicon.com/disco/offline را در مرورگر خود باز کنید.

مرحله ۳:

شما یک صفحه ثبت‌نام آفلاین خواهید دید (در تصویر شکل ۱۴ مشاهده کنید)، جایی که می‌توانید آدرس ایمیل کاری خود و شناسه سیستمی که در Disco در صفحه ثبت‌نام آفلاین نمایش داده شده است را وارد کنید. پس از پر کردن آدرس ایمیل و شناسه سیستم، روی دکمه Send registration key در صفحه وب ثبت‌نام آفلاین کلیک کنید.

 

شکل ۱۴: آدرس ایمیل و شناسه سیستمی خود را وارد کنید. سپس بر روی دکمه Send registration key کلیک کنید.

مرحله ۴:

حالا شما باید یک ایمیل با موضوع “کلید ثبت‌نام Disco شما” دریافت کرده باشید. این ایمیل شامل یک پیوست با نام DiscoRegistrationKey.dscreg است (در تصویر شکل ۱۵ مشاهده کنید). این کلید ثبت‌نام آفلاین شماست. فایل DiscoRegistrationKey.dscreg را در رومیزی خود (یا جای دیگری که به راحتی پیدا کنید) ذخیره کنید.

اگر دارید Disco را در یک محیط کاملاً آفلاین نصب می‌کنید و به اینترنت یا ایمیل دسترسی ندارید، می‌توانید کلید را از مرورگر در یک کامپیوتر دیگر (که دسترسی به اینترنت دارید) درخواست کنید و فایل کلید را بر روی یک حافظه فلش ذخیره کرده و آن را به کامپیوتر Disco خود برای فعال‌سازی منتقل کنید.

 

شکل ۱۵: یک ایمیل با موضوع “کلید ثبت‌نام Disco شما” دریافت خواهید کرد. فایل کلید پیوستی را بر روی رومیزی خود ذخیره کنید.

مرحله ۵:

به Disco برگشته و در صفحه ثبت‌نام آفلاین (دیده شده در شکل ۱۶) بر روی دکمه Load registration key کلیک کنید.

 

 

شکل ۱۶: بر روی دکمه Load registration key کلیک کنید.

سپس فایل DiscoRegistrationKey.dscreg را در رومیزی خود (یا جایی که آن را ذخیره کرده‌اید) پیدا کرده و بر روی دکمه Open کلیک کنید (در تصویر شکل ۱۷ مشاهده کنید).

 

شکل ۱۷: فایل DiscoRegistrationKey.dscreg را در رومیزی خود پیدا کرده و بر روی دکمه Open کلیک کنید.

 

نسخه دیسکو شما اکنون ثبت‌نام شده و در حالت دمو قرار دارد (شما یک نشان دمو در گوشه بالا و سمت راست Disco، بالای آدرس ایمیل خود خواهید دید).

برای استفاده از لایسنس دمو به “Using the Demo License” مراجعه کنید.

 

اتصال Disco به اینترنت

اتصال Disco به اینترنت حتی پس از یک نصب اولیه آفلاین مزایای زیادی دارد. به عنوان مثال:

– به طور منظم به روزرسانی‌ها منتشر می‌شوند، گاهی یک بار یا چند بار در هفته، و به صورت خودکار در پس‌زمینه دانلود می‌شوند (برای دیدن چگونگی عملکرد به‌روزرسانی‌های خودکار به Automatic Updates: How it Works مراجعه کنید). شما باید به صورت دستی به روزرسانی‌ها را نصب کنید اگر ادامه دهید تا Disco را در حالت آفلاین استفاده کنید.
– می‌توانید یک پروژه شنی  با Disco که با آن همراه شده است را دانلود کنید تا قبل از شروع کار با داده‌های خود با قابلیت‌ها کار کنید (برای دیدن گام‌های اولیه پس از نصب به First Steps after Installation: The Sandbox مراجعه کنید).
– می‌توانید مستقیماً از درون Disco از دکمه بازخورد درون برنامه (برای دیدن گزارش‌های باگ و بازخورد به Bug Reports and Feedback مراجعه کنید)، نظرات یا سوالات خود را ارسال کنید.
– اگر مشکلی با دیسکو داشته باشید و ما آن را رفع کنیم، تغییر به صورت خودکار به شما ارسال می‌شود. ما فقط به شما اطلاع می‌دهیم و شما نسخه جدید Disco را با به‌روزرسانی جدید دریافت می‌کنید.

توجه داشته باشید که ما هرگز داده‌هایی که شما در حال تجزیه و تحلیل آن‌ها هستید را نمی‌بینیم (به اینترنت متصل به Disco یا نه). حفظ حریم خصوصی تضمینی به دلیل تجزیه و تحلیل محلی داده‌های شما، که تضمین می‌کند که داده‌های محرمانه در سازمان شما باقی می‌ماند، یکی از مزایای بزرگ Disco است.

پس، راهکار اتصال دیسکو به اینترنت پس از یک نصب آفلاین به این شکل است:

مرحله ۱:

Disco را دوباره راه‌اندازی کرده و بر روی دکمه “Configure connection…” کلیک کنید (در تصویر شکل ۱۸ مشاهده کنید).

 

 

شکل ۱۸: بر روی دکمه “Configure connection…” در گوشه بالای سمت راست کلیک کنید.

مرحله ۲:

این کار شما را به صفحه تنظیمات اتصال به سرور پروکسی (دیده شده در شکل ۱۹) می‌برد.

شکل ۱۹: با دپارتمان پشتیبانی IT خود تماس بگیرید و از آنها تنظیمات سرور پروکسی شرکت خود را بپرسید.

 

با دپارتمان پشتیبانی IT خود تماس گرفته و از آنها درخواست کنید که تنظیمات سرور پروکسی زیر را برای شرکت شما بدهند:

– نوع پروکسی (به عنوان مثال، HTTP)
– نام سرور پروکسی
– پورت سرور پروکسی
– اینکه آیا سرور پروکسی شما نیاز به احراز هویت دارد (و اگر بله، نام کاربری و گذرواژه احراز هویت چیست).

توجه

پروکسی‌سرور در اغلب موارد توسط سازمان‌های بزرگ برای اتصال به اینترنت استفاده می‌شود و ممکن است در کار عادی شما قابل مشاهده نباشد چون به عنوان مثال Internet Explorer از پروکسی برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کند.

مرحله ۳:

پس از وارد کردن تنظیمات سرور پروکسی در Disco، بر روی دکمه “Try again…” کلیک کرده و Disco باید اکنون قادر به اتصال به اینترنت باشد.
گام‌های اولیه پس از نصب: صندوق شنی
برای شروع آسان به شما یک پروژه صندوق شنی را در Disco قرار داده‌ایم که می‌توانید آن را از فضای کاری خالی مطابق با شکل ۲۰ باز کنید. فقط بر روی دکمه “Sandbox…” کلیک کنید و پروژه صندوق از اینترنت دانلود خواهد شد.

 

 

شکل ۲۰: پس از اتمام نصب، پروژه صندوق را بارگذاری کنید تا در Disco با آن بازی کنید.

پروژه صندوق در شکل ۲۱ نشان داده شده است. این پروژه شما را به Disco معرفی می‌کند بر اساس نمونه خرید که همچنین در این راهنما برای کاربر استفاده شده است. متن را در بخش یادداشت بخوانید و دستورالعمل‌ها را دنبال کنید تا یک تور سریع از قابلیت‌های Disco بگیرید.

 

 

شکل ۲۱: متن موجود در بخش یادداشت را بخوانید و دستورالعمل‌ها را دنبال کنید.

اگر بعد از وارد کردن برخی از داده‌های خود می‌خواهید به صندوق به عنوان یک مرجع بازگشتی بروید، کافی است که نمای پروژه فعلی خود را با ایجاد یک پروژه جدید پاک کنید (برای دیدن چگونگی ایجاد پروژه‌های جدید به Creating New Projects مراجعه کنید).

 

استفاده از لایسنس دمو

زمانی که دیسکو را برای اولین بار نصب می‌کنید، به طور خودکار یک لایسنس دمو دریافت می‌کنید. بنابراین، نشانی که در بالا سمت راست ایمیل شما است دمو خواهد گفت.

لایسنس دمو تعداد واحد‌های وارد شده را به ۱۰۰ رویداد در هر فایل محدود می‌کند، نمی‌تواند تجاری استفاده شود، و یک یادداشت را در نقشه‌های فرایند و فیلم‌های انیمیشن صادر شده قرار می‌دهد که می‌گوید این نقشه با نسخه دمو از دیسکو ایجاد شده است. در غیر این صورت، Disco کاملاً قابل استفاده است و شما می‌توانید قابلیت‌ها را بر اساس مثال صندوق کاوش کنید، دنبال آموزش عملی ما بروید، فایل‌های نمونه را از دوره Coursera “Process Mining: Data Science in Action” وارد کنید، یا متناسب با داده‌های خود کاوش فرآیند‌های کاری را آزمایش کنید.

هنگامی که دیسکو را بعد از نصب ببندید و بعداً دوباره آن را راه‌اندازی کنید، صفحه نمایشی که در شکل ۲۲ نشان داده شده است را خواهید دید. اگر می‌خواهید ادامه دهید و Disco را به حالت دمو استفاده کنید، می‌توانید به راحتی بر روی دکمه “Try Disco in demo mode” کلیک کنید.

 

 

شکل ۲۲: برای ادامه استفاده از دیسکو در حالت دمو، بر روی دکمه “Try Disco in demo mode” کلیک کنید.

 

اگر یک کد لایسنس برای دیسکو دریافت کرده‌اید، می‌توانید کد لایسنس را در بالای این صفحه وارد کنید. همچنین به مشاهده “Updating Your Disco License” اگر لایسنس دیسکو دارید، مراجعه کنید.

چگونگی به‌روزرسانی خودکار: چگونه کار می‌کند

به‌روزرسانی‌ها به صورت خودکار توسط Disco دانلود می‌شوند. هر زمان که به‌روزرسانی موجود شد، یک نوار آبی در بالا ظاهر می‌شود (برای دیدن شکل ۲۳).

 

شکل ۲۳: هنگامی که یک به‌روزرسانی جدید در دسترس است، یک بنر آبی در بالای Disco ظاهر می‌شود.

 

شما دو گزینه برای مدیریت به‌روزرسانی دارید:

 اگر روی دکمه “Not now” کلیک کنید، نوار آبی ناپدید می‌شود و به‌روزرسانی به صورت خودکار در زمانی که دیسکو را دوباره راه‌اندازی می‌کنید، نصب خواهد شد. این مورد به خصوص زمانی که در حال انجام کاری هستید و نمی‌خواهید با نصب به‌روزرسانی از کارتان منحرف شود، مفید است.
نصب به‌روزرسانی. اگر روی دکمه “Install update” کلیک کنید، Disco به شما می‌گوید که باید دیسکو را ببندید و دوباره آن را راه‌اندازی کنید تا اجازه دهید به‌روزرسانی جدیدتر نصب شود. با این روش، شما بلافاصله با آخرین نسخه کار می‌کنید و از تمام بهبودهایی که به همراه آورده است، بهره‌مند خواهید شد. برای درک بهتر از چه چیزی جدید استفاده کنید، دیسکو یک خلاصه از تغییرات را به شما نشان می‌دهد (برای دیدن شکل ۲۴). به راحتی بر روی OK کلیک کنید تا آنها ناپدید شوند و با نسخه به‌روزرسانی‌شده Disco خود کار کنید. 

 

شکل ۲۴: پس از به‌روزرسانی، یک خلاصه نمایش می‌دهد که چه تغییراتی انجام شده است.

 

اگر مطمئن نیستید که با کدام نسخه از Disco در حال کار هستید، همیشه می‌توانید شماره نسخه را در پاورقی در پایین ترین قسمت صفحه بررسی کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *