فرآیندکاوی

فرآیندکاوی، علم جدیدی است که در پنج سال اخیر به یک موضوع کاربردی و جذاب در بین متخصصین فرآیند تبدیل شده است. توجه محافل دانشگاهی به موضوع کاربرد فرآیندکاوی در حوزه های مختلف، توسعه نرم افزارهای کاربردی فرآیندکاوی با کمک محققین دانشگاهی و برگزاری محافل علمی با موضوع فرآیندکاوی از یک‌سو و سرمایه‌گذاری قابل توجه در حوزه تولید و توسعه نرم افزارهای فرآیندکاوی (سرمایه گذاری شرکت های مطرح مانند IBM و مایکروسافت) نشان‌دهنده میزان اهمیت  موضوع فرآیندکاوی در آینده‌ای نزدیک است.

یکی از جنبه های فرآیندکاوی، حضور متخصصین و اساتید شاخص در مدیریت فرایندکسب و کار در جهت توسعه دانش فرآیندکاوی است.

در این مقاله سعی کردیم نظرات برخی از این اساتید با موضوع فرآیندکاوی را مورد بررسی قرار دهیم.

1.روند چاپ مقالات با موضوع فرآیندکاوی

بررسی مقالات چاپ شده در مجلات مختلف با موضوع فرآیندکاوی در پایگاه Web of Science مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. برای تحلیل بهتر، در قسمت چکیده ، مقالاتی که کلمه کلیدی “ Process Mining” را داشتند انتخاب شدند. تعداد مقالات چاپ شده از سال 2000 تا سال 2022 چیزی بالغ بر 42000 مقاله می‌باشد.

روند رو به رشد چاپ مقالات در سال های اخیر بسیار مشهود است به طوریکه نسبت چاپ مقالات در سال 2022 در مقایسه با سال 2000 چیزی در حدود 13.5 برابر است که نشاندهنده توجه روز افزون محافل اکادمیک به موضوع فرآیندکاوی است.

 

 

2.بررسی نظرات اساتید مطرح در حوزه مدیریت فرآیندکسب و کار به موضوع فرآیندکاوی

در ادامه به بررسی موضوع فرایندکاوی از نگاه صاحب نظران مطرح در حوزه BPM می پردازیم

 

  • پروفسور ویل ون در الست – Wil van der Aalst 

پروفسور ویل ون در الست - Wil van der Aalstپروفسور ویل ون در الست  دانشمند ارشد Celonis و استاد تمام دانشگاه RWTH Aachen است که گروه علم فرآیند و داده (PADS) را رهبری می‌کند. او حوزه فرآیند کاوی را ابداع کرد و علایق تحقیقاتی او شامل فرآیند کاوی ، مدیریت فرآیند کسب و کار، مدیریت گردش کار، مدل‌سازی فرآیند و تحلیل فرآیند است. در ادامه به برخی از نظرات ایشان راجع به فرآیندکاوی می پردازیم.

 

  • فرآیندها همه جا هستند!

نقش مدیریت فرآیند در کسب و کار روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. فرآیندهای کسب و کار یک عامل موفقیت مهم هستند چه در زنجیره تامین، لجستیک، مالی و بازاریابی. فرآیندهای کارامد جزء ذاتی موفقیت شرکت هستند زیرا فرآیندهای روان باعث رضایت مشتری و بهره وری می‌شود و فرآیندهای معیوب می تواند  عامل ایجاد هزینه و زمان زیادی برای مشاغل باشد. در طول 20 سال گذشته، آگاهی از مدیریت فرآیند در مشاغل افزایش یافته است. این واقعیت که بیش از 50٪ از شرکت های Fortune 500 در حال حاضر از فناوری فرآیندکاوی استفاده می کنند خود گویای این موضوع است.

  • رویکرد داده محور در مدیریت فرآیند به شدت ضروری است

امروزه، مدیریت فرآیندهای کسب  و کار به‌شدت تحت تأثیر روندهای توسعه ابزارهای دیجیتالی شدن قرار گرفته‌اند. در طول 30 سال گذشته، من تحقیق کرده‌ام که چگونه یک رویکرد داده‌محور می‌تواند بینش‌ها و تحلیل‌های فرآیند را تسهیل کند. فرآیندکاوی به یکی از رویکردهای پیشرو برای مدیریت فرآیند تبدیل شده است. یک رویکرد مبتنی بر داده در حوزه مدیریت فرآیند برای بقای سازمان‌ها در اقتصاد دیجیتالی ضروری است.

  • فرآیند کاوی دارای همپوشانی‌هایی با بسیاری از زمینه های پر تقاضای دیگر مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و RPA است.

فرآیند کاوی در حال حاضر بیش از یک فناوری تجزیه و تحلیل داده است. آنچه به عنوان تجزیه و تحلیل داده های تاریخی آغاز شد، اکنون به یک زمینه تحقیقاتی و فناوری صنعتی نوپا تبدیل شده است که به طور یکپارچه تجزیه و تحلیل را به اجرا متصل می کند. نرم‌افزار Celonis بهترین مثال از نحوه تعامل فرآیندکاوی با سایر فناوری‌ها مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین یا RPA است تا از کشف فرآیند به بهبود فرآیند برود.

 

  • پروفسور مارلون دوماسMarlon Dumas

پروفسور مارلون دوماس - Marlon Dumasپروفسور دوماس  هم بنیان گذار نرم افزار فرآیندکاوی Apromore و استاد تمام دانشگاه Tartu  در استونی است. نامبرده همچنین نویسنده کتاب مطرح “Fundamentals of Business Process Management”  است که یکی از کتاب های مرجع در حوزه BPM شناخته می شود.

در ادامه به برخی از نظرات پروفسور دوماس راجع به فرآیندکاوی می پردازیم.

  • فرآیند کاوی چگونه با BPM ارتباط دارد؟

فرآیند کاوی به ذینفعان کسب و کار این امکان را می دهد تا داده ها را به منظور بهبود عملکرد عملیاتی، ساده کردن فرآیندهای خود و کشف انحرافات فرآیندی که در یک فرآیند رخ می دهد و  همچنین، چگونگی تأثیر آنها بر اجرای یک فرایند را تجزیه و تحلیل کنند.

بکارگیری فرآیندکاوی در مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) در حال تبدیل شدن به بخش مهمی از نحوه انجام کسب و کار شرکت ها است، زیرا به آنها اجازه می دهد مدل های فرآیندی خروجی از گزارش رویداد فرایند را مطالعه کنند و از این اطلاعات برای تجزیه و تحلیل علت ریشه ای  پیدایش عارضه های فرایندی استفاده کرده  و باعث شناسایی بهبودهایی که می تواند در هر فرآیند موجود ایجاد شود، گردد.

 

  • دکتر جولیان کرومیچ – Julian Krumeich

دکتر جولیان کرومیچ - Julian Krumeichجولیان کرومیچ  مدیرارشد محصول فرآیندکاوی ARIS، متخصص مدیریت فرآیند کسب و کار

  • فرآیند کاوی کلیدی است، اما کافی نیست

در سال‌های اخیر، بازار شاهد تصاحب امتیاز نرم افزارهای فرآیند کاوی توسط شرکت‌های نرم‌افزاری اغلب بزرگ‌تر بوده است. در همان زمان، شرکت‌های بیشتری با ادغام واحدهای فرآیندکاوی در بخش تحول کسب و کار، روی شیوه‌های مدیریت فرآیند کسب‌وکار خود تجدیدنظر می‌کنند.

 

  • فرآیند کاوی در مقابل مدل سازی فرآیند: دو روی یک سکه

برای موفق ماندن در دنیای رقابتی و جهانی شده، هر سازمانی نیاز به تغییر مداوم در نحوه انجام کسب و کار خود دارد. تغییر و نوآوری در کسب و کار بخشی از استراتزی تحول در تمام صنایع است.  سازمان ها برای موفقیت کسب خود، اساساً به دو جزء اساسی نیاز دارید: الف) یک استراتژی و برنامه برای روش جدید کار، و ب) دید شفاف به روش فعلی خود. در کیس های  تحول دیجیتالی در ، (الف) مدل‌سازی فرآیند است که اهدافی را که می‌خواهید به آن برسید تعیین می‌کند و (ب) به شما می‌گوید کجا هستید و با استفاده از فرآیندکاوی برای رسیدن به (الف) چه چیزی را باید تغییر دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *