فرآیندکاوی در BPMS های نسل جدید

کاربرد BPMS

اصطلاح Business Process Management System  یا بصورت مخفف BPMS؛ در واقع نرم‌افزاری برای مکانیزه کردن فرآیندهای کسب و کار است.

سیستم BPMS توانایی مدلسازی، طراحی، ویرایش و پیاده سازی تمام فرایندهای سازمانی در شرکت‌ها و انواع مجموعه‌های کاری را در اختیار صاحبان بیزینس قرار می‌دهد تا در نهایت هدف اصلی در استفاده از BPMS که جمع آوری داده ها و تحلیل آنها است، با سرعت و دقت هرچه بیشتری انجام بگیرد.

کاربرد فرآیندکاوی

فرایندکاوی یک تکنیک و یک ابزار کمکی برای بازسازی فرایندهای کسب‌وکار از رویدادهای ثبت شده دریک سیستم اطلاعاتی است.

ایده اصلی درفرآیند کاوی کشف (discovery)، نظارت (conformance checking) و بهبود و ارتقاء فرآیندها (enhancement) با استفاده از استخراج دانش از گزارشات رویداد (event logs) سیستم های جاری می‌باشد.

آینده فرایندکاوی و BPMS: همکاری یا رقابت؟

سوالی اساسی که محافل مختلف دانشگاهی، تحقیقاتی و کسب و کاری راجع به آینده فناوری فرایندکاوی از یک سو و فناوری BPMS ها از سوی دیگر مطرح می شود این است که ایا این دو موضوع در رقابت با هم قرار دارند یا می توانند به صورت مشترک بر روی موضوع بهبود فرایندها متمرکز شوند.

هدف اصلی BPMS مکانیزه کردن اجرای فرآیندهای مختلف در سازمان است و در چرخه مدیریت فرآیند کسب و کار، این BPMS های موجود قابلیت محدودی برای کمک به، شناسایی، عارضه یابی، پایش و بهبود در فرآیند  در اختیار تحلیل گر می گذارند.

در مقابل BPMS، ابزار فرایند کاوی صرفاً به دنبال تحلیل و عارضه یابی فرآیند های در حال اجراست. امروزه، کارشناسان و مشاوران فرآیندها از این دو سیستم به طور مستقل برای شناسایی، عارضه یابی و بهبود فرآیندها (ازطریق فرآیندکاوی) و اجرای فرآیندهای بهبود یافته (از طریق BPMS) استفاده می کنند. مزیت هایی که امروزه فرآیندکاوی برای بهبود چرخه BPM سنتی فراهم کرده قابل انکار نیست و  روز به روز کاربردهای بیشتری از این  فناوری شناخته می شود. پایه و اساس فرآیندکاوی، داده هایی است که از BPMS استخراج می شود. در حال حاضر، BPMS به دنبال استفاده از بخشی از قابلیت های فرآیندکاوی در درون خود (BPMS) هستند که در ادامه به بررسی روند ادغام ابزارهای فرآیندکاوی در BPMSهای معروف می پردازیم.

بررسی پلاگین های مرتبط با فرآیندکاوی در BPMS های معروف

بیزاجی

 

بیزاجی (Bizagi) یک شرکت نرم افزاری خصوصی است که در سال ۱۹۸۹ تاسیس شده است.  نرم افزار بیزاجی (Bizagi) معمولا در مدیریت فرآیندهای کسب و کار، مدلسازی فرآیند، اتوماسیون فرآیند، تبدیل کسب و کار، توسعه اپلیکیشن‌های کم-کد (low-code) و مدیریت موردی، کاربرد دارد.

  • پلاگین Bizagi Modeler Process Mining

این پلاگین در Bizagi بر روی کشف فرآیند متمرکز شده است، این مرحله شامل ایجاد یک مدل فرآیند بر اساس تجزیه و تحلیل یک گزارش رویداد است. این گزارش رویدادها، همانطور که در بالا توضیح داده شد، وظایف روزانه شرکت ثبت شده است و حاوی اطلاعات مربوط به اجرای فرآیند است.

 

کاموندا

نرم افزار کاموندا (Camunda) یک چارچوب مبتنی بر جاوا است که از BPMN برای گردش کار و اتوماسیون فرآیند، از CMMN  برای مدیریت پرونده و ازDMN  برای مدیریت تصمیم گیری کسب و کار پشتیبانی می‎کند. این مطلب حاوی اطلاعاتی در مورد ویژگی های ارائه شده توسط پلتفرم Camunda BPM  است

  • پلاگین Camunda Optimize

این پلاگین به دنبال نشان دادن اطلاعات کاردی فرآیندهای اجرا شده در نرم افزار کاموندا است. مانند تعداد تکرار هر فرآیند در بازه های زمانی مختلف، متوسط زمان اجرای فرآیند و …. . علاوه بر این، این پلاگین، هیت مپ اجرای فرایندها را بر بروی نمودار BPMN فرایند نشان میدهد.

 

BIC

 

نرم افزار BIC یک مجموعه نرم افزاری جامع در حوزه BPM است که کل چرخه عمر مدیریت فرآیند را پوشش می دهد. از این رو، BIC به طراحی فرآیند، اجرای فرآیند، اجرای فرآیند و همچنین کنترل فرآیند کمک می کند. BIC تمام ماژول های لازم برای بهینه سازی فرآیندهای تجاری را ترکیب می کند.

  • BIC Process Mining

پلتفرم BIC با همکاری Apromore یک پلاگین جدید در حوزه فرآیندکاوی به ماژول های خود اضافه کرده است که تمام قابلیت های فرآیندکاوی را در اختیار دارندگان پلتفرم خود قرار می دهد. این پلتفرم ادعا کرده است که با اضافه کردن این پلاگین، گام بلندی در تکمیل قابلیت Hyper automation را برداشته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *