مدیریت کیفیت جامع  (TQM):

یک رویکرد مشارکتی و منظم جهت برنامه ریزی و اجرای فرایند بهبود سازمان ها می­باشد که متمرکز بر ورای انتظارات مشتریان، شناسایی مشکلات، ایجاد تعهد و ارتقای تصمیم­گیری باز در بین کارکنان می­باشد.

رویکرد مدیریت کیفیت جامع ماقبل BPM و الهام بخش آن می­باشد.

تمرکز TQM بر بهبود مستمر و حفظ کیفیت محصولات و همچنین توسعه خدمات می­باشد. در صورتیکه تاکید BPM بر ضرورت تلاش برای بهبود می­باشد.

به لحاظ تجربی کاربرد TQM عمدتاً در حوزه تولید می­باشد درحالیکه BPM متمایل به سازمانهای خدماتی می­باشد.

سه اصل مهم در مدیریت کیفیت جامع:

  • تمرکز سازمان در درک و پاسخگویی به نیازهای مشتریان
  • بهبود مستمر همه محصولات یا خدمات و فرآیندهای سازمان بصورت نظام مند و سیستماتیک
  • مشارکت تمام افراد سازمان

تکنیک های تحلیل کمی فرایندها

مدیریت عملیات:

زمینه ای متمرکز بر وظایف فنی و فیزیکی مرتبط به شرکت یا سازمان، به ویژه سازمانهای مرتبط با تولید و ساخت.

تکنیک های موجود در مدیریت عملیات:

  • نظریه احتمالات
  • نظریه صف
  • تجزیه و تحلیل تصمیم گیری
  • مدل سازی ریاضی
  • شبیه سازی

این تکنیک ها در ایجاد نوآوری BPM مفید هستند.

 

تفاوت مدیریت عملیات و BPM:

مدیریت عملیات عموماً بر کنترل و ایجاد فرایند، بدون الزام تغییر در آن متمرکز است، در حالیکه BPM بر تغییر فرایند به منظور بهبود آن متمرکز است.

Lean:

یک اصل مدیریتی می­باشد که یکی از اصول عمده آن حذف ضایعات می­باشد. (فعالیت هایی که هیچ ارززش افزوده ای برای مشتری ندارد.)

تاکید BPM بر استفاده از فناوری اطلاعات به عنوان یک ابزار برای بهبود کسب و کار فرایند­ها داردو آنها را سازگارتر و تکرارپذیر می­کند.

تکنیک های تحلیل کمی فرایندها

تمرکز اصلی شش سیگما به حداقل رساندن نقص (خطا) می­باشد که تاکید ویژه ای بر اندازه­گیری خروجی فرایندها یا فعالیتها، بخصوص از منظر کیفیت دارد.

بسیاری از تکنیک های شش سیگما بطور معمول در BPM استفاده می­شود.

 

حوزه های اصلی شش‌سیگما:

در مبحث شش‌سیگما  سه حوزه اصلی وجود دارد:

حوزه اول فلسفه است که طریقه حرکت، چشم‌انداز و جهت حرکت سازمان را تعیین می‌کند.

حوزه دوم مقیاس است که به سازمان این امکان را می‌دهد تا به طور دقیق نحوه عملکرد فرایندها را مشخص کند.

حوزه سوم نیز روش‌شناسی است. روش‌شناسی یک فرایند سیستماتیک است که موجب شناسایی، تبیین، اندازه‌گیری، تحلیل، توسعه و استاندارد شدن یک فرایند می‌شود.

تکنیک های تحلیل کمی فرایندهابطور خلاصه میتوان گفت: BPM برگرفته از فلسفه بهبود مستمر TQM است، اصول و تکنیک های مدیریت عملیات را در بر می­گیرد و Lean و شش سیگما را به همراه قابلیت فناوری اطلاعات مدرن به منظور بهینه سازی روند فرایندهای کسب و کار با اهداف عملکردی یک سازمان ترکیب می­کند.


پیشنهادی نگاهی به مقاله «تکنیک های تحلیل کیفی فرایندها  بخش دوم» بیاندازید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *