مدیریت کیفیت جامع (TQM):
یک رویکرد مشارکتی و منظم جهت برنامه ریزی و اجرای فرایند بهبود سازمان ها میباشد که متمرکز بر ورای انتظارات مشتریان، شناسایی مشکلات، ایجاد تعهد و ارتقای تصمیمگیری باز در بین کارکنان میباشد.
رویکرد مدیریت کیفیت جامع ماقبل BPM و الهام بخش آن میباشد.
تمرکز TQM بر بهبود مستمر و حفظ کیفیت محصولات و همچنین توسعه خدمات میباشد. در صورتیکه تاکید BPM بر ضرورت تلاش برای بهبود میباشد.
به لحاظ تجربی کاربرد TQM عمدتاً در حوزه تولید میباشد درحالیکه BPM متمایل به سازمانهای خدماتی میباشد.
سه اصل مهم در مدیریت کیفیت جامع:
- تمرکز سازمان در درک و پاسخگویی به نیازهای مشتریان
- بهبود مستمر همه محصولات یا خدمات و فرآیندهای سازمان بصورت نظام مند و سیستماتیک
- مشارکت تمام افراد سازمان
مدیریت عملیات:
زمینه ای متمرکز بر وظایف فنی و فیزیکی مرتبط به شرکت یا سازمان، به ویژه سازمانهای مرتبط با تولید و ساخت.
تکنیک های موجود در مدیریت عملیات:
- نظریه احتمالات
- نظریه صف
- تجزیه و تحلیل تصمیم گیری
- مدل سازی ریاضی
- شبیه سازی
این تکنیک ها در ایجاد نوآوری BPM مفید هستند.
تفاوت مدیریت عملیات و BPM:
مدیریت عملیات عموماً بر کنترل و ایجاد فرایند، بدون الزام تغییر در آن متمرکز است، در حالیکه BPM بر تغییر فرایند به منظور بهبود آن متمرکز است.
Lean:
یک اصل مدیریتی میباشد که یکی از اصول عمده آن حذف ضایعات میباشد. (فعالیت هایی که هیچ ارززش افزوده ای برای مشتری ندارد.)
تاکید BPM بر استفاده از فناوری اطلاعات به عنوان یک ابزار برای بهبود کسب و کار فرایندها داردو آنها را سازگارتر و تکرارپذیر میکند.
تمرکز اصلی شش سیگما به حداقل رساندن نقص (خطا) میباشد که تاکید ویژه ای بر اندازهگیری خروجی فرایندها یا فعالیتها، بخصوص از منظر کیفیت دارد.
بسیاری از تکنیک های شش سیگما بطور معمول در BPM استفاده میشود.
حوزه های اصلی ششسیگما:
در مبحث ششسیگما سه حوزه اصلی وجود دارد:
حوزه اول فلسفه است که طریقه حرکت، چشمانداز و جهت حرکت سازمان را تعیین میکند.
حوزه دوم مقیاس است که به سازمان این امکان را میدهد تا به طور دقیق نحوه عملکرد فرایندها را مشخص کند.
حوزه سوم نیز روششناسی است. روششناسی یک فرایند سیستماتیک است که موجب شناسایی، تبیین، اندازهگیری، تحلیل، توسعه و استاندارد شدن یک فرایند میشود.
بطور خلاصه میتوان گفت: BPM برگرفته از فلسفه بهبود مستمر TQM است، اصول و تکنیک های مدیریت عملیات را در بر میگیرد و Lean و شش سیگما را به همراه قابلیت فناوری اطلاعات مدرن به منظور بهینه سازی روند فرایندهای کسب و کار با اهداف عملکردی یک سازمان ترکیب میکند.
بدون دیدگاه