این فصل به طور دقیق تجزیه و تحلیل Cases را توضیح می‌دهد. برای یادگیری چگونگی استفاده از نمای نقشه و نمای آمار، به موارد “تجزیه و تحلیل نقشه‌های فرآیند” و “تجزیه و تحلیل آمار” مراجعه کنید.

نمای Cases
هنگامی که نمای نقشه (تجزیه و تحلیل نقشه‌های فرآیند) به شما درکی از جریان‌های فرآیند می‌دهد و نمای آمار (تجزیه و تحلیل آمار) شما را با معیارهای کارایی دقیق درباره فرآیندتان تامین می‌کند، نمای موارد واقعاً به سطح موردی می‌رود و به شما داده‌های خام را نشان می‌دهد.

شما می‌توانید به نمای موارد بروید با تغییر به تب موارد همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است.

تصویر 1: نمای موارد در نرم‌افزار Disco.

توانایی بررسی موارد فردی اهمیت دارد، زیرا شما نیاز دارید تا نتایج خود را بررسی کنید و به نمونه‌های ملموس، به خصوص برای رفتارهای “عجیب” که احتمالاً در تحلیل فرآیند خود کشف خواهید کرد، نگاه کنید. تقریبا همیشه چیزهایی را پیدا خواهید کرد که سخت است باور کردنی باشد تا زمانی که به یک مثال فردی عمق گرفته، شماره مورد را یادداشت کرده و تایید کنید که به واقعیت این اتفاق در سیستم عملیاتی افتاده است.

علاوه بر این، نگاه به موارد فردی با تاریخچه و تمام ویژگی‌های آنها، ممکن است به شما زمینه‌ای اضافی (مانند یک فیلد نظر) بدهد که گاهی توضیح می‌دهد چرا چیزی اتفاق افتاده است. در نهایت، توانایی عمیق شدن در موارد فردی برای انجام تحلیل واکنش‌پذیر بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر از فرآیند توصیف شده، یا نقض یک قانون تجاری مهم یافته‌اید، ممکن است بخواهید یک لیست از این موارد را بدست آورده و با افراد درگیر با آنها صحبت کرده و آموزش اضافی ارائه دهید.

 

نمای موارد شامل حوزه‌های زیر است:

1. گزارش کامل (1)
برای مشاهده لیست تمام موارد مجموعه داده‌ی خود در ستون دوم از سمت راست، مورد گزارش کامل را در سمت چپ انتخاب کنید، همانطور که در شکل 1 در (3) نشان داده شده است.

2. نوع‌های فردی (2)
در غیر این صورت، می‌توانید یک نوع فردی را انتخاب کنید که نوع یک دنباله خاص از فعالیت‌ها است. در این صورت، تنها مواردی که دنباله یکسانی از فعالیت‌ها را دنبال می‌کنند، در لیست موارد در ستون دوم (3) نمایش داده می‌شوند. نوع‌ها بر اساس فراوانی خود مرتب شده‌اند.

برای مثال، در شکل 1، سومین نوع پرتکرار انتخاب شده است. 63 مورد (که حدود 10.36٪ از کل گزارش را تشکیل می‌دهند) دنباله فعالیت “ساخت درخواست خرید -> تجزیه و تحلیل خرید” را دنبال می‌کنند. یکی از این موارد (مورد 538) انتخاب شده و نمایش داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نوع‌ها و چگونگی بهره‌مندی از آنها در Disco، به بررسی نوع‌های فردی مراجعه کنید.

3. لیست موارد (3)
لیست شناسه‌های موارد برای گزارش کامل (1) یا نوع انتخاب شده (2).

4. مورد فردی (4)
در پنجره اصلی، جزئیات بیشتری در مورد مورد انتخاب شده از (3) قابل مشاهده است. برای اطلاعات بیشتر در مورد نمای موارد فردی، به مورد‌های فردی مراجعه کنید.

7. جستجو
می‌توانید برای شناسه‌های موارد یا ارزش‌های ویژگی خاص جستجو کنید. برای آشنایی با نحوه کارکرد جستجو در موارد، به بخش جستجو مراجعه کنید.

8. فیلتر کردن
کنترل‌های فیلتر گزارش جاری برای مجموعه داده فعلی از هرکدام از نمای‌های تحلیل قابل دسترسی هستند. فیلترها برای حفر در جنبه‌های خاص فرآیند شما و تمرکز تحلیل شما بسیار مهم هستند. برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد نحوه کار فیلترها در Disco، به بخش فیلتر کردن مراجعه کنید.

9. کپی، حذف و صدور مجموعه داده
مجموعه‌های داده را می‌توانید مستقیماً از نمای تحلیل جاری کپی، حذف و صدور کنید. برای جزئیات بیشتر در مورد کپی و حذف مجموعه‌های داده، به مقاله کپی کردن مجموعه‌های داده مراجعه کنید. به عنوان مثال، نقشه‌های فرآیند می‌توانند به عنوان یک فایل PDF صدور شوند. عملکرد صدور Disco به تفصیل در مرجع صدور در صدور توضیح داده شده است.

 

بررسی نوع‌ها

نوع‌ها جزئی اساسی از تحلیل فرآیند هستند. در Disco، یک نوع یک دنباله خاص از فعالیت‌ها است. می‌توانید آن را به عنوان یک مسیر از ابتدا تا انتهای واقعی فرآیند در نظر بگیرید. در نقشه فرآیند (تجزیه و تحلیل نقشه‌های فرآیند)، یک نمای کلی از جریان فرآیند بین فعالیت‌ها برای تمام موارد نشان داده می‌شود. یک نوع سپس یک “اجرا” از این فرآیند از شروع تا نماد توقف است، جایی که حلقه‌ها نیز باز می‌شوند.

معمولاً یک قسمت بزرگ از موارد در مجموعه داده شما دنباله‌های کمی از نوع را دنبال می‌کنند. به عنوان مثال، در فرآیند خرید نشان داده شده در شکل 1، پنج نوع پرتکرار اول جریان‌های فرآیند حدود 50٪ از کل موارد را پوشش می‌دهند در حالی که در کل 98 نوع متفاوت وجود دارد.

مفید است تا توزیع موارد بر روی انواع مختلف در مجموعه داده خود را بررسی کنید تا:

1. بدانید که دنباله‌های فعالیت معمولی چیستند. به عنوان مثال، در شکل 1 می‌توانید ببینید که سومین نوع پرتکرار، دنباله فعالیت “ساخت درخواست خرید -> تجزیه و تحلیل خرید” است. در مجموع، 63 مورد (10.36٪ از کل موارد) این الگوی خاص را از ابتدا تا انتهای فرآیند دنبال می‌کنند. از دیدگاه بهبود فرآیند، این به نظر می‌آید عجیب است. چرا اینقدر موارد متوقف شده‌اند؟ آیا دستورالعمل‌های خرید باید به‌روزرسانی شوند تا واضح شود چه چیزهایی می‌توانند و نتوانند خریداری کنند؟

2. ببینید چقدر تغییرات وجود دارد. علاوه بر بررسی دنباله‌های پراهمیت، مفید است بدانید تعداد نوع‌ها از ابتدا چقدر است. به عنوان مثال، روش‌های محبوب مانند Lean Six Sigma بر کاهش تغییر به منظور بهبود کیفیت و کارایی فرآیند همزمان تمرکز دارند. در واقع، اغلب تغییرات فرآیند بیشتر از آنچه مردم آگاه هستند است. دانستن اینکه تغییرات چقدر است (تعداد کل نوع‌ها) به کمک درک این موضوع می‌آید که چقدر فرآیند شما به حالت سیار است.

3. نقشه فرآیند خود را ساده‌تر کنید. در مواقعی که می‌خواهید بر روی رفتار اصلی تمرکز کنید، می‌توانید نقشه فرآیند و آمارها را فقط برای نوع‌های پرتکرار مشاهده کنید. برای انجام این کار، می‌توانید از فیلتر تغییرات به عنوان نشان داده شده در شکل 2 استفاده کنید. پس از اعمال این فیلتر، نقشه فرآیند فقط برای جریان‌های فرآیند اصلی در شکل 3 نشان داده می‌شود.

 

شکل 2: فیلتر تغییرات به شما این امکان را می‌دهد که یک قسمت از نوع‌های پرتکرارتر (رفتار عمدتاً متداول) یا کمتر پرتکرار (رفتار استثنایی) را انتخاب کنید.

 

شکل 3: نقشه فرآیند فرآیند خرید – که 50٪ از موارد مجموعه داده را پوشش می‌دهد – پس از فیلتر کردن فقط برای 5 نوع پرتکرارتر.

توجه داشته باشید که برخی از انواع فرآیند وجود دارند که الگوهای فعالیت مشترک زیادی ندارند. به عنوان مثال، در یک بیمارستان، فرآیند تشخیص و درمان برای تقریباً هر بیماری یکتا است. این نوع فرآیندها اغلب “بی‌ساختار” نامیده می‌شوند و نوع‌ها و فیلتر تغییرات در این مواقع کمک زیادی نمی‌کنند. به جای اینکه در این شرایط از کنترل‌های ساده‌سازی نمای نقشه (تجزیه و تحلیل نقشه‌های فرآیند) برای درک و تحلیل جریان‌های فرآیند استفاده کنید.

 

موارد فردی

شما می‌توانید با انتخاب یکی از شناسه‌های موارد در لیست موارد، همانند (3) در شکل 1، موارد فردی را بررسی کنید. اطلاعات درباره مورد فعلی در پنجره اصلی نمایش داده می‌شود، همانند (4) در شکل 1.

در این نمای مورد، شما در بخش بالایی برخی از آمارهای کلی در مورد مورد دارید و یک دیدگاه دقیقتر در بخش پایینی صفحه (شکل 1):

زمان مورد (5)
این نمودار به شما نشان می‌دهد که مورد فعلی در کدام قسمت از گزارش واقع شده است. نمودار آبی در پس‌زمینه، نمودار موارد فعال در طول زمان از دیدگاه آمار جهانی (آمار کلی) است. با رنگ قرمز روشن، زمان مورد نظر برای مورد فعلی نشان داده شده است، بنابراین شما به راحتی می‌توانید ببینید که در کدام قسمت از زمان‌بندی کلی گزارش (به عنوان مثال، بیشتر در ابتدا یا به سوی انتها) رخ داده است.

در کنار نمودار زمان، شما آمارهای زیر را پیدا خواهید کرد:

رویدادها. تعداد رویدادها (یعنی طول تاریخچه) برای این مورد خاص. به عنوان مثال، مورد 538 که در شکل 1 نشان داده شده است، 2 رویداد دارد، در حالی که مورد 1031 از شکل 4 در کل 17 رویداد دارد.
شروع. زمان شروع برای زودترین فعالیت در تاریخچه این مورد.
مدت زمان. زمان بین زمان زودترین و آخرین برچسب زمانی (مدت کل).
زمان فعال (تنها در دسترس است اگر برچسب‌های شروع و پایان برای فعالیت‌های خود داشته باشید). درصد زمان از مدت زمان کل مورد که بر روی انجام فعالیت‌ها (زمان فعال) صرف شده است.

 

شکل 4: نمای جدول نشان می‌دهد تاریخچه مورد به شکل جدولی فشرده با تمام ویژگی‌هایی که در هنگام وارد کردن درج شدند.

نمای گراف و جدول (6)
شما می‌توانید بین نمای گراف و جدول برای بررسی تاریخچه واقعی مورد جابجا شوید. نمای گراف در شکل 1 نشان داده شده است و تنها دنباله فعالیت به همراه اطلاعات زمان و منابع را نمایش می‌دهد. ویژگی‌های داده اضافی مخفی هستند.

اگر می‌خواهید مقادیر ویژگی‌های داده را ببینید یا اگر موارد شما طولانی است و متوجه می‌شوید که در نمای گراف مورد، بیش از حد در حال پیمایش است، می‌توانید به نمای جدول بروید تا نمایش فشرده‌تری از تاریخچه مورد با تمام ویژگی‌هایی که وارد شدند را مشاهده کنید (مانند شکل 4).

 

جستجو

تابع جستجو در نمای موارد به شما این امکان را می‌دهد که به سرعت برای مواردی جستجو کنید که یک قطعه متن خاص را در نام مورد یا یکی از ویژگی‌ها شامل می‌شود.

به عنوان مثال، تصور کنید که شما در حال تجزیه و تحلیل فرآیند خرید از مثال دمو هستید و به سرعت می‌خواهید یک مورد را که در آن یک اختلاف رخ داده است بررسی کنید. به جای افزودن یک فیلتر برای حفر کردن در موارد حاوی یک فعالیت اختلاف (راهنمایی فعالیت‌ها از نقشه‌ی فرآیند)، می‌توانید به سادگی برای اختلاف در قسمت جستجوی نمای موارد جستجو کنید، همانند (7) در شکل 1 که در شکل 5 نشان داده شده است.

شکل 5: جستجو برای یک قطعه متن، یک لیست از تمام موارد مطابق و رویدادهای مطابق را در مورد نمایش می‌دهد.

شما می‌توانید نه تنها از نام‌های فعالیت بلکه از تمام ویژگی‌ها در مجموعه داده جستجو کنید. رویدادهای مطابق با رنگ نارنجی برجسته می‌شوند تا نشان دهد کجا در مورد جستجوی شما نتیجه داده است.

شکل 6: جستجوی شناسه موارد به شما کمک می‌کند تا موارد خاص را در مجموعه داده‌تان پیدا کنید.

در نهایت، شما همچنین می‌توانید برای شناسه‌های خاص مورد جستجو قرار دهید. فقط نام مورد را در قسمت جستجو وارد کنید و Disco تاریخچه مورد موردنظر را به شما نشان می‌دهد. یک جستجوی مورد نمونه در شکل 6 نشان داده شده است. این می‌تواند به ویژه مفید باشد اگر در طول تحلیل، داده‌ها را از سیستم عملیاتی و داده‌های تحلیل شده در Disco مقایسه کرده و یافته‌های خود را تأیید کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *