امروزه، با گسترش کاربرد فناوری اطلاعات در حوزه های مختلف کسب و کاری مانند بانکداری، سلامت، خدمات و غیره، صنایع تولیدی نیز از این فناوری برای پایش عملیات تولید خود بهره برداری کرده اند.

شرکت های تولیدی می توانند از فرآیندکاوی برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های عملیات تولید بر اساس پردازش فرایند تولید محصولات در ایستگاه های مختلف استفاده کنند. این فناوری می تواند به تولیدکنندگان کمک کند تا مسیرهای تولید را کشف، عملکرد ماشین آلات را اندازه گیری، مشکلات را در هر مرحله از تولید شناسایی کنند و دلایل اصلی این مشکلات را درک کنند.

در این مقاله، شش مزیت استفاده از فرآِیندکاوی در بهبود عملکرد عملیات تولید مورد بررسی قرار گرفته است.

  1. اندازه گیری و بهینه سازی عملکرد ماشین آلات در فرآیند تولید

تجزیه و تحلیل عملکرد، یکی از قابلیت های فرآیندکاوی، می تواند برای اندازه گیری عملکرد ماشین آلات تولیدی مورد استفاده واقع شود. تجزیه و تحلیل عملکرد ماشین بینشی در مورد مدت زمان و مدت کارکرد هر دستگاه ارائه می دهد.

  • به عنوان مثال، شرکتSamsung Electro-Mechanics (SEM) از فرآیندکاوی برای تحلیل تخصیص کارها و زمان فعال بودن دستگاهها استفاده کرد. آنها دریافتند که کارخانه از برخی دستگاه ها بیشتر از سایرین و طولانی تر استفاده کرده است.
  1. درک و بهبود عملیات

شرکت های تولیدی می توانند از فرآیندکاوی برای به دست آوردن بینشی در مورد سرعت عملیات، نرخ توان عملیاتی و فرکانس (تعداد  دفعات) انجام فرآیندهای تولیدی خود استفاده نمایند. زیرا فرآیندکاوی گردش کار یک فرآیند معین را برای یک دوره مشخص شده، نشان می دهد. در نتیجه، شرکت‌ها می‌توانند انحراف از فرآیندهای هدف، کمبود موجودی، خطاهای مکرر تولید یا گلوگاه‌ها را در فرآیندهای بین بخشی شناسایی کنند. با فرآِیندکاوی، شرکت‌های تولیدی می‌توانند علت اصلی این مشکلات را کشف کرده و آن‌ها را از بین ببرند، که در نتیجه، باعث افزایش بهبود کارائی عملیات تولید می‌شود.

به عنوان مثال، فرآیندکاوی مراحل تولید یک محصول را که از ایستگاه‌های کاری مختلف با توان تولید عملیاتی (که از پیش تعریف شده) تشکیل شده را تجزیه و تحلیل می‌کند و چرایی کاهش نرخ تولید نهایی را شناسایی کرده و علل بروز چنین رخدادی را مشخص می کند.

  • یک مطالعه موردی ازکاربرد فناوری فرآیندکاوی در یک تولید کننده لوازم الکترونیک در هلند نشان می دهد که به کمک این فناوری توانسته اند علت بروز علت طولانی شدن انتخاب پیمانکار را تشخیص دهند. این شرکت با تغییر در گام اولیه (بررسی انتخاب پیمانکار) سبب کاهش درخواست اسناد بیشتر در آینده شد، که باعث کاهش 85 درصدی فعالیت های بیهوده و سرعت بخشیدن به فرآیند شد.
  1. برنامه ریزی برای تولید

بینش به دست آمده از فرآیندکاوی می تواند برای بهبود برنامه ریزی تولید مفید باشد. شرکت‌های تولیدی می‌توانند با پایش فرآیند تولید خود، برنامه تخصیص مجدد منابع را برای تسریع در بخش هایی که به کندی فعالیت می کنند، اصلاح کنند. در یک مطالعه موردی یک شرکت تولیدی، فرآیندکاوی بینش هایی در مورد علل پیدایش:

  • اصلاح مکرر برنامه‌ریزی (مثلاً برنامه‌ریزی تامین مواد اولیه و پردازش سفارش) که به جای یک بار در ابتدای برنامه‌ریزی، دو یا سه بار در حین تولید رخ می‌دهند.
  • بی ثباتی زمان بندی برنامه ریزی تولید (مانند تاخیر در انجام وظایف) که باعث تاخیر در ارسال سفارش می شود.
  • تأثیر تغییرات در برنامه تولید بر مدیریت تامین مواد اولیه؛ مواد دیرتر از زمان برنامه ریزی شده به واحدهای تولیدی تخصیص داده می شود که باعث طولانی تر شدن زمان تولید محصولات شده و در نتیجه سبب حذف یا تاخیر در برنامه زمان بندی تولید محصولات بعدی می شود.
  1. مدیریت منابع

فرآیندکاوی به تولیدکنندگان این امکان را می دهد که منابع خود را کشف (مانند منابع مالی، موجودی و تولید) و آنها را به طور کارآمد مدیریت کنند، زیرا این فناوری می تواند یک نمای کلی از گردش کار و جریان فرآیند تولید ارائه دهد.

  • به عنوان مثال، Veco، یک تولید کننده فلز با دقت میکرو در کشور هلند، جریان های فرآیند خود را با فرآِیندکاوی استخراج کرد، و امکان جانمایی بهینه ایستگاه های کاری شرکت را فراهم کرد. این امر موجب کاهش تاخیرها، باعث کاهش تعداد نیروی انسانی شد که وظایف مشابه را انجام می دادند.
  1. شناسایی فرصت های اتوماسیون

فرآِیندکاوی شرکت ها را قادر می سازد تا با ارزیابی ارزش وظایف و میزان گرایش به خطای انسانی در انجام این وظایف، فرآیندهایی را برای خودکارسازی و اولویت دادن به اتوماسیون برخی از وظایف بر برخی دیگر، شناسایی کنند. شرکت‌های تولیدی می‌توانند اساساً فرآیندهای فاکتور یا صورتحساب مواد (BOM) خود را خودکار کنند، سندی که فهرستی از تمام اجزای مربوط به پردازش و محصول نهایی بسته به اهمیت این وظایف دارد.

  • یک تولید کننده از فناوری فرآیندکاوی برای تحلیل عملیات خرید تا پرداخت (Procure-to-Pay) خود به منظور کشف و بهینه سازی این فرآیند استفاده کرده است. دانش استخراج شده از گزارش رخداد این فرآیند، شرکت را قادر ساخت تا فرصت‌های جدید اتوماسیون را شناسایی کند. بر اساس این شناخت، این تولید کننده 75٪ فرآیند سفارش خرید تا فرآیند صدور صورتحساب را خودکارسازی کرده است.
  1. کاهش هزینه های عملیاتی

فرآِیندکاوی اطلاعاتی در مورد هزینه های فعالیت در فرآیند تولید را ارائه می دهد. بر اساس بینش‌ها، کسب‌وکارها می‌توانند فعالیت‌های پرهزینه‌تر از سایرین را شناسایی کرده و دلایل بروز چنین آن‌ها را شناسایی کنند. به عنوان مثال، با شناسایی فعالیت های تکراری یا کار غیر ضروری، شرکت ها می توانند فرآیندهای خود را دوباره طراحی کنند و هزینه های خود را کاهش دهند.

  • یک مطالعه موردی، Vaisala، یک شرکت فنلاندی متخصص در تولید و بازاریابی محصولات برای اندازه‌گیری صنعتی، انحرافات را در عملیات خود شناسایی و اصلاح کرد و هزینه‌های عملیاتی را کاهش داد و در عین حال سرعت انجام فرآیندهای تولید محصول را با میانگین حدود 59% بهبود بخشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *