نمودار استخوان ماهی

علت و معلولی ، که اغلب به آن نمودار ” استخوان ماهی ” گفته می شود ، می تواند در جلسات طوفان مغزی به شناسایی دلایل احتمالی یک مشکل و تفکیک ایده ها به دسته های مفید کمک کند. نمودار استخوان ماهی یک روش بصری برای بررسی علت و معلول است. … مشکل یا اثر در سر یا دهان ماهی نشان داده می شود.

روش ایجاد نمودار استخوان ماهی

  • در مورد بیان مسئله (اثر) توافق کنید .
  • طوفان فکری اصلی ترین دسته از دلایل ایجاد مشکل را ایجاد کنید.
  • دسته های علل را به عنوان شاخه از پیکان اصلی بنویسید.
  • تمام علل احتمالی مشکل را باهم فکری کنید.
  • در مورد هر علتی دوباره بپرسید چرا این اتفاق می افتد؟

 

چه موقع باید از نمودار استخوان ماهی استفاده کرد؟

در اصل این نمودار به عنوان ابزاری برای کمک به حل مسئله تصور می شد ، نمودار استخوان ماهی بسیار متنوع است. برای هر فرآیند یا سیستم ، نمودار استخوان ماهی می تواند به شما کمک کند تا تمام عوامل موثر در آن را به صورت سلسله مراتبی تجزیه کنید.

موارد را برای نمودار استخوان ماهی استفاده کنید:

  • برای تجزیه و تحلیل یک بیان مسئله
  • برای ایجاد طوفان مغزی در مورد علل مشکل (تحلیل علت ریشه ای)
  • برای تجزیه و تحلیل یک طرح جدید
  • بهبود فرایند
  • بهبود کیفیت

 

نحوه ساختن نمودار استخوان ماهی

برای نشان دادن چگونگی ایجاد نمودار استخوان ماهی ، ما سعی خواهیم کرد مشکل “چرا مشتری خرید را ادامه نمی دهد” را حل کنیم. در این مثال ، فروش یک محصول نرم افزاری بسیار خوب انجام می شود ، اما اشتراک آنها تمدید نمی شود. این نشان می دهد که پس از خرید اولیه ، کاربران ارزش ادامه استفاده از محصول را نمی بینند.

برای نشان دادن مرحله به مرحله فرآیند ایجاد نمودار استخوان ماهی ، الگوی نمودار استخوان ماهی “میرو” را پر می کنیم. بیایید شروع کنیم.

نمودار استخوان ماهی

                   قالب نمودار استخوان ماهی

مرحله 1 – مشکل را تعریف کنید

اولین قدم برای حل هر مشکلی ، و رمز موفقیت در یک نمودار موفقیت آمیز استخوان ماهی ، تعریف صحیح مسئله است. در این حالت ، یک محصول دارای نرخ ریزش بالا است. هنگام مشاهده داده ها ، بزرگترین مشکلی که ذکر شد این بود که 40٪ از کاربران پس از ماه اول اشتراک خود را لغو می کردند.

پس از بحث در مورد وضعیت داخلی ، تصمیم بر این شد که این شاخص اصلی برای بهبود باشد و هدف برای بهبود این معیار تعیین شده است تا بیش از 20٪ از کاربران جدید پس از ماه اول اشتراک خود را لغو نکنند.

وقتی مشکلی به وضوح مشخص شود ، شناسایی علل تأثیر مستقیم بر معیار آسان تر است. همچنین ارزیابی داده ها را برای تعیین اینکه آیا واقعاً مشکلی وجود دارد یا خیر تشویق می کند.

مشکلی که شما تعریف می کنید به عنوان خروجی نمودار استخوان ماهی استفاده می شود. در این حالت ، درصد کاربران که پس از ماه اول اشتراک خود را لغو می کنند ، بالای 20٪ است

نمودار استخوان ماهی

   بیان مسئله

 

نکات مربوط به تعریف مسئله:

اگر از نمودار استخوان ماهی برای طراحی فرآیند یا افزایش بهره وری استفاده می کنید ، تعریف صحیح خروجی خود نیز به همان اندازه مهم است. اهداف باید عینی و قابل دستیابی باشند.

شما باید مشکل را در سمت راست نمودار قرار دهید. سپس می توانید نحوه پر کردن آن را انتخاب کنید. ایده این است که “استخوان” تأثیر علل را نشان می دهد. علل با بیشترین تأثیر را باید نزدیک به سر ماهی قرار داد ، علل با ضربه کمتری را باید دورتر قرار داد. می توانید سمت راست را انتخاب کرده و علل را در فضای سمت چپ ایجاد کنید یا برعکس انجام دهید ، اما ایده در مورد تأثیر “استخوان ها” را بخاطر بسپارید.

 

مرحله 2 – در مورد دسته های اصلی علل تصمیم بگیرید

هنگامی که مشکل به درستی مشخص شد ، سپس باید تصمیم گرفت که چه مناطقی از مشکل یا روند اصلی برای تعیین علت واقعی هستند. اینها می توانند برای استخوان ماهی شما منحصر به فرد باشند یا بر اساس الگویی ساخته شوند.

برای مثال ما ، سه زمینه اصلی ممکن است مورد توجه قرار گیرد:

کاربران

نرم افزار

سیستم اشتراک

اگر کسی شروع به بررسی علل احتمالی کند ، بیشتر آنها در یکی از این سه دسته قرار می گیرند. اگر احساس کردید که بازاریابی تأثیر زیادی بر روی میزان ماندگاری شما دارد ، می توانید این را به عنوان حوزه چهارم اضافه کنید. شما می توانید هر تعداد منطقه داشته باشید ، اما برای سادگی ، بیش از 10 دسته بندی توصیه نمی شود .

نمودار استخوان ماهی

 

نکات کلیدی درباره تصمیم گیری در مورد منطقه:

برای بسیاری از صنایع ، الگویی در دسترس است که در حال حاضر این مناطق اصلی را مشخص می کند. در ساخت ، M6 محبوب ترین هستند. صنایع خدمات و بازاریابی به ترتیب از 5 S و 8 P استفاده می کنند. از این موارد می توان به عنوان یک نقطه شروع برای حل ساده مشکلات استفاده کرد  .

 

مرحله 3 – علل واقعی مشکل را تعیین کنید

اکنون که مناطق مشخص شده است ، سعی می کنیم همه تأثیرات فردی را که می تواند بر تولید ما تأثیر بگذارد ، تعیین کنیم. ما به هر دسته نگاه می کنیم و هر آنچه را که فکر می کنیم در آن قرار می گیرد ، فهرست می کنیم.

اگر به سیستم اشتراک نگاه کنیم ، برخی از دلایل احتمالی بررسی این موارد عبارتند از:

گزینه های پرداخت کافی ارائه نمی شود.

سیستمهای پرداخت و ثبت نام دشوار است.

کارتهای اعتباری باطل شدن اعتبار خود را تمدید نمی کنند.

سیستم یادآوری برای تمدید ارسال نمی کند.

 

هنگام بررسی کاربر ، علل احتمالی این موارد ممکن است باشد:

کاربران از مزیت کامل این نرم افزار (مقدار کم درک شده) آگاهی ندارند.

کاربران قادر به انجام عملیات اساسی نیستند یا نمی دانند چگونه از همه توابع استفاده کنند.

کاربران هنگام تماس با پشتیبانی با تأخیر مواجه می شوند.

کاربران به طور مداوم از این نرم افزار استفاده نمی کنند.

کاربران این محصول را فراموش می کنند.

با مراجعه به خود نرم افزار ، دلایل احتمالی این موارد ممکن است باشد:

این نرم افزار ناپایدار است ، به طور منظم خراب می شود.

استفاده از این نرم افزار دشوار است.

نصب نرم افزار برای عملکرد خوب به چندین افزونه اضافی نیاز دارد.

قابلیت های کلیدی نیاز به اشتراک های اضافی دارد.

این نرم افزار ناامن است.

اینها فقط چند دلیل بالقوه است. شما باید نمودار استخوان ماهی خود را با دلایل مختلفی که قادر به ارائه آن هستید پر کنید. هر منطقه از استخوان ماهی شما نیازی به دلایلی ندارد ، اگرچه (به ویژه هنگام استفاده از الگو) ، و بعضی از مناطق دلایل بیشتری نسبت به مناطق دیگر دارند.

اکنون شما یک نقطه شروع برای تعیین علت اصلی خود دارید. برای پیشرفت ، باید هر یک از علل را بررسی کنید تا تأثیر واقعی آن را بر میزان تولید خود مشخص کنید.

نمودار استخوان ماهی

نکات واقعی در مورد تعیین علت:

برای ایجاد دلایل بهتر برای نمودار استخوان ماهی خود ، یک جلسه طوفان مغزی یا تهیه یک نقشه فرآیند را در نظر بگیرید.

برای اطمینان از شناسایی همه علل احتمالی ، از سایر اعضای تیم در این فرایند دعوت کنید.

برخی از علل ممکن است چندین علت فرعی داشته باشند. نمودار استخوان ماهی خود را به صورت سلسله مراتبی گسترش دهید تا تمام علل احتمالی را در بر بگیرد.

 

مرحله 4 – استفاده از ابزارهایی برای برنامه ریزی مسیر پیش رو

همانطور که قبلاً ذکر شد ، نمودار استخوان ماهی به خودی خود منجر به راه حل نمی شود. ابزارهای دیگری برای شناسایی تاثیری که هر علتی بر خروجی دارد ، و در نهایت انتخاب علل مورد نظر جهت کنترل مورد نیاز است.

نقشه فرایند

نقشه فرآیند در واقع یک نمودار جریان از یک سیستم خاص است که تمام ورودی ها و خروجی های آن را نشان می دهد. این کار در مناطقی مانند صنعت تولید ، جایی که شما یک فرایند مشخص و مشخص را با مراحل جداگانه ای که هر محصول طی می کند ، کاربرد دارد.

نقشه برداری فرآیند شامل بررسی تک تک مراحل کار و لیست کردن همه تأثیرات بالقوه است. در یک محیط واقعی تولید ، و شامل حضور در خط تولید و مشاهده سیستم ، یادداشت برداری هنگام فرآیند باشد.

نقشه فرآیند در اطمینان از در نظر گرفتن کلیه مراحل و تأثیرات در یک سیستم بسیار موثر است. با تعریف نقشه فرآیند ، می توانید علل احتمالی مشکلات را به وضوح شناسایی کرده و آنها را به نمودار استخوان ماهی خود اضافه کنید.

 

طوفان مغزی

طوفان فکری ابزاری کاملاً رایج است که در مشاغل مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. به جای در نظر گرفتن همه فاکتورهای نمودار استخوان ماهی توسط خودتان ، دیگران را نیز در این فرآیند وارد کنید. هنگام کار به تنهایی ، فرد به احتمال زیاد از مناطق خاصی غافل می شود و مناطق دیگر را کاملاً از دست می دهد.

یک جلسه طوفان فکری باید یک جلسه کاملاً مشخص باشد که شامل بازیگران نقش آفرین باشد. شخصی باید جلسه را هدایت کند ، ایده های ارائه شده توسط اعضای تیم را مورد توجه قرار دهد و برای بحث در مورد مواردی که فاقد اتفاق نظر هستند ، وقت بگذارد.

رمز موفقیت در یک جلسه طوفان فکری متعادل سازی یک جلسه ساختاری است ضمن اطمینان از بحث در مورد همه موضوعات مرتبط. خروجی اصلی از یک جلسه طوفان مغزی لیستی از دلایل ورود به نمودار استخوان ماهی شما است.

مطمئن شوید که مراحل زیر برای همه اعضای تیم مشخص است ، پس از اینکه نمودار استخوان ماهی شما به نتیجه رسید. این ممکن است شامل تفویض وظایف به سایر اعضا و اطمینان از تعیین مهلت های مشخص برای پیگیری باشد.

 

نکات برنامه ریزی پیش رو:

اگر مطمئن نیستید که چه مواردی را بررسی می کنید ، با همکاری با اعضای تیم ، می توانید یک ماتریس علت و معلول ایجاد کنید. به این ترتیب ، بر اساس تجربه تیم ، علل را از مهمترین به کمترین اهمیت رتبه بندی کنید.

اگر شما علاقه مند به ریشه یابی یک مشکل هستید و نه فقط یک علامت ، می توانید از تکنیک 5 چرا استفاده کنید تا در عمق تر شوید.

 

کار روی نمودار استخوان ماهی در یک تیم از راه دور

نمودارهای استخوان ماهی هنگامی موثرتر هستند که افراد زیادی در ایجاد آنها نقش داشته باشند. برای بسیاری از کسانی که دور کار هستند یا در تیم هایی در مکان های جداگانه کار می کنند ، دستیابی به این مسئله دشوار است. شما می توانید تخته سفید آنلاین Miro را برای همکاری در نمودار استخوان ماهی در زمان واقعی امتحان کنید. شما می توانید بدون نیاز به نرم افزار اضافی از الگوی نمودار استخوان ماهی پیش ساخته همراه با قابلیت های صوتی و تصویری یکپارچه استفاده کنید.

نکات همکاری:

از کدگذاری رنگ می توان برای تمایز ایده ها در گروه های مختلف استفاده کرد.

از ویژگی قاب برای ارائه نمودار استخوان ماهی خود استفاده کنید و نتایج را به راحتی به قالب PDF یا jpg صادر کنید.

 

نتیجه

برای هر موقعیتی که نیاز به درک همه عوامل موثر در آن دارید ، نمودار استخوان ماهی می تواند به شما کمک کند. قبل از اینکه کل سیستم را درک کنید ، در تلاش برای انجام سریع کاری قرار گیرید. وقت بگذارید و یک نمودار استخوان ماهی تهیه کنید و اطمینان حاصل کنید که کاری که انجام می دهید جنبه های اصلی را برطرف می کند و ارزش افزوده ایجاد می کند .

                  برای آشنایی بیشتر با تحلیل فرایندهای کسب و کار اینجا کلیک کنید.              

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *