سهم بازار نرم افزار فرایندکاوی

طبق پیش بینی های انجام شده، انتظار می رود که اندازه بازار جهانی برای نرم افزار فرایندکاوی در سال 2026 به رقم 3.5 میلیارد دلار برسد که در طول دروه پیش بینی رشدی برابر با 39.9%  (نرخ رشد مرکب سالیانه) خواهد داشت. نوعی از برنامه نویسی که به بررسی داده های کلان فرایندها، رویدادها و لاگ ها با هدف شناخت چگونگی عملکرد فرایندهای کسب و کار می پردازد، نرم افزار فرایندکاوی نامیده می شود. در واقع، هدف نرم افزار فرایندکاوی، تشخیص روزنه ها و بهبود بخش های ناکارامد در فرایندها است. با استفاده از نرم افزار فرایندکاوی، قادر خواهیم بود تا جریان های کاری در حوزه های فرایندگرا از قبیل مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار (BPR) و مدیریت فرایندهای کسب و کار (BPM) را بهبود دهیم. ارائه دهندگان نرم افزارهای فرایندکاوی بر این باورند که این فناوری قادر به تحلیل میلیون ها تراکنش و شناسایی ناهنجاری ها از درون جریان های کاری به ظاهر عادی ولی دارای ریسک بالا است.

این فناوری به صورت بالقوه در طیف وسیعی از فرایندهای متداول و یا پیچیده کسب و کار و در اکثر شرکت های دارای جریان های مالی و نیز مدیریت زنجیره تامین قابلیت استفاده دارد. بعنوان مثال، شرکت می تواند به منظور شناسایی دلایل تاخیر غیرمنتظره در پردازش و صدور فاکتور از نرم افزار فرایندکاوی استفاده و لاگ های ماژول حساب های پرداختنی در سیستم ERP را تحلیل و بررسی نماید. نرم افزار فرایندکاوی مزایای بسیاری از جمله کاهش ریسک، بهبود رضایت مشتری، افزایش حاشیه سود و افزایش شفافیت سیستم های IT و فرایندهای کسب و کار دارد.

شیوع بحران کرونا، رفتار مشتریان و عملکرد سازمان ها را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد. از بین همه صنایع، صنایع لجستیکی و تولیدی بیشترین آسیب را از این پاندمی به دلیل کمیاب شدن منابع ناشی از بسته شدن مرزها متحمل شدند و این موضوع رشد بازار را برای کوتاه مدت با کاهش و یا توقف رویرو می کند. از طرف دیگر، این تهدید زمینه ساز ایجاد فرصت برای بکارگیری و رشد فناوری های اتوماسیون و دیجیتال شده است.

  • سهم بازار نرم افزار فرایندکاوی از منظر نوع:

از منظر نوع بازار، سهم نرم افزار فرایندکاوی به دو دسته بازار داخلی و بازار ابری تقسیم می شود. بدیهی است که حرکت صنایع به سمت فناوری های ابری سهم این بازار برای نرم افزارهای فرایندکاوی را نیز افزایش می دهد. این فناوری درک و بینش موثر و سریع تری از فرایندها ارائه می دهد و منجر به بهینه سازی فرایندها و ارتقای توان رقابتی خواهد شد. اما سهم نرم افزارهای داخلی رو به کاهش است زیرا تنها برخی از سازمان های بزرگ به صورت محدود در این فناوری سرمایه گذاری می کنند. در شکل زیر، سهم بازار نرم افزار فرایندکاوی به تفکیک نوع ارائه شده است.

  • سهم بازار نرم افزار فرایندکاوی از منظر اندازه شرکت:

از این منظر، سهم بازار نرم افزار فرایندکاوی به دو دسته شرکت های بزرگ و شرکت های کوچک و متوسط قابل تقسیم است. شرکت های بزرگ این فناوری را در فازهای ابتدایی مستقر کردند و انتظار می رود که سهم درامدی بالایی را در دوره پیش بینی نصیب خود کنند. این نرم افزار برای شرکت های بزرگ که حجم بالایی از داده های کسب و کار را دارند، بهینه سازی و تصمیم گیری داده محور ارائه می دهد.

  • سهم بازار نرم افزار فرایندکاوی از منظر کاربر نهایی:

از منظر کاربر نهایی و یا صنعت، می توان به صنایع بانکداری و بیمه، تولیدی، فروش، IT، لجستیک و سلامت اشاره کرد. که در میان آن ها، صنایع بانکداری و بیمه بالاترین سهم را در دوره پیش بینی داشته اند. حجم بالای مشتریان و توسعه بکارگیری اتوماسیون منجر به افزایش سهم نرم افزارهای فرایندکاوی در این صنعت شده است. این نرم افزار با سهولت بخشیدن به فرایندهای داخلی و خارجی بانک ها و موسسات مالی باعث افزایش رضایت مشتریان آن ها می شود. به علاوه، بروزرسانی مداوم قوانین و دستورالعمل ها در این صنایع نیاز به استفاده از این نرم افزار را برای حفظ خدمات دو چندان می کند.

  • سهم بازار نرم افزار فرایندکاوی از منظر منطقه جغرافیایی:

بر اساس منطقه جغرافیایی این بازار به امریکای شمالی، امریکای لاتین، اروپا، آسیا و اقیانوسیه، خاورمیانه و افریقا تقسیم می شود. در منطقه امریکای شمالی افزایش استقرار اتوماسیون منجر به افزایش تقاضا برای این نرم افزار به منظور مدیریت حجم بالای داده ها شده است. در این منطقه، ایالات متحده به دلیل وجود زیرساخت های مناسبی که در صنایع بانکداری و بیمه، فروش و سلامت دارد از بیشترین سهم درامدی برخوردار است. هدف این صنایع افزایش کارایی عملیاتی با استفاده از فناوری های نوظهور مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است که این امر به رشد بازار منطقه ای کمک می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *