به منظور پایش، عارضه یابی و بهبود عملکرد فرآیندهای مهم و تاثیرگذار، پروژه فرایند کاوی در شرکت فولاد هرمزگان جنوب آغاز گردید.

برای پیشبرد این پروژه، جلسه آموزش مدیران و کارشناس بخش های مرتبط با تمرکز بر آشنایی با مفاهیم و کارکردهای اصلی فرآیندکاوی در محل شرکت برگزار گردید. هدف از برگزاری این جلسه، آشنایی با توانمندی هایی است که فرآیندکاوی در راستای رسالت پایش و کنترل و بهبود فرایند در اختیار مدیران تصمیم گیر قرار می دهد.

در این جلسه تلاش شد که سوالات اساسی از قبیل« شما از داده های اجرای فرآیند در این مدت زمان چه استفاده این می کردید؟ آیا از این داده های ذخیره شده، برای شناخت بهتر عملکرد فرآیند، برای شناسایی گلوگاهها، دوباره کاری ها و … استفاده گردید؟ و ….» در جمع کارشناسان و مدیران سازمان مطرح شود. فرآیند کاوی دقیقاً، راهکار مناسبی است که از رویکرد داده-محور برای پاسخگویی به این قبیل سوالات استفاده می کند.

در ادامه، پروژه در سه فاز انجام می پذیرد.

فاز یک: واکشی و پیش پردازش داده های فرآیند که اصطلاحاً گزارش رخداد یا Event Log گفته می‌شود برای انجام پروژه فرآیند کاوی.

یکی از پارامترهای تاثیرگذار در افزایش کیفیت انجام پروژه فرآیندکاوی، کیفیت داده های استخراج شده از پایگاه داده مرتبط با سامانه های فرآیندی است. بررسی داده های حذف شده، شناخت الزامات یک گزارش رخداد با کیفیت، بررسی اطلاعات ذخیره شده هر فرایند و انتخاب خصیصه های جدول گزارش رخداد از جمله مراحلی بود که در این مرحله انجام می پذیرد.

فاز دو: پایش و تحلیل عملکرد فرآیند

در این مرحله، سه قابلیت اصلی فرایندکاوی شامل کشف خودکار فرآیند، انطباق سنجی فرآیند و عمکرد کاوی فرآیند انجام می شود.

کشف خودکار فرآیند. این کارکرد، برای کشف مدل واقعی و در حال اجرای فرآیند مورد استفاده قرار می گیرند. فرایندکاوی، از طریق داده‌های گزارش رخداد، به دنبال کشف مدل‌های وضع موجود است تا بتواند درکی از واقعیت جریان فرآیند در سازمان به نمایش بگذارد. این درک مبنای تجزیه و تحلیل‌های بعدی است.

انطباق‌سنجی. فرایندکاوی با بررسی داده های گزارش رخداد فرآیند و انطباق آن با مجموعه ای از قوانین مشخص سازمانی و یا مدل های فرآیندی هنجار مصوب (مدل های مرجع فرایندی که در دفترچه فرایندی ثبت شده است) بررسی می شود. هدف این مرحله اطمینان حاصل کردن از شباهت فرایند ثبت شده در گزارش رخداد و فرایند مصوب در سازمان است. در این مرحله، وضع موجود فرآیند با وضع مطلوب مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و انحرافات فرایندی مشخص می گردد.

بهبود فرایند. فرآیندکاوی به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا بر یافته های آماری مربوط به عملکرد فرآیند متمرکز شود تا در نهایت درک عمیقی از عملکرد جریان کار بدست آید. در نتیجه، به وضوح گلوگاه‌ ها، زمان انتظار و دوباره کاری های موجود در فرایند را می توانید برجسته کرد و برای بهبود عملکرد در فرآیند، تصمیمات داده محور اتخاذ کرد.

 

فاز سه: تعریف سند اقدامات اصلاحی

در این مرحله، با همراهی تیم بهبود فرایند شرکت فولاد هرمزگان جنوب و با بررسی نتایج فاز دو، چک لیست عارضه یابی فرایند تهیه شده و با توجه به هر عارضه مجموعه اقدامات اصلاحی تحت قالب سند بهبود فرایند تدوین می گردد.

با توجه به صحبت اولیه و انجام پروژه فرآیند کاوی به صورت پایلوت در شرکت فولاد هرمزگان جنوب، مقرر گردید در مرحله اول حداقل 20 فرایند به صورت کامل مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *