در حالی که نمای نقشه (راهنمای تجزیه و تحلیل نقشههای فرآیند را ببینید) به شما درکی از جریان واقعی فرآیند میدهد، نمای تجزیه و تحلیل آمار معیارهای دقیق عملکرد در مورد فرآیند شما را فراهم میکند.
برای ورود به نمای آماری، به سادگی با تغییر به تب آمار (همانند شکل 1) اقدام کنید.
تصویر 1: نمای آماری در دیسکو.
بسته به نمای آماری که در سمت چپ انتخاب کردهاید (4-7)، قسمتهای زیر نشان داده میشوند:
اطلاعات کلی (1)
اعداد کلیدی مربوط به نمای آماری انتخابشده. به عنوان مثال، برای آمارهای جهانی نشان دادهشده در شکل 1، میتوانید تعداد رویدادها و موارد موجود در مجموعه داده، تعداد فعالیتهای مختلف، میانگین و میانه مدتزمان موارد و بازه زمانی پوشش دادهشده در لاگ را مشاهده کنید.
نمودارهای عملکرد (2)
چندین نمودار پیشتولید شده، معیارهای عملکرد مرتبط با نمای آماری فعلی را به تصویر میکشند. نمودارها را میتوانید طبق توضیحات موجود در بخش «صدور نمودارها و جداول» صادر کنید.
اطلاعات دقیق (3)
در بخش پایین صفحه، آمارهای دقیق به صورت جدول نمایش داده میشوند. هر جدول در دیسکو میتواند بهصورت فایل CSV خروجی داده شود تا اطلاعات با ابزارهای دیگر مانند Excel یا Minitab پردازش شوند. برای یادگیری نحوه انجام این کار به بخش«صدور نمودارها و جداول» مراجعه کنید.
آمارها به دستهبندیهای زیر تقسیم میشوند:
آمارهای کلی (4)
آمارهای کلی درباره کل مجموعه داده (به آمارهای کلی مراجعه کنید)، موارد مجزا و واریانتها
آمارهای فعالیت (5)
آمارهای مربوط به مراحل مختلف فرآیند در مجموعه داده شما
آمارهای منابع (6)
آمارهای مربوط به افراد یا واحدهای سازمانی در مجموعه داده شما
آمارهای ویژگی (7)
آمارهای مربوط به تمام ویژگیهای اضافی که در لاگ وجود دارد.
در نهایت، همانند هر یک از سه نمای تحلیلی (نقشه، آمارها، موارد)، امکانات زیر در بخش پایین صفحه در دسترس شما است:
فیلتر کردن (8)
کنترلهای فیلتر لاگ برای مجموعه داده فعلی از هر یک از نماهای تحلیلی قابل دسترسی است. فیلترها برای بررسی جنبههای خاص فرآیند شما و متمرکز کردن تحلیل بسیار مهم هستند. برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه عملکرد فیلترها در دیسکو، به فصل «فیلتر کردن» مراجعه کنید.
کپی، حذف و صدور مجموعه داده (9)
مجموعه دادهها میتوانند مستقیماً از نمای تحلیلی فعلی کپی (به کپی کردن مجموعه دادهها مراجعه کنید) و حذف (به حذف کردن مجموعه دادهها مراجعه کنید) شوند. نقشههای فرآیند و مجموعه دادهها از طریق دکمهٔ صدور در گوشه پایین سمت راست صادر میشوند. موارد، واریانتها، آمارها و نمودارها را میتوانید مستقیماً از نمای آماری با راستکلیک صادر کنید. مرور جامعی از تمامی قابلیتهای صدور در فصل “صدور” موجود است.
آمارهای کلی
در بخش بالا سمت راست صفحه، چندین آمار خلاصه نمایش داده میشوند. به بخش (1) در شکل 1 مراجعه کنید. این ارقام خلاصه شامل موارد زیر هستند:
- رویدادها (Events): تعداد کل رویدادها در مجموعه داده. این عدد معادل تعداد ردیفهای موجود در فایل CSV شما است که وارد شدهاند.
- موارد (Cases): تعداد کل نمونههای فرآیند در مجموعه داده. این عدد برابر با تعداد شناسههای موارد (Case IDs) مختلف در فایل شما است (برای اطلاعات بیشتر در مورد شناسههای موارد به “حداقل الزامات یک لاگ رویداد” مراجعه کنید).
- فعالیتها (Activities): تعداد کل فعالیتهای مختلف در مجموعه داده (برای اطلاعات بیشتر در مورد نام فعالیتها به “حداقل الزامات یک لاگ رویداد” مراجعه کنید).
- ویژگیها (Attributes): تعداد کل ویژگیها (تعداد ستونهایی که هنگام وارد کردن بهعنوان “سایر” تنظیم کردهاید – به تنظیمات پیکربندی وارد کردن نیز مراجعه کنید).
- مدت زمان میانه موارد (Median Case Duration): میانه مدتزمان تمام موارد در مجموعه داده شما (برای توضیح تفاوت میان میانه و میانگین به بخش “معیارهای عملکرد” مراجعه کنید).
- مدت زمان میانگین موارد (Mean Case Duration): میانگین مدتزمان تمام موارد در مجموعه داده شما (برای توضیح تفاوت میان میانگین و میانه به بخش “معیارهای عملکرد” مراجعه کنید).
- شروع و پایان (Start and End): بازه زمانی پوشش دادهشده توسط مجموعه داده شما (از اولین تا آخرین زمان مشاهده شده).
میتوانید نموداری که در سمت چپ نمایش داده میشود — به بخش (2) در شکل 1 مراجعه کنید — را با انتخاب یک معیار از لیست تغییر دهید. بیشتر این معیارها میتوانند برای فیلتر کردن مجموعه داده شما با فیلتر عملکرد استفاده شوند، که همان نمودارها برای راهنمایی در پیکربندی شما به کار میروند.
معیارهای موجود در نمای نمودار آمارهای جهانی
معیارهای زیر در نمای نمودار آمارهای جهانی در دسترس هستند:
(ادامه متن در صورت نیاز به اطلاعات دقیقتر در مورد معیارهای خاص، قابل اضافه شدن است).
تصویر 2: رویدادها در طول زمان.
رویدادها در طول زمان
محور افقی نمودار، بازه زمانی کل پوشش دادهشده توسط لاگ شما را نشان میدهد (از اولین تا آخرین زمان ثبتشده). معیار رویدادها در طول زمان میزان فعالیت در فرآیند شما را با نمایش تعداد فعالیتهای انجامشده در فرآیند بر روی محور عمودی ترسیم میکند. با حرکت ماوس روی نمودار، میتوانید نقاط داده مختلف را بررسی کنید، همانطور که در شکل 2 نشان داده شده است.
در بسیاری از فرآیندها، نمودار رویدادها در طول زمان میتواند الگوهای فصلی یا هفتگی را به شما نشان دهد. برای مثال:
- ممکن است افزایش فعالیتها را در روزهای کاری هفته مشاهده کنید و کاهش فعالیت در آخر هفته.
- یا ممکن است ببینید که در زمانهای خاصی از سال، فعالیت بیشتری در فرآیند رخ میدهد.
تصویر 3: موارد فعال در طول زمان.
موارد فعال در طول زمان
معیار موارد فعال در طول زمان تعداد مواردی را نشان میدهد که در یک بازه زمانی مشخص در حال پیشرفت هستند. زمانی که موارد جدید آغاز میشوند، مقدار محور عمودی افزایش مییابد. بهطور مشابه، زمانی که موارد تکمیل میشوند، تعداد موارد فعال کاهش مییابد.
در بسیاری از فرآیندها، نمودار موارد فعال در طول زمان به شما در درک تغییرات حجم کار کمک میکند. برای مثال:
- ممکن است متوجه شوید که تعداد موارد در حال پردازش برای مدتی افزایش یافته و سپس، حجم کار دوباره کاهش پیدا کرده است (یا از طریق تخصیص منابع بیشتر یا به دلیل تغییرات خارجی در حجم کار).
نکته: برای هر مجموعه داده، تعداد موارد در سیستم بهطور طبیعی با مقدار صفر شروع و پایان مییابد. بنابراین، نمودار همیشه در ابتدا به سمت بالا حرکت کرده و در انتها به سمت پایین کاهش مییابد. این رفتار خاصی را نشان نمیدهد و تنها به این دلیل است که دیسکو اطلاعی از “وضعیت جاری” فرآیند شما پیش از آغاز مجموعه داده ندارد. مشابه بسیاری از مطالعات شبیهسازی، شما باید سطوح حجم کار فرآیند را بدون توجه به دورههای “گرمشدن” (ابتدای نمودار) و “سردشدن” (انتهای نمودار) تحلیل کنید.
همچنین به یاد داشته باشید که معیار موارد فعال در طول زمان تنها مواردی را در نظر میگیرد که آغاز شدهاند اما هنوز به پایان نرسیدهاند. دیسکو اطلاعی از آنچه که در دنیای استخراج فرآیند “موارد ناقص” نامیده میشود ندارد. این معیار بهطور ساده اولین رویداد هر مورد را بهعنوان زمان شروع و آخرین رویداد آن را بهعنوان زمان پایان در نظر میگیرد.
اگر نمیخواهید موارد ناقص را در این نما ببینید، باید از فیلتر Endpoints برای حذف موارد ناقص استفاده کنید. در صورتی که بخواهید موارد باز را به گونهای در نظر بگیرید که دیسکو تشخیص دهد این موارد تا انتهای نمودار باز (و ادامهدار) هستند، راهنمای “چگونه موارد باز را با استخراج فرآیند تحلیل کنیم” را بررسی کنید.
این نمودار همچنین در نمای موارد (Cases) بهعنوان پسزمینه استفاده میشود (به بخش تحلیل موارد مراجعه کنید) و بهعنوان مرجع بصری بازه زمانی فعالیت یک مورد انتخابشده در مقایسه با کل زمانبندی لاگ عمل میکند. علاوه بر این، این نمودار در بصریسازی پسزمینه فیلتر Timeframe نیز به کار میرود.
تصویر 4: نمودار پارتو نشان دهنده تعداد تجمعی موارد تا کنون توسط گزینهها.
تصویر 5: هیستوگرام نمایش تعداد موارد برای هر گزینه.
واریانتهای موارد
علاوه بر نمای خلاصهای که در پایین بخش آمارهای کلی از واریانتها نمایش داده میشود (به بخش آمارهای واریانتها مراجعه کنید)، این نمودار نمای بصری از نحوه توزیع واریانتها در موارد را ارائه میدهد.
دو نمای جایگزین برای بررسی نمودار واریانتهای موارد وجود دارد:
- نمودار پارتو (Pareto Chart):
- این نما به صورت پیشفرض در دسترس است (شکل 4).
- واریانتها از بیشترین تکرار در سمت چپ محور افقی تا کمترین تکرار در سمت راست مرتب شدهاند.
- با حرکت ماوس روی نمودار، حبابهایی نمایش داده میشوند که تعداد مواردی را نشان میدهند که از الگوی توالی فعالیتهای واریانت فعلی پیروی میکنند. همچنین درصد کل موارد مجموعه داده که تا این نقطه توسط واریانتهای موجود پوشش داده شدهاند، نمایش داده میشود.
- برای مثال، در شکل 5 میتوانید ببینید که 40 واریانت پرتکرار تقریباً 90 درصد از موارد را پوشش میدهند و واریانت 40 بهطور خاص تنها توسط 2 مورد دنبال شده است.
- نمای هیستوگرام (Histogram View):
- با کلیک بر روی نماد مربوطه در گوشه بالا سمت راست نمودار (به برجستهسازی قرمز در شکل 5 مراجعه کنید)، نمای هیستوگرام فعال میشود.
- در نمای هیستوگرام، تعداد تکرار واریانتها به سادگی از کمترین تکرار تا بیشترین تکرار نمایش داده میشود. در این نما نیز، مانند شکل 5، میبینید که واریانت 40 تنها توسط 2 مورد دنبال شده است.
کاربرد نمودار واریانتهای موارد
این نمودار به شما کمک میکند تا درک بهتری از نحوه توزیع واریانتها به دست آورید. در نمای موارد (Cases) (به بخش تحلیل موارد مراجعه کنید)، میتوانید تعداد کل واریانتها را مشاهده کرده و هر یک از آنها را با بررسی مثالهایی از موارد مرتبط بررسی کنید.
سؤالاتی که میتوانید از این نمودار پاسخ دهید:
- چند واریانت 80 درصد فرآیند شما را پوشش میدهند؟
- آیا تعداد کمی واریانت پرتکرار دارید و سپس یک توزیع دنبالهدار طولانی از موارد منحصربهفرد وجود دارد؟
فرآیندهای مختلف دارای اشکال توزیع واریانت متفاوتی هستند و میتوانید از این اطلاعات برای درک میزان تنوع موجود استفاده کنید.
برای اطلاعات بیشتر به بخشهای آمارهای واریانتها و بررسی واریانتها مراجعه کنید.
تصویر 6: رویدادها در هر مورد.
رویدادها به ازای هر مورد
معیار رویدادها به ازای هر مورد توزیع تعداد رویدادهای رخداده در هر مورد را نشان میدهد.
- محور افقی از حداقل تعداد رویدادهای مشاهدهشده (سمت چپ) تا حداکثر تعداد فعالیتها (سمت راست) را نمایش میدهد.
- محور عمودی تعداد رویدادهای انجامشده به ازای هر مورد را نشان میدهد.
به عنوان مثال، در شکل 6 مشاهده میکنید که در مجموع 80 مورد، هر کدام 17 فعالیت را در فرآیند انجام دادهاند. این 17 فعالیت ممکن است در توالیهای متفاوتی انجام شده باشند، ممکن است فعالیتهای مختلف یا حتی همگی یکسان باشند. بنابراین، معیار رویدادها به ازای هر مورد دید کلی درباره تعداد مراحل انجامشده در فرآیند برای هر مورد ارائه میدهد.
کاربردهای معیار
در بسیاری از فرآیندها، تعداد مراحل میتواند به عنوان شاخصی برای اندازهگیری میزان تلاش صرفشده در نظر گرفته شود.
- به عنوان مثال، در یک فرآیند مدیریت رخداد در یک Service Desk IT:
- هر رویداد — هر مرحله — به زمانی اشاره دارد که یک کارمند برای کار روی یک تیکت رخداد، ارسال آن یا تغییر وضعیتش صرف کرده است.
- ناکارآمدیهایی مانند بازکاری یا رفتارهای رفت و برگشتی (Ping-Pong) در فرآیند، معمولاً با افزایش تعداد مراحل منعکس میشوند.
- اقدامات بهبود فرآیند برای چنین فرآیندهایی اغلب با هدف کاهش تعداد مراحلی که برای تکمیل فرآیند لازم است، انجام میشود تا هزینهها کاهش یابند.
اطلاعات بیشتر
- دیسکو همچنین تعداد رویدادها را برای هر واریانت و هر مورد در نمای موارد (Cases) محاسبه کرده و آنها را در بخش آمارهای موارد (به آمارهای موارد مراجعه کنید) و آمارهای واریانتها (به آمارهای واریانتها مراجعه کنید) نمایش میدهد.
- علاوه بر این، میتوانید از فیلتر عملکرد (Performance Filter) استفاده کنید تا تحلیل خود را بر موارد خاصی با تعداد رویدادهای کوتاه یا طولانی متمرکز کنید.
تصویر 7: مدت زمان مورد.
مدتزمان موارد
معیار مدتزمان موارد نشاندهنده زمان چرخه (Throughput Time) فرآیند از ابتدا (شروع اولین فعالیت) تا پایان (تکمیل آخرین فعالیت) است.
- به عنوان مثال، در شکل 7 میبینید که تعدادی از موارد کوتاهمدت وجود دارند و به سمت راست نمودار، تعداد کمتری از موارد بلندمدت دیده میشوند (موردی که با ماوس نشان داده شده، 84 روز و 13 ساعت طول کشیده است).
میانگین و میانه مدتزمان تمام موارد در این هیستوگرام در بخش آمارهای خلاصه — بخش (1) در شکل 1 — در سمت راست نمایش داده میشود.
اهمیت معیار مدتزمان موارد
برای بسیاری از فرآیندها، مدتزمان موارد یک معیار مهم است زیرا نشاندهنده کل زمانی است که فرآیند برای تکمیل نیاز داشته است.
- برای مثال:
- در یک فرآیند مرتبط با مشتری، اگر زمان بیش از حد طولانی شود، میتواند منجر به تجربهای ناخوشایند برای مشتری شود.
- اگر سطوح خدمات قراردادی (Service Level Agreements – SLAs) رعایت نشوند، ممکن است عواقب مالی یا قانونی در پی داشته باشد.
توجه به موارد ناقص
- دیسکو نمیتواند تشخیص دهد کدام موارد به معنای واقعی ناقص هستند (یعنی هنوز تکمیل نشدهاند).
- مدتزمان موارد ناقص بهعنوان فاصله زمانی بین اولین و آخرین رویداد در آن مورد اندازهگیری میشود.
- اگر نمیخواهید موارد ناقص را در این نما ببینید، باید از فیلتر Endpoints برای حذف آنها استفاده کنید.
- اگر میخواهید موارد باز را به گونهای در نظر بگیرید که دیسکو تشخیص دهد این موارد تا انتهای نمودار باز (و ادامهدار) هستند، به راهنمای “چگونه موارد باز را با استخراج فرآیند تحلیل کنیم” مراجعه کنید.
فیلترها برای تحلیل مدتزمان موارد
- از فیلتر عملکرد (Performance Filter) میتوانید برای تمرکز روی موارد خاص (مثلاً موارد سریع یا کند) یا مواردی که هدف سطح خدمات خاصی را برآورده میکنند یا نمیکنند، استفاده کنید.
- اگر بخواهید توزیع زمان برای انتقال از یک فعالیت خاص در فرآیند به فعالیت دیگری (بهجای کل فرآیند) را ببینید، میتوانید فیلتر Endpoints را در حالت Trim اعمال کنید.
تصویر 8: بهرهوری مورد.
استفاده موارد (Case Utilization)
معیار استفاده موارد نشان میدهد چه میزان از زمان در فرآیند شما صرف انجام فعالیتها (زمان فعال) در مقایسه با کل مدتزمان مورد صرف شده است.
- اگر استفاده مورد برابر با 1.0 (100%) باشد، به این معنا است که تمام زمان بهطور فعال برای انجام فعالیتها صرف شده است (این حالت معمولاً در مواردی که تنها یک فعالیت انجام شده، صادق است).
کاربرد و اهمیت معیار
در بسیاری از فرآیندها، استفاده موارد پایین است، زیرا معمولاً زمانهای انتظار (Idle Times) بین فعالیتها بسیار طولانیتر از زمان لازم برای انجام فعالیتها است.
- برای مثال، در نمودار استفاده موارد در شکل 8، بالاترین میزان استفاده موارد که در فرآیند به دست آمده 41.2% بوده است.
پیشنیازهای محاسبه
- معیار استفاده موارد تنها در صورتی قابل محاسبه است که مجموعه داده شما دارای زمان شروع و تکمیل برای هر فعالیت باشد.
- برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه وارد کردن چندین ستون زمانی به دیسکو، به بخش وارد کردن چندین ستون زمانی مراجعه کنید.
تصویر 9: مدت زمان متوسط هر فعالیت.
میانگین مدتزمان فعالیت (Mean Activity Duration)
میانگین مدتزمان فعالیت نشان میدهد که بهطور متوسط چه مقدار زمان برای انجام هر فعالیت در هر مورد صرف شده است.
مثال
- در شکل 9، میانگین زمان اجرای فعالیت حدود 19 دقیقه برای 44 مورد در مجموعه داده بوده است.
پیشنیازهای محاسبه
- میانگین مدتزمان فعالیت تنها در صورتی قابل محاسبه است که مجموعه داده شما شامل زمان شروع و تکمیل برای هر فعالیت باشد.
- برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه وارد کردن چندین ستون زمانی به دیسکو، به بخش وارد کردن چندین ستون زمانی مراجعه کنید.
تصویر 10: میانگین زمان انتظار.
میانگین زمان انتظار (Mean Waiting Time)
میانگین زمان انتظار نشاندهنده میانگین مدتزمانی است که بین دو فعالیت، بهطور غیرفعال سپری شده است (پس از تکمیل یک فعالیت و قبل از شروع فعالیت بعدی).
مثال
- در شکل 10، موردی وجود دارد که بهطور متوسط 44 روز بدون اجرای هیچ فعالیتی در فرآیند سپری شده است.
پیشنیازهای محاسبه
- میانگین زمان انتظار تنها در صورتی قابل محاسبه است که مجموعه داده شما شامل زمان شروع و تکمیل برای هر فعالیت باشد.
- برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه وارد کردن چندین ستون زمانی به دیسکو، به بخش وارد کردن چندین ستون زمانی مراجعه کنید.
آمارهای موارد (Case Statistics)
در بخش پایین صفحه آمارهای کلی، لیستی از تمام موارد موجود در مجموعه داده خود مشاهده میکنید (بخش 3 در شکل 1).
اطلاعات موجود در جدول
- تعداد رویدادها: تعداد کل رویدادها در هر مورد.
- واریانت: واریانت مورد.
- اولین زمانبندی: زودترین زمان ثبتشده.
- آخرین زمانبندی: آخرین زمان ثبتشده.
- مدتزمان: مدتزمان مورد (از اولین تا آخرین فعالیت).
مرتبسازی جدول
- میتوانید جدول را با کلیک بر روی سرستون ستونی که میخواهید مرتبسازی بر اساس آن انجام شود، مرتب کنید.
- برای مثال، در شکل 11، آمارهای موارد بر اساس مدتزمان موارد مرتب شدهاند و طولانیترین مورد (108 روز و 7 ساعت) در بالای جدول نمایش داده میشود.
- با کلیک مجدد روی همان سرستون، ترتیب جدول برعکس خواهد شد.
شکل ۱۱: فهرستی از تمام موارد با تعداد رویدادها، نوع متغیر، زمان شروع و پایان، و مدت زمان آنها.
مشاهده و گزینههای اضافی جدول موارد
میتوانید در لیست موارد اسکرول کنید و جدول را بر اساس ابعاد مختلف مرتب کنید تا یک نمای کلی به دست آورید.
هنگامی که در هر نقطهای از جدول راستکلیک کنید، گزینههای اضافی زیر در دسترس خواهند بود (بخشهای 1-4 در شکل 12 را ببینید):
- کپی (Copy):
کپیکردن اطلاعات انتخابشده در جدول برای استفاده در ابزارهای دیگر یا گزارشها. - حذف (Remove):
حذف موارد خاص از مجموعه داده برای تمرکز بر سایر موارد. - صدور به فایل (Export):
صدور موارد انتخابشده به فایلهایی مانند CSV برای تجزیه و تحلیل بیشتر. - باز کردن جزئیات (Inspect):
مشاهده جزئیات بیشتر درباره موارد انتخابشده، شامل فعالیتها و زمانهای مرتبط.
این گزینهها به شما کمک میکنند تجزیه و تحلیل دقیقتری بر روی موارد انجام دهید و اطلاعات را بر اساس نیازهای خاص خود مدیریت کنید.
شکل ۱۲: زمانی که بر روی جدول آمار موارد کلیک راست میکنید، میتوانید انتخاب کنید که یک مورد خاص را بازرسی کنید، برای مورد در ردیف فعلی فیلتر کنید، محتوای سلول را به کلیپبورد خود کپی کنید یا کل جدول آمار موارد را صدور کنید.
نمایش جزئیات مورد (Show Case Details)
برای بررسی کامل تاریخچه یک مورد، میتوانید از گزینه Show Case Details استفاده کنید.
- این ویژگی برای بررسی موارد خاص یا غیرمعمول بسیار مفید است.
- همچنین میتوانید با استفاده از این گزینه، مشکلات احتمالی کیفیت داده را شناسایی کنید.
مثال:
- در شکل 12، موارد بر اساس تعداد مراحل مرتب شدهاند. مشاهده میشود که مورد 20 با مدتزمانی بسیار کوتاهتر (فقط 11 روز و 22 ساعت) نسبت به سایر موارد مشابه مشخص شده است.
- برای بررسی دلایل این تفاوت و یادگیری از این مورد (به عنوان یک روش بهینه) میتوان جزئیات این مورد را مشاهده کرد.
- گزینه Show Case Details شما را مستقیماً به این مورد در نمای موارد (Cases View) هدایت میکند. (برای اطلاعات بیشتر به بخش Search and Inspection Short-cuts مراجعه کنید).
فیلتر بر اساس مورد (Filter for Case)
به جای فقط بررسی یک مورد، میتوانید از میانبر Filter for Case برای فیلتر کردن مجموعه داده استفاده کنید و تنها این مورد را نگه دارید.
- کاربرد:
- اگر بخواهید نقشه فرآیند یا سایر آمارهای مرتبط را فقط برای این مورد مشاهده کنید.
- برای اطلاعات بیشتر به بخش Filtering Cases, Variants, Activities, Resources, and Attributes مراجعه کنید.
کپی به کلیپبورد (Copy to Clipboard)
گاهی نیاز دارید محتوای یک سلول خاص را کپی کنید تا در برنامهای دیگر خارج از دیسکو استفاده کنید.
- مثال:
- میتوانید شناسه مورد (Case ID) را از جدول آمار موارد کپی کرده و در سیستم عملیاتی خود قرار دهید تا اطلاعات دقیقتری درباره آن مورد بیابید.
- گزینه Copy از طریق راستکلیک برای تمام جداول در دیسکو در دسترس است.
- برای اطلاعات بیشتر به بخش Copying Values and Results to the Clipboard مراجعه کنید.
صدور آمار موارد (Export Case Statistics)
کل جدول آمار موارد را میتوان بهصورت فایل CSV صادر کرد.
- کاربرد:
- فایل صادرشده را میتوانید در اکسل باز کرده و نمودارهای سفارشی ایجاد کنید.
- یا آن را به ابزارهای آماری وارد کنید تا تحلیلهای بیشتری انجام دهید.
- برای اطلاعات بیشتر به بخش Exporting Cases مراجعه کنید.
نکته: برای از بین بردن گزینههای اضافی راستکلیک، کافی است با دکمه چپ ماوس در هر نقطه از جدول کلیک کنید.
آمار واریانتها (Variant Statistics)
بهعنوان جایگزین، میتوانید نمای واریانتها را مشاهده کنید (شکل 13).
- واریانت: در دیسکو، واریانت یک توالی خاص از فعالیتها است که ممکن است چندین مورد یکسان از این توالی در فرآیند پیروی کنند (برای اطلاعات بیشتر به بخش Inspecting Variants مراجعه کنید).
- در آمار واریانتها، میتوانید به سرعت ببینید:
- چه تعداد مورد از هر واریانت پیروی میکنند.
- چند رویداد توالی را تشکیل میدهند.
- میانه و میانگین مدتزمان برای تمام مواردی که از این واریانت پیروی میکنند.
مانند آمار موارد (Case Statistics) یا هر جدول آماری دیگر در دیسکو، میتوانید آمار واریانتها را با کلیک بر روی سرستون جدول مرتب کنید.
- مثال:
- در شکل 13، واریانتها بر اساس تعداد تکرارشان مرتب شدهاند.
شکل ۱۳: فهرستی از تمام انواع با فراوانی آنها، تعداد رویدادها، و مدت زمان میانه و میانگین.
آمار نوع به شما دیدی از انواعتان از یک دید اجمالی میدهد. شما میتوانید جدول را بر اساس ابعاد مختلف مرتب کنید تا یک دید کلی به دست آورید. زمانی که در جدول جایی راستکلیک میکنید، گزینههای اضافی زیر را دریافت میکنید (راهنمای تصویر ۱۴ را مشاهده کنید).
شکل ۱۴: زمانی که بر روی جدول آمار انواع کلیک راست میکنید، میتوانید انتخاب کنید که یک نوع خاص را بازرسی کنید، برای نوع در ردیف فعلی فیلتر کنید، محتوای سلول را به کلیپبورد خود کپی کنید یا کل جدول آمار انواع را صدور کنید.
نمایش جزئیات واریانت (Show Variant Details)
برای بررسی نمونههایی از این واریانت، میتوانید گزینه Show Variant Details را انتخاب کنید.
- مثال:
- در شکل 14، واریانتها بر اساس تعداد مواردی که از آنها پیروی میکنند مرتب شدهاند تا بر مهمترین واریانتها تمرکز شود.
- در میان 10 واریانت پرتکرار، مشاهده میشود که واریانت 10 مدتزمان میانه (47 روز) و میانگین (48 روز) بسیار طولانیتری نسبت به سایر واریانتهای این لیست دارد.
- برای بررسی دلایل این تأخیر، میتوانید جزئیات برخی موارد از این واریانت را مشاهده کنید.
- گزینه Show Variant Details شما را مستقیماً به این واریانت در نمای موارد (Cases View) هدایت میکند. (برای اطلاعات بیشتر، به Search and Inspection Short-cuts مراجعه کنید).
فیلتر بر اساس واریانت (Filter for Variant)
به جای بررسی تنها نمونههایی از یک واریانت، میتوانید از میانبر Filter for Variant استفاده کنید تا مجموعه داده شما فقط شامل این واریانت خاص شود.
- کاربرد:
- اگر بخواهید نقشه فرآیند و سایر آمارها را تنها برای مواردی که از این واریانت پیروی میکنند مشاهده کنید.
- برای اطلاعات بیشتر، به بخش Filtering Cases, Variants, Activities, Resources, and Attributes مراجعه کنید.
کپی به کلیپبورد (Copy to Clipboard)
گاهی نیاز دارید اطلاعات یک سلول خاص را کپی کرده و در برنامه دیگری خارج از دیسکو استفاده کنید.
- مثال:
- میتوانید محتوای یک سلول مانند نام واریانت یا تعداد موارد را کپی کرده و در گزارشها یا ابزارهای دیگر استفاده کنید.
- این گزینه از طریق راستکلیک برای تمام جداول در دیسکو در دسترس است.
- برای اطلاعات بیشتر، به Copying Values and Results to the Clipboard مراجعه کنید.
صدور آمار واریانتها (Export Variant Statistics)
کل جدول آمار واریانتها را میتوانید بهصورت فایل CSV صادر کنید.
- ویژگی خاص:
- فایل صادرشده شامل خلاصه آمار واریانتها و همچنین توالی کامل فعالیتها در هر واریانت است.
- برای اطلاعات بیشتر، به بخش Exporting Variants مراجعه کنید.
نکته: برای از بین بردن این گزینههای اضافی راستکلیک، کافی است با دکمه چپ ماوس در هر نقطه از جدول کلیک کنید.
آمار فعالیتها (Activity Statistics)
دومین نمای آماری، آمار فعالیتها است (بخش 5 در شکل 1).
- این بخش شامل معیارهای عملکردی مرتبط با فعالیتها در فرآیند شما است.
ترکیب چندین ستون برای فعالیتها
- بسته به پیکربندی وارد کردن دادهها، یک فعالیت ممکن است از ترکیب چند ستون تشکیل شده باشد.
- مثال:
- در مثال مرکز تماس (شکل 15)، نام فعالیت از ترکیب دو ستون Operation و Agent Position ساخته شده است. این ترکیب، فعالیتهایی که در پشتیبانی سطح اول و متخصصان پشتدفتر (Back Office) انجام میشوند را متمایز میکند.
- برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ترکیب چندین ستون مرتبط با شناسه مورد (Case ID)، فعالیت یا منبع، به بخش Combining Multiple Case ID, Activity, or Resource Columns مراجعه کنید.
شکل ۱۵: آمار فعالیت در Disco.
در تجزیه و تحلیل آمار (مشاهده شکل ۱۵) اطلاعات زیر در دسترس است:
نوع آمار (1)
همانند آمار جهانی (مشاهده آمار مرور)، تعدادی معیار مختلف برای نمایش در دید نمودار در دسترس است:
تکرار چهقدر هر فعالیت در مجموعه داده رخ داده است. این همان معیاری است که همچنین به عنوان معیار تکرار مطلق در نقشه فرآیند شما در دسترس است (مشاهده معیارهای تکرار)، اما اینجا شما دید چارت مرتب شده همه فعالیتها را دارید. اگر برای فعالیت در مجموعه داده شما برچسبهای شروع و پایان وجود نداشته باشد، این تنها چارتی است که نمایش داده میشود. برای یادگیری چگونگی اضافه کردن چندین ستون زماننگاری به فعالیتها به مواردی که چنین کارهایی انجام میدهند مراجعه کنید.
مدت زمان میانه (تنها در صورتی که برای فعالیتهای شما برچسبهای شروع و پایان وجود داشته باشد) زمان میانه بین شروع و پایان هر فعالیت. این همان معیاری است که همچنین به عنوان معیار مدت زمان میانه در نقشه فرآیند شما در دسترس است (مشاهده معیارهای عملکرد)، اما اینجا شما دید چارت مرتب شده همه فعالیتها را دارید.
مدت زمان میانگین (تنها در صورتی که برای فعالیتهای شما برچسبهای شروع و پایان وجود داشته باشد) میانگین زمان بین شروع و پایان هر فعالیت. این همان معیاری است که همچنین به عنوان معیار مدت زمان میانگین در نقشه فرآیند شما در دسترس است (مشاهده معیارهای عملکرد)، اما اینجا شما دید چارت مرتب شده همه فعالیتها را دارید.
دامنه مدت زمان (تنها در صورتی که برای فعالیتهای شما برچسبهای شروع و پایان وجود داشته باشد) دامنه زمانی بین کمترین زمان اجرا مشاهده شده و بیشترین زمان اجرا برای هر فعالیت. با نشان دادن اینکه چقدر تفاوت بین سریعترین و کندترین اجراهای هر فعالیت بوده است، میتوانید ببینید که آیا زمانهای اجرا همگن یا ناهمگن هستند.
مدت زمان کل (تنها در صورتی که برای فعالیتهای شما برچسبهای شروع و پایان وجود داشته باشد) مجموع تمام اجراها برای هر فعالیت. این همان معیاری است که همچنین به عنوان معیار مدت زمان کل در نقشه فرآیند شما در دسترس است (مشاهده معیارهای عملکرد). این به شما نشان میدهد که در چه فعالیتی—در دید تجمعی—بیشترین زمان فعال بوده است.
نمای پارتو یا عادی (2)
همه چارتها میتوانند به عنوان یک چارت پارتو یا به عنوان یک هیستوگرام عادی نمایش داده شوند.
در تصویر ۱۵ شما چارت پارتو برای فراوانیهای فعالیتها مشاهده میکنید که مانند برخی از چارتهای آمار جهانی (مشاهده آمار مرور) خط زردی نمایش داده شده است که مجموع تجمعی نسبی
(چقدر از ۱۰۰٪) برای مقدارهای زیر آن را نشان میدهد. برای تغییر به نمای هیستوگرام، میتوانید نماد مربوط را در گوشه بالا و سمت راست چارت (2) فشار دهید.
به عنوان مثال، تصویر ۱۶ نمای هیستوگرام جایگزین برای همان فراوانیهای فعالیت که در تصویر ۱۵ نمایش داده شده است را نشان میدهد.
شکل ۱۶: نمای هیستوگرام نمودار.
آمار خلاصه (3)
در ناحیه اطلاعات مرور، آمارهای زیر نمایش داده میشوند:
فعالیتها: تعداد فعالیتهای مختلف.
حداقل تکرار: چهقدر کمترین فعالیت کمترین تکرار را داشته است.
تکرار میانه: میانگین تکرار هر فعالیت.
تکرار میانگین: میانگین تکرار هر فعالیت.
حداکثر تکرار: چهقدر بیشترین فعالیت بیشترین تکرار را داشته است.
انحراف معیار تکرار: انحراف معیار برای تکرار فعالیتها.
آمارهای مقادیر (4)
در نمای جزئیات جدول، یک لیست از تمام فعالیتها به ترتیب تکرار مطلق و نسبی آنها را مشاهده میکنید. اگر برچسبهای شروع و پایان برای فعالیت در مجموعه داده شما وجود دارد (برای یادگیری بیشتر در مورد اینکه چگونه میتوان چندین برچسب زمانی را در Disco وارد کرد به “شامل کردن چندین ستون برچسب زمانی” مراجعه کنید)، زمان میانه، مدت زمان میانگین و دامنه مدت زمان برای هر فعالیت نیز نمایش داده میشود.
میتوانید جدول را بر اساس ستون دیگری مرتب کنید با کلیک بر روی سرتیتر آن. به عنوان مثال، گاهی اوقات میخواهید آمار فعالیتها را بر اساس نام فعالیت یا مدت زمان آن مرتب کنید. با کلیک دوباره بر روی سرتیتر ستون، جدول آمار به صورت معکوس مرتب میشود. میتوانید ببینید که جدول بر اساس کدام ستون در حال حاضر مرتب شده است از طریق مثلث کوچکی که به سمت چپ عنوان ستون نشان داده میشود.
سرانجام، میتوانید به یک دید جدید تغییر یابید که تنها آن فعالیتهایی را مشاهده کنید که به عنوان اولین یا آخرین فعالیت در یک مورد رخ دادهاند. این کار زمانی مفید است که میخواهید بررسی کنید آیا موارد ناقصی در مجموعه داده شما وجود دارد: اغلب تنها تعدادی از فعالیتهای شروع و پایان معتبر در یک فرآیند وجود دارد، و سایر موارد یا قبل از شروع دوره استخراج داده شدهاند یا هنگام استخراج داده هنوز به پایان نرسیدهاند.
فیلتر انتهاها میتواند برای تمیز کردن دادههای شما از موارد ناقص استفاده شود.
آمار فعالیت شما را از یک دیدگاه اجمالی بالاپایی به شما میدهد. میتوانید جدول را بر اساس ابعاد مختلف مرتب کنید تا یک دید کلی به دست آورید. زمانی که در جدول جایی راستکلیک میکنید، گزینههای اضافی زیر را دریافت میکنید (راهنمای تصویر ۱۷ را ببینید).
شکل ۱۷: هنگامی که راستکلیک میکنید، میتوانید گزینههای اضافی زیر را انتخاب کنید
فیلتر برای فعالیت (1)
اگر میخواهید مجموعه داده خود را برای تمام مواردی که یک فعالیت خاص دارند، فیلتر کنید، میتوانید از گزینه «فیلتر برای فعالیت» استفاده کنید. به این ترتیب، شما تنها نقشه فرآیند و آمار باقیمانده را برای مواردی که این مرحله فرآیند را انجام میدهند، مشاهده خواهید کرد. برای اطلاعات بیشتر به «فیلتر کردن موارد، نوعها، فعالیتها، منابع و صفات» مراجعه کنید.
فیلتر برای نوعها (2)
برای بررسی نمونههایی که این فعالیت را دارند، میتوانید گزینه «جستجوی فعالیت» را انتخاب کنید. به عنوان مثال، در تصویر ۱۷ متوجه شدیم که شش بار تماس خروجی از تخصصهای دفتر پشتیبانی انجام شده است. به طور عمومی، تماسهای خروجی باید توسط تماس اصلی در پشتیبانی سطح اول صورت گیرد، مطابق با قوانین تجاری برای این فرآیند. برای بررسی اینکه آیا دلیل خاصی برای مستثنی کردن از این قانون وجود داشته یا نه، میخواهیم نمونههایی از این نوع را با جزئیات بیشتر مشاهده کنیم. گزینه «جستجوی فعالیت» شما را مستقیماً به نمای موردی با تمام موارد میبرد که این فعالیت در آنجا رخ داده است (همچنین به جستجو و میانبرهای بازرسی مراجعه کنید).
کپی به کلیپبورد (3)
گاهی اوقات ممکن است فقط محتوای یک سلول خاص را به کلیپبورد کپی کنید، جایی که میتوانید آن را در یک برنامه دیگر خارج از Disco جا به جا کنید. گزینه «کپی» از طریق راستکلیک برای همه جداول در Disco در دسترس است. برای اطلاعات بیشتر به «کپی کردن مقدارها و نتایج به کلیپبورد» مراجعه کنید.
صدور آمار نوع (4)
کل جدول آمار فعالیت میتواند به عنوان یک فایل CSV صادر شود. برای اطلاعات بیشتر به «صدور چارتها و جداول» مراجعه کنید.
برای اختفای این گزینههای اضافی میتوانید به راحتی جایی در جدول با دکمه چپ ماوس خود کلیک کنید.
تجزیه و تحلیل آمار منابع
نمای آمار منابع، (6) در شکل ۱، به همان شکلی که نمای آمار فعالیت ساخته شده است، اما به شما اطلاعاتی در مورد آنچه را که شما را به عنوان یک منبع در هنگام وارد کردن پیکربندی نمایش داده میشود (برای جزئیات در مورد نمودارها، آمار مرور و نمای جدول به «آمار فعالیت» مراجعه کنید).
به عنوان مثال، در تصویر ۱۸ میتوانید ببینید که ۴۸ نفر مختلف در فرآیند مرکز تماس کار میکنند. برای جزئیات در مورد چارتها، آمار مرور و نمای جدول به «آمار فعالیت» مراجعه کنید.
شکل ۱۸: آمار منابع در Disco.
توجه داشته باشید که تنها میتوانید از ستونهای فعالیت، شناسه مورد، و منبع برای ترکیب اطلاعات از چند ستون در مجموعه دادههای خود استفاده کنید. اگر چندین ویژگی دادهای دارید که میخواهید آنها را به ترکیب تجزیه و تحلیل کنید، نوع واردات منبع میتواند به عنوان یک راه برای ترکیب آنها بدون تأثیر بر نقشه فرآیند مورد استفاده قرار گیرد. برای اطلاعات بیشتر به “ترکیب چندین ستون شناسه مورد، فعالیت، یا منبع” مراجعه کنید.
سرانجام، حتی اگر برچسبهای شروع و پایان برای فعالیتهای خود در مجموعه داده وجود داشته باشد، آمار مدت زمان فقط برای فیلدهای فعالیت و منبع محاسبه میشود. ویژگیهای معمولی (برای اطلاعات بیشتر به “آمار ویژگی” مراجعه کنید) تنها با معیارهای تکراری در نمای آمار نشان داده میشوند. بنابراین، اگر ویژگیهای خاص دادهای دارید که نیاز به محاسبه این آمارهای مدت زمان دارید، میتوانید از نوع واردات منبع برای این ویژگیها استفاده کنید.
آمار ویژگی
هر ستونی که در هنگام وارد کردن در Disco درج کردهاید، اما به عنوان یک ستون Case، Activity، Resource یا Timestamp (بلکه به عنوان “سایر” پیکربندی شده است – برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تنظیمات وارد کردن به “تنظیمات پیکربندی واردات” مراجعه کنید) مشخص نشده است، به عنوان یک ویژگی جداگانه در اینجا در نمای آمار (7) در شکل ۱، جای خواهد گرفت.
این ویژگیهای اضافی اغلب اطلاعات ارزشمندی در مورد فرآیند شما ارائه میدهند. ویژگیهای معمول شامل انواع محصول در یک فرآیند پشتیبانی، مقدار یک خرید در یک فرآیند خرید، نوع مشکل در یک فرآیند مدیریت حادثه و غیره میباشند.
سپس آمار ویژگی شما تجزیه و تحلیل تکرارها برای مقادیر مختلف هرکدام از این ویژگیها را ارائه میدهد. به ویژه در ترکیب با فیلتر کاربردی میتوانید از آنها به دو روش قدرتمند استفاده کنید:
استفاده از ویژگیها برای جدا کردن فرآیندهای مختلف: گاهی اوقات، به واقعیت دارید انواع مختلف فرآیند دارید. به عنوان مثال، هنگامی که یک فرآیند خدمات مشتری میتواند از طریق مرکز تماس یا از طریق یک فروشنده شروع شود، پردازشهایی که در این دو شرایط انجام میشود اغلب متفاوت است، ممکن است توافقنامههای سطح خدمات مختلف وجود داشته باشد، و بخشهای مختلف از سازمان شما ممکن است مسئول آنها باشند. بنابراین، میخواهید آنها را به تنهایی تجزیه و تحلیل کنید.
این امر با یک ویژگی در مجموعه داده خود که کانال را نشان میدهد، به راحتی قابل انجام است. به سادگی از یک فیلتر ویژگی استفاده کنید تا ابتدا یک کپی از مجموعه داده خود را برای مقدار ویژگی مرکز تماس ایجاد کنید و سپس یک کپی دیگر برای مقدار ویژگی فروشنده. به عنوان نتیجه، دو مجموعه داده جداگانه خواهید داشت که میتوانید آنها را مقایسه و به صورت مستقل از هم تجزیه و تحلیل کنید.
بررسی ویژگیها پس از اعمال فیلتر: به عنوان پاسخ، مقادیر ویژگی میتوانند به شما بازخورد دهند در مورد اینکه انواع موارد چه مشکلاتی پس از اعمال یک فیلتر دیگر، به عنوان مثال، فیلتر هدفمند به کارایی، دارند. به عنوان مثال، اگر یک فیلتر عملکردی را اعمال کردهاید تا تمرکز روی مواردی که به دلیل طولانی بودن زمان به اتمام رسیدن، به مشکل برخوردهاند، با بررسی تکرارهای مقدار ویژگی پس از اعمال فیلتر، میتوانید ببینید که برای کدام کانالها، محصولات یا دستههای دیگر این مشکل بیشتر است.
شکل ۱۹: آمار ویژگی در Disco.
شکل ۱۹ نمایی از نمای آمار ویژگی برای ویژگی “موقعیت عامل” از نمونه مرکز تماس نشان میدهد که فقط دو مقدار دارد. “FL” نشاندهنده فرانتلاین است که نشان میدهد فعالیت در میز پشتیبانی سطح اول انجام شده است، و “BL” نشاندهنده بکآفیس یا اداره پشتیبانی سطح دوم است، که به ما میگوید فعالیت توسط یک متخصص بخش پشتیبانی سطح دوم انجام شده است. میتوانید ببینید که تقریباً ۹۴٪ از فعالیتها در پشتیبانی سطح اول (فرانتلاین) انجام شده و تقریباً ۶٪ در پشتیبانی سطح دوم (بکآفیس).
در واقع، در این موقعیت، ویژگی “موقعیت عامل” با ویژگی “عملیات” ترکیب شده است تا نام فعالیت را بسازد (همچنین به شکل ۱۵ مراجعه کنید). اگرچه “موقعیت عامل” در اینجا به عنوان بخشی از نام فعالیت استفاده میشود، آمار ویژگی هر یک از ستونهای ترکیبی هنوز از طریق یک ستون ویژگی فردی در دسترس است. برای یادآوری اینکه ویژگی نیز به عنوان بخشی از فعالیت استفاده میشود، یک نماد پاکت کوچک در نماد حباب گفتگو جاسازی شده است. این کار به همان شکل انجام میشود اگر انتخاب کنید چندین ستون را برای تعیین منابع در فرآیند خود ترکیب کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زمانی که ترکیب چندین ستون فعالیت یا منبع مفید است و چگونه این کار انجام میشود، به “ترکیب چندین ستون شناسه مورد، فعالیت، یا منبع” مراجعه کنید.
مرتب سازی جداول
در سراسر نمای آمار، Disco جداولی با آمارهای مربوط به بعضی از جنبههای فرآیند شما فراهم میکند. شما میتوانید این جداول را در مکانهای زیر پیدا کنید:
– آمار Case
– آمار ویژگی
– آمار فعالیت
– آمار منبع
– آمار ویژگی
از آنجا که معمولاً مناسب است که این جداول را بر اساس بُعدی که برای شما بیشتر جالب است، مرتب کنید. به عنوان مثال، اگر زمان عبور برای فرآیند شما بسیار حیاتی است، احتمالاً میخواهید جدول آمار Case را بر اساس مدت زمان مورد نیاز برای مورد مورد نظرتان مرتب کنید.
شما میتوانید این کار را با کلیک ساده روی سرتیتر ستونی که میخواهید جدول بر اساس آن مرتب شود، انجام دهید. اگر دوباره روی سرتیتر کلیک کنید، جدول به جهت معکوس مرتب میشود.
شکل ۲۰: هر جدول در Disco میتواند با کلیک روی سرتیتر ستونی که میخواهید بر اساس آن مرتب شود. اگر دوباره کلیک کنید، جدول به جهت معکوس مرتب میشود.
به عنوان مثال، در شکل ۲۰، جدول آمار Case بر اساس تعداد گامهایی که در هر مورد انجام شده، مرتب شده است.
مثلث کوچک در کنار عنوان سرتیتر نشان میدهد که جدول در حال حاضر بر اساس کدام ستون و به چه جهت مرتب شده است. اگر مثلث به سمت بالا نشان داده شود، ارقام بزرگتر در بالای جدول ظاهر میشوند. اگر مثلث به سمت پایین نشان داده شود، ارقام بزرگتر در پایین جدول ظاهر میشوند.
فیلتر کردن موارد، ویژگیها، فعالیتها، منابع و ویژگیها
شما میتوانید موارد، ویژگیها، فعالیتها، منابع و هر ویژگی دیگری را با افزودن دستی یک فیلتر ویژگی فیلتر کنید. با این حال، هنگام استفاده از میانبرهای فیلتر از نمای آمار، شما حتی سریعتر خواهید بود و فیلتر را مستقیماً از زمینهای که در حال بازرسی فرآیند خود هستید، اضافه خواهید کرد.
فیلتر کردن موارد
به عنوان مثال، بگذارید بگوییم که ما در حال بازرسی فرآیند خرید بر اساس زمان عبور هستیم. جدول آمار Case را بر اساس ستون مدت زمان مرتب کردهایم (همچنین به مرتب کردن جداول مراجعه کنید) و مشاهده میکنیم که یک مورد وجود دارد که ۱۰۸ روز و ۷ ساعت طول کشیده است. حالا میخواهیم مجموعه داده را فقط روی این مورد خاص تمرکز دهیم. برای انجام این کار، میتوانید بر روی ردیف اول در جدول کلیک راست کرده و گزینه “Filter for case “655” را از منوی زمینه انتخاب کنید (نگاه کنید به تصویر در شکل ۲۱).
شکل ۲۱: بر روی ردیف موردی که میخواهید فیلتر کنید کلیک راست کرده و گزینه “Filter for case” را انتخاب کنید.
این عمل به طور خودکار یک فیلتر ویژگی پیشتنظیم شده با مورد درست انتخاب شده اضافه خواهد کرد. شما میتوانید فیلتر را مستقیماً به مجموعه داده فعلی اضافه کنید (با استفاده از دکمه اعمال فیلتر) یا یک کپی ایجاد کنید با استفاده از دکمه “Copy and filter” (نگاه کنید به تصویر در شکل ۲۲).
شکل ۲۲: یک فیلتر ویژگی پیشتنظیم شده به صورت خودکار به پشته فیلتر شما اضافه خواهد شد. تنها کاری که باید انجام دهید، اعمال فیلتر است.
هنگامی که فیلتر را اعمال میکنید، تنها مورد فیلتر شده در مجموعه داده شما باقی میماند. نتیجه این است که اکنون تمام آمارها فقط برای این یک مورد قابل مشاهده است. علاوه بر این، اگر به حالت نمای نقشه (Map View) بروید، اکنون فقط نقشه فرآیند را برای این یک مورد خواهید دید. به عنوان مثال، پس از فیلتر کردن برای مورد 655 در فرآیند خرید، مشاهده میشود که چهار بار از مرحله “Amend Request for Quotation Requester” عبور کرده است (نگاه کنید به تصویر در شکل ۲۳).
شکل ۲۳: پس از اعمال فیلتر، آمارها و نقشه فرآیند فقط برای مورد فیلتر شده نشان داده میشود.
توجه داشته باشید که اگر مورد شما تکراری نباشد و هیچ توازن زمانی نداشته باشد، نقشه فرآیند فقط یک دنباله ساده را نشان خواهد داد. فیلتر کردن موارد فردی ممکن است به ویژه برای موارد حدی و فرآیندهای پیچیده با توازن زمانی یا اصلاح مفید باشد. نگاه به مسیر یک مورد خاص ممکن است مفید باشد تا درک کنید چه اشتباهی رخ داده است. علاوه بر این، با بازپخش مورد در انیمیشن (نگاه کنید به Process Animation) میتوانید آن را به زندگی بخشیده و بر اساس شواهد موجود در دادههای خود یک داستان بسازید.
مواظب باشید که از بازرسی موارد فردی زیاد مشغول نشوید، زیرا ممکن است نمایانگر یا افترا باشند. با این حال، به ویژه زمانی که یک مشکل عمومی را در فرآیند خود شناسایی کردهاید، انتخاب موارد نمونه که این رفتار را نشان میدهند، میتواند یک ابزار ارتباطی مهم باشد برای توضیح یافتن یافتههای خود.
فیلتر کردن واریانتها
مشابه فیلتر کردن موارد، از جدول آمار واریانتها میتوانید مستقیماً برای یک واریانت خاص فیلتر کنید. به عنوان مثال، در شکل ۲۴ مشاهده کردیم که در میان ده واریانت پرتکرار، واریانت ۱۰ به طور قابل توجهی طولانیتر است (حدود ۴۷ روز به صورت میانگین و ۴۸ روز به صورت مدیان). برای تمرکز بر این واریانت در تجزیه و تحلیل خود، میتوانیم بر روی این ردیف کلیک راست کرده و گزینه “Filter for “Variant 10” را از منوی زمینه انتخاب کنیم (نگاه کنید به تصویر در شکل ۲۴).
شکل ۲۴: بر روی ردیف واریانتی که میخواهید فیلتر کنید کلیک راست کرده و گزینه “Filter for variant” را انتخاب کنید.
این عمل به طور خودکار یک فیلتر ویژگی پیشتنظیم شده با واریانت درست انتخاب شده اضافه خواهد کرد. شما میتوانید فیلتر را مستقیماً به مجموعه داده فعلی اضافه کنید (با استفاده از دکمه اعمال فیلتر) یا یک کپی ایجاد کنید با استفاده از دکمه “Copy and filter” (نگاه کنید به تصویر در شکل ۲۵).
شکل ۲۵: یک فیلتر ویژگی پیشتنظیم شده به صورت خودکار به پشته فیلتر شما اضافه خواهد شد. تنها کاری که باید انجام دهید، اعمال فیلتر است.
هنگامی که فیلتر را اعمال میکنید، تنها موارد مربوط به واریانت فیلتر شده در مجموعه داده شما باقی میماند. نتیجه این است که اکنون تمام آمارها فقط برای این یک مورد قابل مشاهده است. به عنوان مثال، میتوانیم ببینیم که مدت زمان موردهای این واریانت از یکدیگر کاملاً متفاوت است (نگاه کنید به تصویر در شکل ۲۶).
شکل ۲۶: پس از اعمال فیلتر، آمارها فقط برای موارد در واریانت فیلتر شده نشان داده میشود.
علاوه بر این، اگر به حالت نمای نقشه (Map View) بروید، اکنون تنها نقشه فرآیند را برای موارد در این یک واریانت خواهید دید. به عنوان مثال، پس از فیلتر کردن برای واریانت ۱۰ در فرآیند خرید، مشاهده میشود که بزرگترین محدودیت برای این واریانت بین مرحله “Amend Request for Quotation Requester” و “Analyze Request for Quotation” است (نگاه کنید به تصویر در شکل ۲۷).
شکل ۲۷: هنگامی که به نمای نقشه فرآیند میروید، تنها نقشه فرآیند برای موارد در واریانت انتخاب شده نشان داده میشود.
فیلترینگ واریانت در بسیاری از موارد مفید است. گاهی اوقات، شما فقط میخواهید میانگین یا مدت زمان انتظار میان مراحل فرآیند برای یک نقشه فرآیند واحد و چیره به نمایش بیاورید. علاوه بر این، گاهی اوقات هم میتواند به عنوان یک اختصار برای سریعتر رسیدن به فیلتر واریانت و سپس گسترش انتخاب از این یک واریانت پیشتنظیم شده تا به چندین تا مورد بیشتر بر اساس واریانتهایی که نمایانگر فرآیند ایدهآل هستند (پس آنها “واریانتهای خوب” هستند)، مناسب باشد.
اگر میخواهید نقشه فرآیند خود را بر اساس واریانتهای پرتکرار سادهتر کنید، همچنین میتوانید از فیلتر واریانس استفاده کنید.
فیلترینگ فعالیتها
وقتی شما در حال بازرسی آمار فعالیت هستید، میتوانید از یک اختصار برای فیلتر کردن مواردی که حاوی یک فعالیت خاص هستند، استفاده کنید. به عنوان مثال، میبینیم که در فرآیند خرید، فعالیت “تسویه اختلاف با تامینکننده توسط عامل خرید” ۲۶ بار انجام شده است. برای تمرکز تحلیل خود فقط بر روی این موارد حاوی این فعالیت خاص، میتوانید بر روی این ردیف کلیک راست کرده و گزینه “Filter for activity” را از منوی زمینه انتخاب کنید (نگاه کنید به تصویر در شکل ۲۸).
شکل ۲۸: بر روی ردیف فعالیتی که میخواهید فیلتر کنید کلیک راست کرده و گزینه “Filter for activity” را انتخاب کنید.
این کار به طور خودکار یک فیلتر ویژگی پیشتنظیم شده با فعالیت درست و حالت فیلتر درست انتخاب شده اضافه خواهد کرد. شما میتوانید یک کپی ایجاد کنید (با استفاده از دکمه “Copy and filter”) یا فیلتر را مستقیماً به مجموعه داده فعلی اضافه کنید با استفاده از دکمه “Apply filter” (نگاه کنید به تصویر در شکل ۲۹).
شکل ۲۹: یک فیلتر ویژگی پیشتنظیم شده به صورت خودکار به مجموعه فیلتر شما اضافه میشود. تنها کاری که باید انجام دهید، اعمال فیلتر است.
هنگامی که ما نقشه فرآیند را برای مجموعه داده فیلتر شده بازرسی میکنیم، میبینیم که ۲۴ مورد این گام اضافی را انجام میدهند (پس برخی از آنها بیش از یک بار از این گام عبور میکنند). علاوه بر این، میتوانیم ببینیم که در یکی از موارد هم مدیر مالی در اختلاف دخیل شده است (نگاه کنید به تصویر در شکل ۳۰).
شکل 30: پس از اعمال فیلتر، آمار فقط برای موارد در نوع فیلتر شده نشان داده خواهد شد.
این میانبر فیلتر فعالیت از دیدگاه آماری معادل میانبر فیلتر این فعالیت از نقشه فرآیند است (برای یادگیری چگونگی استفاده از میانبرهای فیلتر نقشه فرآیند، به چگونگی استفاده از میانبرهای فیلتر از نقشه فعالیت مراجعه کنید).
فیلتر کردن منابع
مشابه فعالیتها، میتوانید از یک میانبر استفاده کنید تا مواردی که حاوی فعالیتهای انجام شده توسط یک منبع خاص هستند، را فیلتر کنید هنگام بازرسی آمار منابع.
به عنوان مثال، وقتی ما کارمندانی که در فرآیند خرید کار میکنند را بر اساس مدت زمان میانه فعالیتهایشان مرتب میکنیم (برای یادگیری چگونگی انجام این کار به مرتبسازی جداول مراجعه کنید)، میبینیم که فرانسیس اودل با مدت زمان میانه فقط چهار دقیقه، سریعترین است. برای بیشتر یادگیری در مورد اینکه او چه کار درستی انجام میدهد، میخواهیم مجموعه داده خود را فقط روی موارد حاوی این منبع خاص متمرکز کنیم. برای انجام این کار، میتوانید بر روی ردیف منبع مربوطه کلیک راست کرده و گزینه “Filter for resource” را انتخاب کنید (نگاه کنید به تصویر در شکل ۳۱).
شکل 31: بر روی ردیف منبعی که میخواهید فیلتر کنید، کلیک راست کنید و گزینه “Filter for resource” را انتخاب کنید.
این کار به طور خودکار یک فیلتر ویژگی پیشتنظیم شده با منبع صحیح و حالت فیلتر صحیح اضافه خواهد کرد. میتوانید یک کپی ایجاد کنید (با استفاده از دکمه “Copy and filter”) یا مستقیماً فیلتر را به مجموعه داده فعلی اضافه کنید با استفاده از دکمه “Apply filter” (نگاه کنید به تصویر در شکل ۳۲).
شکل ۳۲: یک فیلتر ویژگی پیشتنظیم شده به طور خودکار به پشته فیلتر شما اضافه خواهد شد. تنها کاری که باید انجام دهید، اعمال فیلتر است.
فیلتر کردن ویژگیها
ویژگیها در مجموعه داده شما میتوانند اطلاعات مهمی را در ابعاد مختلف فراهم کنند. به عنوان مثال، هنگامی که به آمار ویژگی کانال در فرآیند خدمات مشتریان درخواست بازپرداخت نگاه میکنیم، میبینیم که سه کانال مختلف برای پردازش سفارش بازپرداخت وجود دارد. در واقع، دستورالعملها و فرآیندهای متفاوتی پشت این کانالها وجود دارد، بنابراین میخواهیم آنها را به صورت جداگانه تجزیه و تحلیل کنیم.
برای انجام این کار، میتوانید به سادگی روی ردیف ویژگی مربوطه کلیک راست کرده و گزینه “Filter for attribute value” را از منوی زمینه انتخاب کنید (نگاه کنید به تصویر در شکل ۳۳).
شکل ۳۳: بر روی ردیف ویژگی کلیک راست کنید که میخواهید آن را فیلتر کنید و گزینه “Filter for attribute value” را انتخاب کنید.
این کار یک فیلتر ویژگی پیشتنظیم شده را به طور خودکار به پشته فیلتر شما اضافه خواهد کرد، با انتخاب صحیح ویژگی و مقدار ویژگی. میتوانید فیلتر را به صورت مستقیم به مجموعه داده فعلی اضافه کنید (با استفاده از دکمه “Apply filter”). با این حال، برای حفظ تمامی کانالهای مختلف، بهتر است یک کپی ایجاد کنید (با استفاده از دکمه “Copy and filter”) یا (نگاه کنید به تصویر در شکل ۳۴).
شکل ۳۴: یک فیلتر ویژگی پیشتنظیم شده به طور خودکار به پشته فیلتر شما اضافه میشود. تنها کاری که باید انجام دهید، اعمال فیلتر است.
به عنوان نتیجه، ما میتوانیم اکنون فرآیند را فقط برای کانال مرکز تماس در انفراد (نگاه کنید به تصویر در شکل ۳۵) بازرسی کنیم. به راحتی دو کپی دیگر برای کانالهای دیگر ایجاد کنید و میتوانید به آسانی بین آنها جابهجا شوید تا فرآیندها را برای کانالهای مختلف بررسی کنید (همچنین نگاه کنید به تغییر بین مجموعههای داده در نمای تحلیل).
تصویر 35: پس از اعمال فیلتر، آمارها، موارد و نقشه فرآیند فقط برای موارد با مقدار ویژگی فیلتر شده نمایش داده خواهد شد.
میانبرها و جستجوهای بازرسی
در بسیاری از مواقع، نیازی به واقعی فیلتر کردن (برای جزئیات بیشتر: فیلتر کردن موارد، نسخهها، فعالیتها، منابع و ویژگیها) ندارید و تنها میخواهید چند مثال ببینید. این امکان به شما کمک میکند تا به طور تدریجی درک بهتری از اتفاقات را کسب کنید، مثلاً مشاهده یک مورد خاص که به طول میانجامد یا مشاهده مثالهایی برای نسخههای فرآیند که چند مرحله طول میکشد، به شما اجازه میدهد تا به درک بهتری از اتفاقات برسید. بازرسی و جستجو در مثالها حتی سریعتر از فیلتر کردن است.
وقتی به یک مورد نمونه در نمای موارد نگاه میکنید (جهت مطالعه بیشتر: تجزیه و تحلیل موارد)، میتوانید تاریخچه کامل این مورد را به همراه تمام ویژگیها مشاهده کنید که به درک زمینه اجرای آن کمک میکند. Disco به شما امکان سریع “پرش” به موارد نمونه را از نمای آمارهها در سه روش زیر میدهد.
بازرسی موارد
از جدول آماره موارد، میتوانید مستقیماً به یک مورد پریده و آن را با راستکلیک بر روی سطر متناظر و انتخاب گزینه نمایش جزئیات مورد از منوی زمینه (نگاه کنید به تصویر در شکل 37)، برای بازرسی بیشتر در نمای موارد باز کنید.
به عنوان مثال، در تصویر 36 جدول آماره موارد بر اساس مدت زمان مورد مرتب شده است (جهت اطلاعات بیشتر: چگونگی مرتب کردن جداول). میبینیم که طولانیترین مورد (با شناسه مورد Case160) 60 روز و 19 ساعت زمان برده است. برای پیدا کردن دقیق اتفاقات در این مورد خاص، به راست کلیک روی سطر Case160 کلیک کرده و گزینه نمایش جزئیات مورد را انتخاب کنید
تا بتوانید تاریخچه مورد را به صورت دقیقتر مورد بررسی قرار دهید.
تصویر 36: استفاده از گزینه نمایش جزئیات مورد به شما این امکان را میدهد که به سرعت تاریخچه یک مورد خاص را بازرسی کنید.
بازرسی نسخهها
از جدول آماره نسخهها، میتوانید مستقیماً به یک نسخه بپریده و آن را با راستکلیک بر روی سطر متناظر و انتخاب گزینه نمایش جزئیات نسخه از منوی زمینه (نگاه کنید به تصویر در شکل 37)، برای بازرسی بیشتر در نمای موارد باز کنید.
به عنوان مثال، در تصویر 37 جدول آماره نسخهها بر اساس فرکانس نسخهها مرتب شده است. میبینیم که نسخه 5 طولانیترین زمان پاسخگویی متوسط را در میان 10 نسخه برتر دارد. برای پیدا کردن دقیق اتفاقات در این نسخه خاص، به راست کلیک روی سطر نسخه 5 کلیک کرده و گزینه نمایش جزئیات نسخه را انتخاب کنید تا بتوانید به صورت دقیقتر مثالهایی از مواردی که این نسخه را دنبال میکنند را بررسی کنید.
تصویر 37: استفاده از گزینه نمایش جزئیات نسخه به شما این امکان را میدهد که به سرعت مثالهایی از یک نسخه خاص را بررسی کنید.
جستجو در فعالیتها، منابع و مقدار ویژگی
دیدن مثالهایی که یک فعالیت، منبع یا مقدار ویژگی خاص در آن دخیل بوده است نیز میتواند یک راه قدرتمند برای ساخت یک درک بهتر از اتفاقات باشد. Disco شامل یک ویژگی جستجوی متن کامل در نمای موارد (برای جستجو) است و نمای آماره به شما امکان میدهد با استفاده از شورتکاتهای مناسب، به طور مستقیم در مجموعه داده خود برای هر فعالیت، منبع یا مقدار ویژگی جستجو کنید.
به عنوان مثال، زمانی که به آماره ویژگیها برای فرآیند خرید نگاه میکنیم، میبینیم که فعالیت اصلاح درخواست خرید فقط 11 بار در کل مجموعه داده اتفاق افتاده است. ما کنجکاو هستیم ببینیم این اصلاحات در چه سیاقی انجام شدهاند و چرا. این میتواند به خصوص مفید باشد اگر ما ویژگیهای اضافی دیگری داشته باشیم، به عنوان مثال، ویژگیها یا ویژگیهای متن آزاد که به ما درک دیگری از موضوعات مورد بررسی داده باشند. برای جستجو در مواردی که یک فعالیت خاص انجام شده است، میتوانیم به سادگی بر روی نام فعالیت در جدول آماره فعالیت راستکلیک کرده و گزینه جستجو در داده را از منوی زمینه انتخاب کنیم همانطور که در تصویر 38 نشان داده شده است.
تصویر 38: استفاده از گزینه جستجو در داده به شما این امکان را میدهد که به سرعت مثالهایی را بررسی کنید که یک فعالیت، منبع یا مقدار ویژگی خاص را شامل میشوند.
به عنوان نتیجه، نام فعالیت به صورت خودکار در فیلد جستجوی نمای موارد نوشته شده و Disco تمام مواردی را که این فعالیت خاص در آنها رخ داده است، به شما نشان میدهد. سطرهای رویدادهای تطابقی با رنگ نارنجی مشخص شدهاند تا به سرعت شما را به جای صحیح در پرونده هدایت کند (همانطور که در تصویر 39 نشان داده شده است). حالا میتوانید شروع به مشاهده تاریخچه پروندهها کنید، چه اتفاقاتی قبل و بعد از فعالیتهای مشخص شده افتاده است و اطلاعات اضافی احتمالی پرونده در مجموعه دادههای خود را بررسی کنید.
تصویر 39: عبارت جستجو به صورت خودکار در پنجره جستجو در نمای موارد وارد شده و تمام پروندههای مطابق با رنگ نارنجی نمایش داده میشود، که فعالیتهای مطابق با مقدار جستجو را برجسته میکند.
این میانبر جستجو نه تنها از جدول آمار فعالیت بلکه همچنین از جدول آمار منابع و هر یک از جداول آمار ویژگیهای دیگر به همین نحو کار میکند، این امکان را به شما میدهد که به سرعت پروندههایی را که از طریق یک گروه سازمانی خاص، وضعیت یا متعلق به برخی از دستههای ویژگیهای خود رفتهاند را بررسی کنید بدون این که نیاز به فیلتر کردن داشته باشید.
علاوه بر این، هنگامی که در نمای موارد هستید و پروندههای مثال را بررسی میکنید، همچنان میتوانید از میانبر جستجو در نمای موارد نیز استفاده کنید. به عنوان مثال، در تصویر 39 میبینیم که فعالیت Amend Purchase Requisition توسط منبع ‘ایمانوئل کاراگیانی’ انجام شده است. اگر میخواهیم مثالهای بیشتری را ببینیم که این شخص در آنها دخالت داشته است، حالا میتوانیم دوباره بر روی نام کارمند در جدول تاریخچه پرونده راستکلیک کرده و گزینه جستجو در داده را انتخاب کنیم (همانطور که در تصویر 40 نشان داده شده است).
تصویر40: گزینه جستجو در داده همچنین از نمای موارد قابل دسترس است، که به شما این امکان را میدهد که جستجوی خود را بر اساس پروندههای مثالی که مشاهده میکنید ادامه دهید.
به عنوان نتیجه، نام منبع به صورت خودکار در فیلد جستجوی نمای موارد وارد شده و Disco تمام پروندههایی که این منبع خاص در آن دخالت داشته است را نشان میدهد. ردیفهای نارنجی تمام مراحل فرآیند را نشان میدهند که توسط این فرد انجام شدهاند (همانطور که در تصویر 41 نشان داده شده است).
تصویر 41: اصطلاح جستجو به صورت خودکار در پنجره پروندهها در نظر گرفته میشود و تمام پروندههای مطابق با این اصطلاح نمایش داده میشوند، با برجستهسازی نارنجی رویدادهای مطابق با مقدار جستجو.
کپی کردن مقادیر و نتایج به کلیپبورد
منوی زمینهای که زمانی که راست کلیک میکنید در هر جدول در Disco ظاهر میشود، نه تنها به شما این امکان را میدهد که فیلتر کنید (راهنما برای فیلتر کردن پروندهها، نوعها، فعالیتها، منابع و ویژگیها را ببینید) یا مجموعه داده را جستجو کنید (راهنما برای جستجو و کاوش سریع را ببینید)، بلکه به شما امکان کپی کردن محتوای سلول فعلی را به کلیپبورد هم میدهد. کلیپبورد یک مکانیسم کامپیوتری برای انتقال داده بین اسناد یا برنامهها برای عملیات کپی و پیست است.
سناریوهای مختلفی وجود دارد که ممکن است بخواهید از قابلیت کپی به کلیپبورد در Disco استفاده کنید. در ادامه، سه مثال آورده شده است.
مثال 1: جستجو برای یک فعالیت در نقشه فرآیند
گاهی اوقات یک فعالیت را در آمار فعالیتها یا در یکی از پروندهها در نمای پروندهها (برای مشاهده و تجزیه و تحلیل پروندهها) مشاهده میکنید که میخواهید بیشتر در نقشه فرآیند بررسی کنید تا ببینید چگونه وارد جریان کل فرآیند میشود. به جای یادآوری نام و جستجوی دستی برای فعالیت در نقشه فرآیند (که ممکن است اگر نقشه فرآیند شما دارای فعالیتهای مختلفی باشد، کار بیاحساسی باشد)، میتوانید به سرعت این فعالیت را در نقشه به روز رسانی کنید به صورت زیر.
روی نام فعالیت کلیک راست کنید (به صورت زمینهای در آمار فعالیتها یا در پرونده مثالی که در حال بازرسی آن هستید) و گزینه کپی را از منوی زمینهای انتخاب کنید (راهنما تصویر 42 را ببینید).
تصویر 42: گزینه Copy مقدار سلولی که روی آن کلیک کردهاید را در کلیپبورد کامپیوتر شما کپی میکند.
حالا نام فعالیت در کلیپبورد کامپیوتر شما کپی شده است. اکنون میتوانید به نمای نقشه بروید (برای مشاهده و تحلیل نقشههای فرآیند) و نام فعالیت را در قسمت جستجوی بالای نقشه فرآیند خود جایگزین کنید تا فعالیت را در فرآیند خود پیدا و برجسته کنید (تصویر 43 را ببینید).
تصویر 43: اگر نام یک فعالیت را در کلیپبورد کپی کردهاید، میتوانید آن را در قسمت جستجوی بالای نقشه فرآیند خود جایگزین کنید تا این فعالیت را به سرعت در فرآیند خود پیدا کنید.
مثال ۲: جستجوی یک پرونده در مجموعه داده دیگر
یکی از قابلیتهای بزرگ فرآیند ماینینگ و Disco این است که به راحتی میتوانید تحلیل خود را فقط روی یک زیرمجموعه از فرآیند متمرکز کنید. میتوانید با کپی کردن مجموعههای داده متفاوت، به تعداد نگاههای مختلفی به فرآیند بپردازید و سپس میتوانید بین آنها ناوبری کنید تا به تحلیل بپردازید. اما گاهی اوقات ممکن است بخواهید یک پرونده را از یک مجموعه داده در دید دیگری جستجو کنید.
به عنوان مثال، در تصویر ۴۴ از حالت Trim فیلتر Endpoints برای برش بخش فاکتوردهی فرآیند خرید را استفاده کردهایم. در حال بررسی واریانتهای مرحله فاکتوردهی، متوجه میشویم که برخی از پروندهها فاز اجباری Release Supplier’s Invoice انجام نشده است. به نظر میآید که این یک مشکل اطمینان است.
برای بررسی اینکه ممکن است مرحله Release Supplier’s Invoice در یک مرحله اولیه از فرآیند (در قسمتی که ما آن را برش دادهایم تا مرحله نهایی فرآیند را به دقت بررسی کنیم) انجام شده باشد، میخواهیم چندین پرونده نمونه را در مجموعه داده کامل جستجو کنیم. برای انجام اینکار، میتوانیم شناسه پرونده را با کلیک راست روی آن (همانطور که در تصویر ۴۴ نشان داده شده است) کپی کرده و در منوی بازشو گزینه Copy را انتخاب کنیم.
تصویر 44: با کلیک راست بر روی شناسه پرونده در نمای موارد، میتوانید شناسه پرونده را در کلیپبورد کپی کنید. اینطور نیازی به یادداشت کردن شناسه پرونده برای جستجوی آن در مجموعه داده دیگر ندارید.
سپس میتوانید مجموعه داده را با کلیک بر روی لیست کشویی در بالا تغییر دهید (برای آموزش چگونگی جابجایی بین مجموعههای داده در نمای تحلیل، به Switching Between Data Sets in the Analysis View مراجعه کنید). به مجموعه داده که میخواهید پرونده را در آن جستجو کنید، ناوبری کنید. در سناریوی مثال ما، مجموعه داده Process map 100% detail را انتخاب میکنیم که حاوی فرآیند خرید کامل بدون اعمال فیلتر Endpoints در حالت Trim است (همانطور که در تصویر ۴۵ نشان داده شده است).
تصویر ۴۵: حالا میتوانید به مجموعه داده بروید که قصد دارید پرونده را در آن جستجو کنید.
سرانجام، میتوانید شناسه پرونده را در فیلد جستجو در گوشه سمت راست بالای نمای موارد جستجو کنید. پرونده در نتیجه جستجو برجسته خواهد شد و میتوانید تاریخچه کامل پرونده را به تفصیل مشاهده کنید همانطور که در تصویر ۴۶ نشان داده شده است.
تصویر 46: شماره پرونده را از کلیپ بورد به قسمت جستجو بچسبانید تا پرونده خود را در مجموعه داده دیگر پیدا کنید.
مثال 3: کپی و الصاق مقدار یک ویژگی خارج از Disco
تصور کنید که میخواهید یک پرونده را خارج از Disco برای مثال برای جستجو در سیستم عملیاتی (یا در دادههای منبع اصلی خود) تحقیق کنید. یا میخواهید نام یک فعالیت یا مقدار ویژگی خاص را در یک ایمیل به همکار خود یا در یک گزارشی که در حال ایجاد آن هستید، کپی و الصاق کنید. البته میتوانید تمام آمارها، نقشهها، پروندهها و نوعها را صادر کنید (برای یادگیری چگونگی انجام این کار به فصل صادرات مراجعه کنید). اما اگر فقط به کپی کردن یک مقدار ویژگی، فعالیت یا نام پرونده نیاز دارید، کپی کردن مقدار به کلیپ بورد سریعتر است.
برای انجام این کار، فقط کافیست روی هر سلول در هر یک از جداول Disco راست کلیک کنید. سپس گزینه Copy را از منوی متناظر انتخاب کنید که در شکل 47 نشان داده شده است. محتوای سلول به کلیپ بورد کامپیوتر شما کپی میشود. پس از آن، میتوانید آن را در هر برنامه، ایمیل یا سند خارج از Disco الصاق کنید.
بدون دیدگاه