end to end 3

فرایند های سر به سر

فرآیند از کجا آغاز می شود؟

ممکن است از خود بپرسید که یک فرآیند کسب و کار از کجا شروع می شود – و اگر این سوال برایتان پیش نیامده ، ارزش دارد که به آن فکر کنید. پاسخ همیشه آن طور که به نظر می رسد واضح نیست.

بیایید روند تهیه چای را بررسی کنیم. آیا با روشن کردن کتری شروع می شود؟ نه اینطور نیست. روند تهیه چای از زمانی شروع می شود که برای خرید کیسه های چای به سوپرمارکت مراجعه می کنید – یا حتی می توان گفت که قبل از آن شروع می شود زیرا قبل از مراجعه به سوپرمارکت متوجه می شدید که باید کیسه های چای را به لیست مواد غذایی خود اضافه کنید. اگر تولید کننده چای هستید ، حتی ممکن است فرآیندتان با انتخاب کشاورز تولید کننده برگ چای شروع شود!

یک فرایند به کجا پایان می یابد؟

اکنون که شروع فرآیند را بررسی کردیم ، باید فراتر از بدیهیات بررسی نمود . همچنین می دانید که نحوه کسب و کار شما در پایان پایان تأثیر خواهد گذاشت.

با استفاده از مثال ساخت ، ممکن است تصمیم بگیرید که تا زمانی که مشتری محصولات شما را پرداخت و دریافت نکند ، فرآیند کامل نشده است. به هر حال ، فرایند تولید اگر منجر به فروش و رضایت مشتری نشود ، چه فایده ای دارد؟

در مشاغل با استفاده از تفکر JIT (دقیقاً به موقع) ، حتی ممکن است قبل از شروع تولید فروش کنید. در این صورت ، تحویل و یک نقطه تماس نهایی با فروش برای ارزیابی رضایت مشتری ممکن است آخرین مراحل در روند شما باشد.

حتی ممکن است دریابید که یک فرآیند کسب و کار چرخه ای است که در یک دایره تغذیه می شود تا مرحله “آخر” به محرک “اول” تبدیل شود .

فرایند های سر به سر

مستند‌سازی فرآیندهای کسب و کار برای بسیاری از سازمان‌ها به برنامه‌ای مهم تبدیل شده است. مدتی است که مزایای شناسایی، درک و ارزیابی فرایندهای اصلی کسب و کار و تعیین تأثیر آنها در دستیابی به اهداف کسب و کار جز دغدغه‌های اصلی سازمان‌ها قرار گرفته است .

فرآیند های سر به سر فرآیندهایی هستند که یک سیستم را از ابتدا تا انتها تعریف می کنند و وقتی نوبت به نرم افزار می رسد از یک راه حل سر به سر برای توصیف سیستمی استفاده می شود که تمام نیازها و فرایند های کسب و کار را در یک هسته متمرکز بر طرف می کند .

فرایند ها به تنهایی نمی توانند ارزش زیادی برای سازمان ایجاد کنند و در صورت ترکیب آن ها با یکدیگر می توانند خدمات سازمان را به صورت واقعی اجرا نمایند . در واقع فرآیند های سر به سر شامل فرآیند هایی در سازمان می شوند که عدم وجود آن ها باعث از بین رفتن کسب و کار می شود و مجموعه ای از فرآیند ها هستند که از زمان درخواست مشتری تا تحویل آن در سازمان به صورت افقی گردش دارند .

مثالی از فرآیند های سر به سر :

سفارش تا پرداخت

ثبت مشکل تا ارائه راه حل

درخواست تا تائید

end to end 3

تفاوت های فرایند های سر به سر ( functional) با فرآیند های سنتی و بین واحدی ( cross functional )

فرایند های سر به سر مرز های پویایی دارند که با رفع درخواست مشتری ارتباط دارند اما در فرآیند سنتی مرز فرآیند مشخص بوده و معمولاٌ یک بخش یا قسمتی از سازمان است .

فرآیند سر به سر پیچیده بوده و چندین مسیر برگشتی دارد ، در حالی که فرآیند سنتی جریان یک طرفه داشته و چندین فعالیت پشت سر هم آن را تشکیل می دهد .

کنترل فرآیند سر به سر بر اساس الزامات متغیر ، سازگار می شود . در حالی که در فرآیند سنتی مکانیزم کنترل ساده می باشد .

منابع تغییر ناپذیر ( انسان – تجهیزات – سیستم ) فرآیند قسمت مهمی از طراحی و مدیریت فرآیند سر به سر است اما در نگاه سنتی این منابع جزئی از فرآیند محسوب نمی شوند .

هنگامی که تبدیل ورودی به خروجی مناسب مد نظر باشد ، فرآیند سر به سر به عنوان یک سیستم دیده می شود در حالی که در نگاه سنتی فرآیند مانند مجموعه ای از فعالیت ها ( گردش کار ) دیده می شود .

میان فرآیند های سر به سر وابستگی و ارتباط وجود دارد ، در حالی که فرآیند های سنتی مجزا و مستقل عمل می کنند .

جهت گیری فرآیند های سر به سر به سمت مشتری است در حالی که فرآیند های سنتی از یکدیگر مجزا و مستقل عمل می کنند .

چگونه End to Endها را در سازمان شناسایی کنیم؟

برای شناسایی این فرایندها ابتدا باید با حوزه فعالیت سازمان مورد نظر آشنا شویم تا بتوانیم پس از آشنایی با وضع موجود سازمان فرایندهای کلیدی سازمان و ارتباط آنها با یکدیگر را تشخیص دهیم. که در این زمینه روش‌هایی مانند مصاحبه با افراد، مشاهده و مطالعه مستندات سازمانی بسیار مفید هستند.


برای آشنایی بیشتر با «مدیریت فرایندهای کسب و کار» اینجا کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *